Litasco (Lukoil meitas uzņēmums) šobrīd cenšas piespiest AS Ventbunkers (VBU) parakstīt jaunu līgumu par pakalpojumu sniegšanu 2011. gadā, attsakoties pieņemt mazuta piegādes, kas šobrīd tiek uzglabātas Ventbunkers terminālī.
Par to Db.lv informēja Ventbunkers preses dienests, norādot, ka tādējādi tiek izraisīts haoss un postījumi Latvijas dzelzceļa sistēmai un radīti miljoniem latu zaudējumus gan Litasco, gan citām kompānijām, jo mazuta eksports caur Latviju šobrīd ir būtiski ierobežots.
Litasco, kas nosūtītīja naftas produktus uz Ventbunkers termināli iepildīšanai un izkraušanai kuģos, esot iesniegusi fiktīvu prasību pret VBU par to, ka degvielas kvalitāte neatbilst viņu klienta specifikācijām. «Saprotams, ka šis apgalvojums ir absurds. Pirms viņi nosūta produktu mums, tas ir viņu pienākums precīzi zināt, ko viņu klients sagaida un kādas specifikācijas ir nepieciešamas. Mēs esam atbildīgi, lai pārvietotu klienta - Litasco – iekrauto kravu no punkta A līdz punktam B. Līdz ko produkts ir novadīts un uzglabāts objektā, jau ir par vēlu veikt kādas izmaiņas. Vienīgais šādas rīcības mērķis ir bloķēt Ventbunkers termināli,» komentē a/s Ventbunkers valdes loceklis Alvis Hāze.
2010. gada 24. decembrī, pēc Litasco pavēles, kuģis Celtic Sea atteicās ienākt Ventspils ostā, lai kuģī tiktu pārkrauts Litasco piederošais mazuts. Šis incidents sakrīt ar datumu kad AS Ventbunkers noslēdza jaunu līgumu ar jaunu klientu, kas ir liels Litasco konkurents, par AS Ventbunkers termināļa pakalpojumu izmantošanu 2011. gadā. Ir skaidri noprotams, ka Litasco centās izmantot terminālī esošo produktu izkraušanu kā spiediena sviras, lai piespiestu VBU pagarināt viņu iztecējušo līgumu.
«Litasco ļoti labi zināja, ka nepieņemot mazuta piegādi, tiktu radīta haosa situācija VBU, Latvijas dzelzceļam un arī mūsu jaunajam klientam. Fabrikām, iespējams, pat būs jāsamazina ražošanas apjomi. Šis incidents varētu ietekmēt naftas produktu cenas Eiropā. Viss šobrīd ir apstājies un tas visiem izmaksā ļoti lielas naudas summas. Ventbunkers pēta savas līgumsaistības, lai reaģētu pret Litasco līguma pārkāpumiem,» norāda AS Ventbunkers padomes priekšsēdētājs Rūdolfs Meroni
Vispārējie nosacījumi līgumā starp uzņēmumiem norāda, ka VBU ir tiesības pārdot šo produktu pēc 3 dienām, gadījumā, ja klients neizpilda saistības un atsakās pieņemt sūtījumu. Pastāv iespēja izsludināt publisku izsoli par visas rezervuāros esošās degvielas pārdošanu, kam var sekot otra publiska izsole par naftas produktu pārdošanu, kas joprojām atrodas vagonu cisternās uz Latvijas dzelzceļa. Šobrīd gan ir iecerēts izkraut Litasco kravu un noglabāt to priekš viņiem kuģos ārzonā.
Aivars Gobiņš, Ventbunkers komunikāciju daļas vadītājs, norāda, ka AS Ventbunkers arvien ir virkne citu neatrisinātu jautājumu saistībā ar Litasco, kas savukārt varētu būt cieši saistīti ar šo incidentu. «Litasco joprojām nav atklājusi informāciju par slepeno vienošanos, kas tika noslēgta 2010.gada janvārī ar nelikumīgo kompānijas valdi, kas īslaicīgi bija reģistrēta Uzņēmumu reģistrā, pamatojoties uz viltotiem dokumentiem. Tāpat Litasco nav atklājusi bankas kontu, kurā, kā viņi apgalvo, esot iemaksāti gandrīz 20 miljonus eiro par pakalpojumiem, ko sniedzis Ventbunkers». Šīs apšaubāmās likumības shēmas par labu dažiem VBU mazākuma akcionāriem organizēja Latvijas jurists Mārtiņš Kvēps.
Litasco atsakās pieņemt mazuta piegādi vismaz 50 miljoni dolāru vērtībā, kas šobrīd tiek uzglabāts Ventbunkers termināļa rezervuāros. Vienīgais šo darbību mērķis ir bloķēt Ventbunkers termināli un radīt haosu Latvijas dzelzceļa sistēmā. Kopš 2010. gada 23. decembra AS Ventbunkers gaida, kad tiks pārkrauti 120 tūkstoši metrtonnu dīzeļdegvielas. Vēl 1700 vagonu cisternas ar 100 tūkstošiem metrtonnu naftas produktu ir šķērsojušas Latvijas robežu iebraucot no Krievijas un Baltkrievijas. Šīs cisternas tagad ir izvietotas visā Latvijas teritorijā, radot lielo haosu dzelzceļa sistēmā. Dīkstāves maksas šobrīd sasniedz 100 tūkstošus ASV dolāru dienā.