Viens ir skaidrs – Krievu salas projekts ir ārkārtīgi svarīgs Rīgas ostai, jo runa nav tikai par nākotnes kravām un ostas konkurētspēju, bet arī par esošo kravu apjomu saglabāšanu.
Tā Db.lv atzina satiksmes ministrs Aivis Ronis. Drīzumā būs jau teju pusotrs gads kopš Rīgas brīvostas pārvalde mēģina uzsākt Krievu salas projekta realizāciju. Šobrīd procesu kavē to būvnieku vairākkārtēja sūdzēšanās, kas konkursā iepriekš zaudējuši, kā arī Eiropas Komisijas (EK) kavēšanās ar lēmuma pieņemšanu par līdzfinansējuma piešķiršanu projekta realizācijai, kur kopējais investīciju apjoms mērāms 100 miljonu latu apjomā.
Šobrīd Iepirkumu uzraudzības birojs izskata nu jau pēc kārtas trešo Vācijas Josef Möbius Bau-Aktiengesellschaft sūdzību par konkursu. Līdz šodienai savi paskaidrojumi jāsniedz Rīgas brīvostai, Db.lv atzina Rīgas brīvostas pārvaldes Stratēģiskās plānošanas un projektu vadības departamenta direktors Vladimirs Makarovs, kurš arī atzina, ka, saskaņā ar Latvijas likumdošanu zaudējušais pretendents varot sūdzēties līdz bezgalībai.
Jau vēstīts, ka iepriekš arī pēc atkārtotas pieteikumu izskatīšanas Rīgas brīvostas pārvalde par uzvarētāju iepirkumā Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra pasludinājusi pilnsabiedrību BMGS S, ko veido kompānijas BMGS un Skonto būve. BMGS S piedāvājuma summa nav mainījusies un ir 88,7 milj. Ls.
«Ja Rīgas brīvosta nevarēs attīstīt Krievu salu, tad ir liela iespēja, ka arī esošās kravas nebūs pieejamas un var aiziet, jo, kā zināms, no 2014. vai 2015. gada «oglēm ir jāiziet no Rīgas», proti, ogļu termināla pārkarušana jāpārtrauc centra tuvumā. Tomēr ogles Rīgas ostai, Latvijai kopējā kravu struktūrā ir ļoti būtiskas,» tā A. Ronis.
Tikmēr V. Makarovs, kuram ir aizdomas par to, ka Krievu salas projekts tiek apzināti vilcināts, atzina, ka Krievu salas projekta virzībai februāris ir nozīmīgs mēnesis, jo pastāv iespēja, ka beidzot tiks saņemts EK akcepts līdzfinansējuma (ap 52 milj. Ls) apjomā saņemšanai. Šis lēmums arī tika gaidīts kopš pērnā gada, bet šoreiz, iespējams, EK galīgā lēmuma pieņemšanu vēl vilcināja KNAB lēmums saistībā ar 2011.gada novembrī saņemto iesniegumu (joprojām nav zināms, no kā tieši), pieļāva V. Makarovs. KNAB nesen atzina, ka nav pamata uzskatīt, ka uzvarētājs Rīgas brīvostas pārvaldes rīkotajā konkursā par Krievu salas ostas izbūvi izvēlēts nepamatoti.