Kafijas pagatavošanā arvien lielāku vietu ieņem tehnoloģijas, un HoReCa uzņēmumi tajās investē vairāk, tomēr zīmēt piena putās automāti vēl neprot.
Latvijā ir pieejami dažāda līmeņa kafijas automāti – sākot ar kapsulām darbināmiem opelīšiem līdz pat Ferrari klases iekārtām profesionāļiem, tie var sasniegt pat automašīnas cenu. 2018. gadā Latvijā darbību sāka Šveices uzņēmuma Jura Elektroapparate AG zīmola Jura sadzīves tehnikas vairumtirgotājs, kas piedāvā modernas inovācijas – šomēnes tiks piedāvāts pirmais kafijas automāts ar mākslīgo intelektu, kas sekos līdzi lietotāja paradumiem.
Kafijas automātus tirgo un iznomā dažādi uzņēmumi, tostarp SIA Eugesta un partneri, SIA Kafe serviss, SIA Gemoss u.c. Lielākā daļa HoReCa segmentā izmantoto kafijas automātu tiek nomāti.
Kafijas automātu tirgus mainās, jo mainās patērētāju paradumi – palielinās gan mājsaimniecību, gan HoReCa uzņēmumu pieprasījums pēc tehnoloģijām, kas ļauj iegūt augstākas kvalitātes dzērienu, atzīst Rickman Trade L atvijas fi liāles klientu attiecību vadītājs Matīss Nitišs. «Cilvēki arvien biežāk kafijas gatavošanai mājās izvēlas automātus, turklāt nevis tādus, kuros dzēriens tiek pagatavots, izmantojot kapsulas, bet tādus, kuros pupiņas tiek maltas un pievienots svaigs piens. Šobrīd mājas apstākļos ar vienas podziņas nospiešanu iespējams pagatavot cappucino vai caffe latte restorānu līmenī. Savukārt reti kurā augsta līmeņa viesnīcā kafija brokastīs vairs tiek piedāvāta no termosiem,» viņš stāsta.
Rickman Trade Latvijas filiāle ir Šveices uzņēmuma Jura Elektroapparate AG zīmola Jura sadzīves tehnikas vairumtirgotājs, kas darbību sāka pērn. «Pirmais darbības gads bija veiksmīgs, ir izveidots optimāls izplatīšanas tīkls, rūpīgi atlasot sadarbības partnerus. Kafijas automātus mājsaimniecībām tirgo 8 partneri 17 tirdzniecības vietās Rīgā, Liepājā, Rēzeknē un Jelgavā, bet profesionāļiem – HoReCa uzņēmumiem – tos piedāvā 8 partneri visā Latvijas teritorijā. Izplatīt šī zīmola kafijas automātus ir privilēģija, jo šajā sadzīves tehnikas segmentā tas tiek pielīdzināts Ferrari markas automašīnai.
Tirdzniecības un servisa pakalpojumu kvalitātes latiņa ir pacelta patiešām augstu,» uzsver M. Nitišs, norādot, ka Šveices uzņēums ir viens no retajiem ražotājiem, kas fokusējas tikai uz vienu sadzīves tehnikas produktu kategoriju – pilnīgi automātiskajiem kafijas automātiem. Tajā stādā 70 inženieri, kuri ievieš inovāciju, uzlabo dizainu. «1994. gadā inženieri bija pirmie, kuri izgudroja vienas pogas tehnoloģiju – kafijas automātu, kurā kapučīno var pagatavot, nospiežot tikai vienu pogu. Šomēnes tirgū nonāks pirmais kafijas automāts ar mākslīgo intelektu, kas sekos līdzi lietotāja paradumiem, pielāgojot tiem dzērienus. Tāpat uzņēmums piedāvā izmantot aplikāciju, kas ļauj kafiju pagatavot attālināti. To var izmantot, piemēram, viesmīļi restorānos, ievadot klientu pasūtījumus un uzdodot automātam pagatavot dzērienus,» klāsta M. Nitišs. Taču neviens no modernajiem kafijas automātiem nav spējīgs radīt neatkārtojamu zīmējumu piena putās.
Tā kā pēdējos gados ir augušas prasības pēc kafijas kvalitātes un vairojusies iedzīvotāju maksātspēja, mājsaimniecības un HoReCa uzņēmumi izvēlas profesionālākus un dārgākus kafijas automātus. «Cilvēki ir gatavi investēt savas dzīves kvalitātē ilgtermiņā. Šobrīd ir iespējams iegādāties automātus, kuri pagatavos kafiju ne sliktāk par baristām, pat izdarīs to labāk. Protams, ir tādi cilvēki, kuriem patīk vērot, kā barista puto pienu un uz putām veido zīmējumu. Taču daudzās ēdināšanas iestādēs nav iespējams redzēt, kā kafija tiek pagatavota, vai arī tās nevar atļauties algot profesionālu baristu,» teic M. Nitišs.
Daudzi uzņēmumi ir veikuši nozīmīgas investīcijas kvalitatīvās iekārtās, izmanto labas kafijas pupiņas ar Fair Trade, UTZ un citiem sertifikātiem, tāpēc pēdējo pāris gadu laikā kafijas tasītes cena sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumos, kioskos un degvielas uzpildes stacijās ir augusi par aptuveni 20%.
Visu interviju lasiet 5. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!
#1/23
«Šomēnes tirgū nonāks pirmais kafijas automāts ar mākslīgo intelektu, kas sekos līdzi lietotāja paradumiem, pielāgojot tiem dzērienus,» informē Rickman Trade Latvijas filiāles
klientu attiecību vadītājs Matīss Nitišs.