L.J.Linen ir ģimenei piederošs tirdzniecības uzņēmums, kurā saimnieko Jānis un Zane Kuļikovski. Lai gan mājīgajā birojā Rīgas centrā, no kura tiek koordinēts darbs visā pasaulē, ikdienā darbojas tikai 16 darbinieku, uzņēmums pēc 25 gadu sekmīgas darbības apgrozījumu pasaules tirgū šogad plāno kāpināt līdz 100 miljoniem eiro.
Zane Kuļikovska uzņēmumam pievienojās pirms pieciem gadiem, pametot veiksmīgu juristes karjeru, lai palīdzētu vīram biznesā. Šis brīdis sakrīt ar pārmaiņu un arī straujas izaugsmes laiku uzņēmumā, izvēršot darbību Āfrikas un Dienvidamerikas kontinentā. “Pirmkārt, bijām uzkrājuši vērtīgu pieredzi, otrkārt, divatā bija lielākas darbaspējas un drosme pieņemt arī riskantākus lēmumus,” atceras Z.Kuļikovska.
Ilgtspēja un pilns produkta cikls
Organiskais mēslojums, lopbarības izejvielas un mājdzīvnieku barība ir tikai daži no produktiem, ko L.J.Linen šobrīd tirgo visā pasaulē. Uzņēmums īpaši lepojas ar iespēju sniegt savu artavu produktu aprites ekonomikā, proti, tajā, lai jebkurš saražotais produkts vai izejviela tiktu izmantoti pilnībā. “Nedrīkst būt tā, ka tiek ražots produkts, bet aiz sētas krājas tikpat liela atkritumu kaudze. Ir jāmeklē veidi, kā jebkuram produktam nodrošināt maksimālu funkcionalitāti. Mēs analizējam katras valsts tirgu – kas tur tiek ražots un kā. Atkarībā no šīs analīzes, saprotam, ko tirgū varam piedāvāt mēs, un ko varam iepirkt. Piemēram, viens no jaunākajiem produktiem ir rīsu ražošanas blakusprodukts - čaumalas, kuras presējam, granulējam, un tālāk tās izmanto kurināšanā.”
Komanda un personisks kontakts, neskatoties uz attālumiem
Vadot uzņēmumu, kurš pārstāvēts visos pasaules kontinentos, liela daļa uzņēmējas ikdienas norit ceļā un pārlidojumos. Lai gan digitālā vide vilina ar iespēju darījumus veikt attālināti, nav nekas labāks par personīgu kontaktu, pie tam tas ļauj garantēt kvalitāti, saka Z.Kuļikovska. “Mūsu bizness ir mūsu zināšanas un vārds. Ja mēs pērkam preci vai izejvielas, tad tikai tad, ja paši esam tur bijuši, auditējuši, redzējuši un iepazinušies ar ražošanas procesu. Darījumus slēdzam tikai pēc tam. Tāpat ir ar klientiem – vienmēr braucam un viņus satiekam klātienē, jo personīgais kontakts un komunikācija ir ļoti svarīga. Tas noteikti ir pamatu pamats ilgtspējīgam biznesam.”
Uzņēmuma komandā ir daudz gados jaunu cilvēku, kas, kā stāsta uzņēmēja, pārsvarā nākuši no citām sfērām. “Mēs darbiniekus esam gatavi apmācīt, jo viņos novērtējam personiskās īpašības – ambiciozitāti, konkrētas personības iezīmes un darba degsmi. Pirkšana, pārdošana, loģistikas organizācija un dokumentācija, tas viss prasa nemitīgu informācijas apmaiņu, tāpēc jāmāk strādāt arī komandā. Neviens departaments nevar funkcionēt bez citiem – ja kāds kādam kaut ko nepasaka, rodas ķēdes reakcija, un mūsu konteineri peld uz “nekurieni”. Tāda situācija nedrīkst rasties.”
Sievietei biznesā sevi jāpierāda
Strādājot globālā līmeni, jārēķinās arī ar biznesa vides un kultūras atšķirībām. Āziešiem biznesā ir ļoti svarīga uzticība – apsolītais jānoved līdz galam, citādi nākošā darījuma vairs nebūs. “Kad tikko sāku strādāt ar partneriem Āzijā, sapratu, ka man būs jāpierāda ne tikai mūsu uzņēmuma darba kvalitāte un vērtības, bet arī sevi, jo šajā kultūrā ir cita attieksme pret biznesu un sievieti. Dodoties vīram līdzi pirmajos darījuma braucienos uz Vjetnamu, atceros, ka pirmās tikšanās laikā biznesa partneri ar mani pat nesveicinājās. Pagāja vairāki gadi līdz iekaroju uzticību un tagad varu ar partneriem sadarboties līdzvērtīgā līmenī.”
Tikmēr eiropieši biznesa vidē augstu vērtē zināšanu līmeni jomā, kurā darbojies. Eiropā grūti uzsākt jaunu un veiksmīgu sadarbību bez personīgas tikšanās. “Jābūt stabilai zināšanu bāzei, tehniskajai sapratnei par ražošanas procesiem uzņēmumos - sevi ir viennozīmīgi jāpierāda. Sākotnēji tev uzticēs mazāku darījumu un vērtēs, kā esi organizējis loģistiku, kā samaksājis rēķinus un nodrošinājis kvalitatīvu un gludu sadarbību. Arī tepat Eiropā uz sievieti šajā biznesā nereti raugās ar šaubām. Bet, kad pēc 15 minūšu sarunas sirmais vācu kungs saprot, ka vari komunicēt ar viņu vienā līmenī un tehniskos terminos, sirds atmaigst, sejā parādās smaids un viss beidzas ar kopīgām pusdienām un sarunām par bērniem un vaļaspriekiem,” stāsta Z.Kuļikovska.
