Projekts «Dzīvības poga» darbu sāka pērnā gada jūlijā. «Kad mans vectēvs, kurš dzīvo viens, nokrita un nespēja tikt pie telefona, lai mums piezvanītu, es sāku interesēties, vai Latvijā pieejams tāds pakalpojums kā SOS poga, taču nebija. Tā radās ideja izveidot šādu pakalpojumu un palīdzēt ne tikai manam vectēvam, bet arī citiem cilvēkiem,» stāsta SIA Dzīvības poga īpašniece un psiholoģe Marina Pjanova.
Marina zināja, ka šāda veida pakalpojumi ir ārkārtīgi populāri citās Eiropas valstīs, taču Latvijā šāda pakalpojuma saņemšana bija ļoti sarežģīta – SOS pogas bija pieejamas tikai kā speciāla, ierobežota valsts palīdzība. Tā rezultātā Marina ar savu biznesa partneri nolēma Latvijā nolēma izveidot šādu pakalpojumu un piedāvāt nepieciešamo tehnisko aprīkojumu. Pēc tam, kad tika veikta virkne testu, kāda Latvijas tehnoloģiju kompānija veiksmīgi izstrādāja un izveidoja īpašu sistēmu, kas nodrošina klientiem saziņu ar speciālu zvanu centru un uzticības personām, kuras izvēlas pats klients.
Projekta mērķauditorija ir Latvijā dzīvojošie cilvēki gados, kā arī cilvēki ar sliktu veselību vai ierobežotām kustībām; cilvēki, kuriem var būt nepieciešama medicīniskā vai sociālā palīdzība, cilvēki, kas cieš no demences, epilepsijas vai sirds slimībām. Saziņa ar operatoru iespējama 24 stundas diennaktī, un viņš var ne tikai izsaukt cilvēkam nepieciešamo palīdzību, bet arī atbalstīt grūtā situācijā un pat kontrolēt zāļu lietošanu.
«Mūsu sistēma sastāv no ierīces ar divvirzienu komunikāciju, un tās 24 stundas diennaktī ir savienotas ar tīklu. Klients uz rokas uzvelk ierīci, kas veidota kā rokassprādze, un neparedzētu apstākļu gadījumā, piemēram, ja viņam kļūst slikti, viņš spiež SOS pogu un signāls nonāk zvanu centrā, kurā ir pieejama visa vajadzīgā informācija par katru »Dzīvības pogas« klientu. Zvanu centra personāls, sazinoties ar palīdzības izsaucēju, var ātri izlemt, kā viņam palīdzēt – zvanīt ātrajai palīdzībai, sazināties ar uzticības personu, policiju, glābšanas dienestu vai citiem. Kā liecina mūsu pieredze, vecākam cilvēkam var kļūt slikti nevis gultā, bet gan, piemēram, dušā, virtuvē vai kur citur, bet iespēju tikt pie telefona tajā brīdi bieži vien nav,» stāsta kompānijas līdzīpašniece.
Tāpat pastāv iespēja palīdzēt arī tiem cilvēkiem, kuri ir aktīvi un dodas ārpus mājas, taču viņi var nonākt nelaimē. Tādēļ ir izveidota otrais tarifu plāns, kas saucas «Aktīvais». Šajā gadījumā klients neizmanto rokassprādzi, bet uz kakla uzliek mobilo termināli, kas izskatās kā kulons, un kurā ir iebūvēta SOS poga. «Pirmais zvans no šī kulona tiek veikts pirmajai uzticības personai. Ja viņa neatbild, tad automātiski zvans tiek veikts otrajai uzticības personai vai zvanu centram, kas tiek galā ar situāciju,» stāsta Marina.
Viņa piebilst, ka pazvanīt uz kulonu, kas ir aprīkota ar izvēlētā mobilā operatora SIM karti, var arī pati uzticības persona, lai uzzinātu, vai ar tuvinieku viss ir kārtībā. «Tas ir ļoti svarīgi, īpaši tiem cilvēkiem, kuri bieži vien iet ārā, taču apmaldās, piemēram, cieš no vecuma demences. Ir ļoti biedējoši nezināt, kur atrodas tavs radinieks. Pat, ja radinieks kāda iemesla dēļ neatbild uz zvanu, centra darbinieki var pateikt, kur tieši šajā brīdī atrodas kulons, jo termināls ir aprīkots ar GPS, un tas var glābt cilvēka dzīvību. Pazudušā cilvēka atrašanās vieta tiek noteikta ar 10 metru precizitāti – pat mežā, kur var apmaldīties jebkurš,» uzsver Pjanova.
