Latvijas nacionālas aviokompānijas biznesa plānā Horizon 2021 ir iekļauta papildu kapitāla piesaiste 50 miljonu eiro apmērā, taču tālākas valsts investīcijas lidsabiedrība neprasīšot, noskaidroja aģentūra LETA.
Kompānijas 2016.gada finanšu pārskatā minēts - lai pilnībā nodrošinātu lidmašīnu flotes nomaiņas finansējumu, kā arī turpinātu uzlabot lidsabiedrības kapitāla struktūru, 2017.gadā "airBaltic" strādās pie turpmākas pamatkapitāla palielināšanas, piesaistot papildu 50 miljonus eiro. Latvijas valdība ir uzstādījusi mērķi līdz 2017.gada beigām atrast lidsabiedrības stratēģisko investoru, tāpēc investora piesaistes process un pamatkapitāla palielināšana notiks vienlaicīgi.
airBaltic sabiedrisko attiecību vadītāja Alise Briede aģentūrai LETA apliecināja, ka aviokompānijas biznesa plānā Horizon 2021 ir iekļauta papildu kapitāla piesaiste ar mērķi stiprināt turpmāku lidsabiedrības izaugsmi.
«Šobrīd notiek airBaltic stratēģiskā investora meklēšana, ko veic starptautiskais finanšu konsultāciju un aktīvu pārvaldības uzņēmums Lazard Freres. Vairāki potenciālie investori jau ir izrādījuši interesi par airBaltic, un šobrīd notiek sarunu process. Plānots, ka investors jāatrod līdz šā gada beigām,» pauda Briede.
Tomēr, pēc viņas teiktā, ja stratēģiskā investora piesaistes process patlaban nezināmu iemeslu dēļ aizkavētos, airBaltic spētu finansēt biznesa plānā paredzēto darbības izaugsmi un flotes modernizēšanu, izmantojot līzinga iespējas. Tas nozīmē, ka kompānijas biznesa un flotes modernizēšanas plāns kopumā nemainītos, bet būtu izmaiņas flotes finansēšanas veidā.
«Neskatoties uz to, arī pie šāda flotes finansējuma airBaltic plāno strādāt ar peļņu. airBaltic neplāno vērsties pie Latvijas valsts, lai aicinātu veikt papildu ieguldījumu,» pauda aviokompānijas pārstāve.
Satiksmes ministrijas valsts sekretārs un aviokompānijas valstij piederošo kapitāldaļu turētājs Kaspars Ozoliņš aģentūrai LETA atzīmēja, ka gadījumā, ja stratēģisko investoru neizdosies piesaistīt, valsts līdzekļi aviokompānijā netiks investēti.
Pēc viņa teiktā, valdība ir informēta, ka biznesa plāns paredz piesaistīt papildu līdzekļus, taču tā aviokompānijai nav kritiski nepieciešama nauda, bet gan līdzekļi efektīvas naudas plūsmas nodrošināšanai un biznesa izaugsmei.
Ozoliņš uzsvēra, ka airBaltic patlaban ir stabilā finanšu situācijā un gadījumā, ja investors netiks piesaistīts, aviokompānija līdzekļus varēs aizņemties brīvā tirgus apstākļos.
Atbilstoši uzņēmuma finanšu pārskatam airBaltic pērn veic kapitālieguldījumus aptuveni 80 miljonu eiro flotes atjaunošanā un ilgtermiņa aktīvos. Lielākā daļa ieguldījumu tika novirzīti jaunu lidmašīnu CS300 iegādei un ar to saistītam tehniskajam aprīkojumam.
«Pāreja uz jaunu lidmašīnu sēriju radīja arī ievērojamas izmaksas, piemēram, pilotu un tehniskā personāla apmācībām. Papildu izmaksas, kas saistītas ar flotes nomaiņu radīsies arī turpmākajos trijos gados līdz brīdim, kad airBaltic pilnībā nomainīs Boeing 737 sērijas lidmašīnas pret CS300 floti,» skaidro aviokompānija.
Patlaban uzņēmums ir pasūtījis kopumā 20 CS300 lidmašīnas. airBaltic ir nodrošinājis finansējumu pirmajiem septiņiem gaisa kuģiem, turklāt pretēji citām flotē esošajām lidmašīnām tās tiks finansētas izmantojot finanšu nomu, kas nozīmē, ka nomas perioda beigās - pēc 12 gadiem - lidmašīnas pāries airBaltic īpašumā. Arī pārējo lidmašīnu iegādi plānots finansēt, izmantojot ilgtermiņa aizņēmumu.
Kā ziņots, pērn maijā tika pabeigta airBaltic pamatkapitāla palielināšana, tam sasniedzot 256,473 miljonus eiro. Atbilstoši Latvijas valdības un Vācijas investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa parakstītajam līgumam viņš pērn marta beigās airBaltic ieguldīja apmēram 52 miljonus eiro, savukārt valsts investēja 80 miljonus eiro, airBaltic kapitalizējot Valsts kases aizdevumu.
Pēc pamatkapitāla palielināšanas Latvijas valstij piederēja aptuveni 80% airBaltic akciju, bet investoram Aircraft Leasing 1, kura valdes priekšsēdētājs bija Montāgs-Girmess, piederēja 20% akciju. Savukārt Aircraft Leasing 1 īpašnieks bija Īrijā reģistrēta kompānija IALH LIMITED.
Savukārt šogad aprīlī par airBaltic pastarpinātu mazākuma akcionāru kļuva Dānijas uzņēmējs Larss Tūsens, kurš no Montāga-Girmesa pārņēma Aircraft Leasing 1.
airBaltic pērn nopelnīja 1,2 miljonus eiro, kas ir vairākas reizes mazāk nekā 2015.gadā, kad uzņēmuma peļņa bija 19,5 miljoni eiro. Savukārt lidsabiedrības apgrozījums pērn bija 286 miljoni eiro, kas ir aptuveni par 1% vairāk nekā 2015.gadā.