Uzņēmumam ir pārstāvniecības un sadarbība ar rūpnīcām arī eksotiskajā Āfrikā. Daudzi uzņēmumi to uzskata par lielo iespēju kontinentu, tomēr izaicinājumu joprojām rada drošības apsvērumi. “Prātā joprojām palicis viens no pirmajiem braucieniem uz Nigēriju – neeksistējoši ceļi, satiksmes haoss, ēkas, kuras rotā dzeloņdrātis un ložu caurumi. Tā ir citāda, mežonīga pasaule, kura tikai tagad sāk savu attīstību. Taču tā ir valsts, kurā mitinās teju 200 miljoni iedzīvotāju, klimats un dabas resursi to padara par ideālu vietu, kur ražot un audzēt. Šo iemeslu dēļ savas ražotnes uz Āfriku šobrīd pārceļ daudzi lopbarības, graudu un sojas apstrādes uzņēmumi, un lielu potenciālu saskatām arī mēs,” stāsta uzņēmēja.
Latviešiem ir, ko iemācīt Eiropai
L.J.Linen gadu gaitā uzkrājis pamatīgu zināšanu bāzi par starptautisko tirdzniecību, loģistiku, dokumentu un veterinārajām prasībām, kas, pārvadājot pārtikas vai lopbarības izejvielas, ir īpaši svarīgi. Tādas pieredzes nav pat daudziem lielajiem uzņēmumiem Eiropā. “Daudzi Eiropas ražotāji darbojas tikai lokāli – tirgojas turpat ar tuvējām valstīm vai ar izejvielu eksportu nenodarbojas vispār. Tad ejam ar savu pieredzi, rādām, kā pareizi jānoformē dokumenti, lai izejvielas šķērsotu vairāku valstu robežas, un tas viņiem un mums viennozīmīgi paver jaunas iespējas.”
Jautāta par uzņēmuma veiksmes atslēgu, Z.Kuļikovska, pirmkārt, min uzdrīkstēšanos, kas dažkārt uzņēmumiem Latvijā pietrūkstot. “Ir svarīgi uzdrīkstēties: iziet ārpus Latvijas un Eiropas, pārslēgt domāšanu un domāt lielos mērogos. Ir ērti savā mājas virtuvē ražot krēmus, bet ko darīt, kad piecu burciņu vietā kāds paprasa 100 000? Ir jāizdomā, kur ražot, kur iegādāties izejvielas un iepakojumu. Jā, ir arī risks! Kad uz Bangladešu gāja mūsu pirmās kravas, ieguldījām visu, kas tobrīd bija kontā, un nezinājām, vai viss būs labi. Tagad mums jau ir pieredze un zinām, ka neveiksmes gadījumā vienā valstī, preci pārsūtīsim uz citu. Risinājumi radušies, pateicoties kļūdām. Tieši kļūdas bijušās tās, kas dzinušas tālāk un spiedušas atrast veiksmīgākus risinājumus un iespējas. Laiku pa laikam ir jāizkāpj no komforta zonas, tas mobilizē un mazina risku uzņēmuma stagnācijai.”
Uzņēmuma jaunums - MēsLolojums
L.J.Linen ir viens no uzņēmumiem, kuri krīzes laikā īstenojuši jaunās idejas, un tagad produktu klāstu papildinās vēl viens jaunums – organisks mēslojums “MēsLolojums” urbānas vides iedzīvotājiem, kuri arvien vairāk pievēršas zaļajam dzīvesveidam. Tas ir pilnībā dabīgs un simtprocentīgi sadalās augsnē, ir cilvēkiem, videi un augiem nekaitīgs. “Šādu mēslojumu jau eksportējam uz Skandināviju lielajām zemnieku saimniecībām, kas nodarbojas ar graudu un dārzeņu audzēšanu. Tā kā līdzvērtīgu produktu veikalu klāstā neatradām, nolēmām savu profesionālo mēslojumu sākt fasēt mazajos iepakojumos 1-5kg un piedāvāt Baltijas valstu iedzīvotājiem - puķu podu, siltumnīcu un dārzeņu dobju augsnes uzlabošanai un atveseļošanai. Pirmās partijas būs veikalos šī gada rudenī, taču ar pilnu jaudu būsim gatavi produkta izplatīšanai nākamā gada pavasara sezonā,” stāsta Z.Kuļikovska.
Par L.J.Linen
- Starptautisks tirdzniecības uzņēmums ar 25 gadu pieredzi.
- Piedāvā dzīvnieku un augu izcelsmes izejvielu - olbaltumvielu, eļļu, vitamīnu un aminoskābju plašu klāstu, ražo lopbarības izejvielas, mājdzīvnieku barību un organisko mēslojumu.
- Pārstāvniecības un noliktavas Eiropā, Afrikā, Azijā un Dienvidamerikā.
Raksts tapis sadarbībā ar L.J.Linen