Valdība šodien pēc aptuveni trīs stundu ilgas sēdes nolēmusi, ka pieņems Satiksmes ministrijas izraudzītā vācu investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa piedāvājumu ieguldīt līdzekļus aviokompānijā airBaltic pēc tam, kad Saeima būs devusi atļauju un kad valsts interesēs būs izdarīti grozījumi līgumā, žurnālistiem pavēstīja Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V).
Šodienas sēdes laikā esot vērtēta līguma atbilstība valsts interesēm. Līgumā bijuši daudzi punkti, kas neatbilst valsts interesēm, taču pēc izdarītajām izmaiņām situācija mainījusies, un nu līgums nerada priekšrocības investoram, skaidroja Straujuma. Viņa arī informēja, ka par līguma satura nopludināšanu medijos pārbaudi veiks Drošības policija.
Straujuma informēja, ka no līguma projekta ir izņemti aptuveni 20 diskutabli punkti, turklāt līgums neparedz lidmašīnu iegādi.
Tāpat SM ir uzdots papildināt līgumu ar punktu, ka investors ir atbildīgs par starptautisko organizāciju noteikto sankciju ierobežojumu.
Līguma grozījumiem esot piekritis arī pats investors.
Šodien valdībā pieņemtais lēmums esot balstīts gan uz auditorkompānijas PriceWaterhouseCoopers, gan uz drošības dienestu un pašas aviokompānijas sniegto informāciju. Jau 3.novembrī pieņemtais lēmums ir īstermiņa risinājums, un valdības mērķis ir īsākā termiņā atrast stratēģisko investoru, teica Straujuma.
SM ir arī uzdots ar starptautiski atzīta konsultanta starpniecību piesaistīt airBaltic stratēģisko investoru, kā arī sadarbībā ar starptautiski atzītu auditoru kompāniju veikt pārbaudi aviokompānijā par līdzšinējo darbību no 2011.gada.
Investora piesaiste ir vienīgais veids, kā nodrošināt airBaltic darbību, teica premjerministre.
Tikmēr satiksmes ministra pienākumu izpildītājs iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis (V) arī pauda, ka šis ir labākais pieejamais īstermiņa risinājums, lai kompānija iegūtu pozitīvu pašu kapitālu. Un ja Saeima atbalstīs šo valdības lēmumu, nākamais uzdevums būs stratēģiskā investora meklējumi.
Pozitīva Saeimas lēmuma gadījumā līgumu parakstīs SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš.
Arī viņš šodien žurnālistiem uzsvēra, ka potenciālajam airBaltic finanšu investoram akcionāra līgumā, kuru apstiprinājusi valdība, nav radītas priekšrocības vai privilēģijas. Valsts intereses esot prioritāte, taču jāievēro arī investoru intereses.
Ozoliņš uzsvēra, ka līgums no SM puses tiks parakstīts, ja Saeima pieņems lēmumu par lidsabiedrības kapitalizāciju. Viņš arī norādīja, ka akcionāru līgumā ir noteikts mehānisms, ka finanšu investors līdzpārdos savas akcijas, tiklīdz lidsabiedrībai tiks atrasts stratēģiskais investors.
Ozoliņš arī atzina, ka akcionāru līgumā finanšu investoram nav paredzēts piešķirt veto tiesības.
Kā ziņots, otrdien, 17.novembrī, valdība lēmumu airBaltic jautājumā vēl nepieņēma, jo tika saņemta jauna informācija, kas ir jāizvērtē, pēc sēdes žurnālistiem pavēstīja Straujuma. Amatpersonas pēc sēdes atteicās komentēt, vai saņemtā informācija ir saistīta ar drošības jautājumiem.
Iepriekš, 3.novembrī, Ministru kabinets pēc četru stundu apspriešanās lēma atbalstīt Prudentia atrasto nacionālās aviokompānijas airBaltic investoru, Vācijas uzņēmēju Montāgu-Girmesu, kura piedāvājums paredz ieguldīt aviokompānijā 52 miljonus eiro, bet valstij jāiegulda 80 miljoni eiro. Kopējais Latvijas aviokompānijas jaunais kapitāls 132 miljonu eiro apmērā veicināšot biznesa plānu un flotes modernizēšanu. Nākamajā dienā pēc valdības lēmuma Straujuma pieprasīja satiksmes ministra Anrija Matīsa (V) demisiju.
Vēlāk, 16.novembrī, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas priekšlikumu no Valsts kases aizdot airBaltic 80 miljonus eiro. Valdība nolēma, ka airBaltic pamatkapitāla palielināšanas darījumā jānodrošina ne tikai valsts, bet arī privātais ieguldījums.
Gan Finanšu ministrija, gan Straujuma atzina, ka minētais aizdevums neradīs negatīvu ietekmi uz budžetu.
Pērn airBaltic strādāja ar 254,18 miljonu eiro apgrozījumu un 10,67 miljonu eiro peļņu, liecina Firmas.lv informācija.
Pašlaik airBaltic galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju.