Nodokļu reforma diskusiju gaitā ir pārvērtusies līdz nepazīšanai. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) biedru pilnsapulcē prezentētais 20/20 nodokļu reformas modelis, kas paredzēja samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli visiem strādājošajiem no esošajiem 23% uz 20%, ir jau pagātne. Prioritāšu deķa vilkšana katram uz savu pusi liedza politiķiem paskatīties uz reformu plašāk – kas notiek citās valstīs? Ko dara citas valstis, lai piesaistītu jaunus nodokļu maksātājus?
Valdībā apstiprinātie nodokļu reformas priekšlikumi nedos ekonomikas izrāvienu. Būtu naivi cerēt, ka arī sākotnēji piedāvātās nodokļu reformas 20/20 ieviešana būtu palīdzējusi izcelt no «ēnas» visus uzņēmumus un Latvija jau no nākamā gada piedzīvotu strauju ekonomikas augšupeju. Tomēr jau no reformas pirmsākumiem sarunās pietrūkst būtiska elementa – nav ticības, ka ar šo reformu mēs piesaistīsim jaunas investīcijas un spēsim radīt jaunas, labi apmaksātas darbavietas. Šķiet, šīs ticības trūkst ne tikai man, bet arī politiķiem, jo nodokļu reformas ietekme uz jaunu investīciju piesaisti faktiski netiek apspriesta. Visa nodokļu reforma tiek būvēta ap to, kā iekasēt pēc iespējas vairāk nodokļu no jau strādājošiem uzņēmumiem, nevis radīt labvēlīgu nodokļu režīmu jaunu komersantu ienākšanai un darbībai valstī.
Pirms nepilniem diviem gadiem valdība izgāza LTRK priekšlikumu uzsākt diskusiju par īpaša uzņēmumu ienākuma nodokļa režīma izveidi starptautiskajiem tirdzniecības uzņēmumiem. Abstrahējoties no priekšlikuma būtības un neiedziļinoties valdības rīcības cēloņos, es redzu LTRK iniciatīvu kā aicinājumu valdībai meklēt iespējas kļūt konkurētspējīgākiem. Nespiest kā citronu mūsu uzņēmumus, bet valsts budžeta ieņēmumus vairot no jaunu nodokļu maksātāju piesaistes. Apzinos, ka nodokļu stimuli nav brīnumlīdzeklis, kuru ieviešot investori sastāsies rindā jaunu uzņēmumu reģistrācijai. Valdībai ir jāizdara vēl virkne papildu mājasdarbu, par kuriem daudz ir runāts, tomēr nodokļu reforma ir iespēja par šiem stimuliem runāt. Diemžēl šī iespēja netiek izmantota.
Tikmēr uzņēmēju vidē arvien biežāk Igaunijas vietā kā piemērs tiek piesaukta Lietuva, kas ar dažādu finanšu instrumentu palīdzību ir iemanījusies piesaistīt daudzus dalīto pakalpojumu centrus un ārpakalpojumu sniedzējus ārvalstīs strādājošām mātes kompānijām, ko, no angļu valodas saīsinot, parasti sauc par SSC/BPO. Lietuvas piedāvātie finanšu instrumenti jauniem investoriem cita starpā ir saistīti ar darbaspēka nodokļiem darbiniekiem. Šobrīd mēs zaudējam konkurētspējā mūsu kaimiņiem SSC/BPO piesaistē, un piedāvātā nodokļu reforma nostiprina bažas, ka mēs turpināsim zaudēt konkurētspējā arī turpmāk. Turpinās zaudēt būvniecības nozare; ieņēmumus negūs korporatīvo pakalpojumu sniedzēji un attiecīgi nodokļus negūs valsts; līdzīgi ieņēmumi ies garām arī citām nozarēm.
LTRK jau aprīlī nosūtīja Finanšu ministrijai aicinājumu izvērtēt citu ES dalībvalstu praksi jaunu nodokļu maksātāju piesaistē. Mēs – uzņēmēji - esam gatavi palīdzēt valstij veidot konkurētspējīgu nodokļu politiku, kas būs pievilcīga jaunu nodokļu maksātāju reģistrācijai. Mēs visi esam ieinteresēti, lai nodokļus maksājošu uzņēmumu Latvijā būtu vairāk. Tiecamies būt soli priekšā kaimiņvalstīm, nevis to sekotāji un pieredzes kopētāji!