Tieši tādēļ, ka kulons var atrast pazudušu cilvēku, pakalpojuma testēšanā piedalījās bezvests.lv pārstāvji. Saskaņā ar projekta «Dzīvības poga» autores teikto, testēšanas rezultātā tika konstatēts, ka Latvijā praktiski nav vietas, kurā nebūtu iespējams izsekot, kur atrodas kulona īpašnieks, ja ierīce atrodas pie viņa. Pjanova stāsta, ka, ja kulona akumulatora enerģija palikusi tikai 20%, uzticības personai uz mobilo tālruni tiek nosūtīts ziņojums. Pati ierīce, tāpat kā tālrunis, tiek uzlādēts ar elektrību.
Kā stāsta Pjanova, šāda projekta izveide ir sarežģīta, jo, pirmkārt, Latvijas iedzīvotāji nezina, kas tas ir, un otrkārt, viņi domā, ka ar visām problēmām spēs tikt galā paši – tas raksturīgs arī vecākiem cilvēkiem.
Par pirmajiem projekta klientiem kļuvuši tā autoru radinieki un cilvēki, kuriem tika piedāvāta bezmaksas produktu testēšana. Otrajā etapā tika ieviesta ikmēneša abonēšanas maksa, kas ir apmēram 25 eiro uz vienu «Mājas», un 9,99 eiro par pakalpojumu «Aktīvais».
Mājas pieslēguma gadījumā klients iznomā ierīci, iemaksājot garantijas naudu 100 eiro, kura pēc tam viņam tiek atmaksāta, savukārt pakalpojuma «Aktīvais» pieslēguma gadījumā klientam jāiegādājas ierīce-kulons par 48 eiro.
Šobrīd noslēgta sadarbība ar aptieku tīklu «Latvijas aptieka» un aprūpes pakalpojumu «Mājas aprūpe». Projekts «Dzīvības poga» iesniegts arī Labklājības ministrijā, taču šajā gadā finansējums kompānijai netika piešķirts. «Mūsu pakalpojums ir ļoti pieprasīts, taču ir daudz cilvēku, kuri nevar to atļauties, tādēļ būtu labi, ja viņiem to apmaksātu valdība,» piebilst Marina, stāstot, ka potenciālie sadarbības partneri var būt slimnīcas, pansionāti un mājas palīdzības dienesti.
Projekta «Dzīvības poga» izveidē ieguldīti tā autoru personīgie līdzekļi, taču viņi cer iegūt papildu finansējumu, tāpat ir plāns piesaistīt Eiropas Savienības fondu līdzekļus. Šobrīd vislielākais finansējums nepieciešams reklāmai, kā arī Latvijas iedzīvotāju izglītošanai par produktu un tā nepieciešamību, lai spētu izglābt cilvēka dzīvību un veselību.
Kā liecina projekta autores novērojumi, mājas «Dzīvības pogas» plāns vairāk ir pieprasīts ārpus Rīgas, ņemot vērā, ka laukos dzīvo vairāk vientuļu un vecu cilvēku, kurus bērni nevar tik bieži apciemot. Savukārt Rīgā pieprasītāks ir pakalpojums «Aktīvais», kuru bērni izvēlas saviem vecākiem gados. Tāpat pēc «Dzīvības pogas» ir pieprasījums no cilvēkiem, kuri dodas uz ārzemēm, un tādā veidā spētu sazināties ar dzimtenē palikušajiem vecākiem.
«Mūsu mērķis ir panākt, lai cilvēks maksimāli ilgi spētu atrasties savās mājās, ierastajā vidē. Bieži vien vecākam cilvēkam nav nepieciešams pārcelties uz dzīvi pansionātā, viņam vienkārši uz rokas jābūt šādai palīdzības pogai. Cilvēki, kas atgūstas pēc insulta, vecāki cilvēki ar vieglas pakāpes demenci vai tie, kuri baidās iet ārā vieni paši bez pavadoņa – viņiem »Dzīvības poga« palīdz uzlabot dzīves kvalitāti. Un vecmāmiņai, kura nokritusi un uz grīdas guļ piecas stundas, vairs nav jāgaida, kamēr pie viņas atnāks tuvinieki, viņai tikai jānospiež viena podziņa,» uzsver Marina.
Projekta autore turpina strādāt psihologa profesijā, taču ļoti daudz laika velta «Dzīvības pogai». Viņai tas ir nozīmīgs sociāls projekts. «Es pēc profesijas esmu krīzes psihologs, esmu pieradusi un māku palīdzēt cilvēkiem. Palīdzība projektā nāk pie manis, un daudzi cilvēki piesakās palīdzēt pilnīgi par velti. Mēs neesam burvji un nespējam nevienu atdzīvināt, taču ļoti bieži mēs varam novērst nelaimi, un esmu laimīga, ka tā arī notiek. »Dzīvības poga« tiešām dod vairāk dzīvības,» ir pārliecināta Marina Pjanova.