Turpinot iepriekšējo blogu, es gribētu minēt dažus datus, kas varētu papildināt mūsu diskusijas. Nesen veiktie pētījumi liecina, ka sieviešu klātbūtne vadības amatos ļoti pozitīvi ietekmē darbinieku apmierinātības un finanšu rādītājus.
Zinu, ka Latvijā šis jautājums ir īpaši svarīgs, jo Latvija ir viena no tām ES valstīm, kurā augstākajos amatos ir visvairāk sieviešu. Pēc 2006.gada datiem, 21% no Latvijas uzņēmumiem augstākajos amatos ir vadītājas, kamēr ES vidējais radītājs ir 11%!.
Pēc tikko publicētās IESE (iese.edu) aptaujas rezultātiem, kurā piedalījās 1200 respondentu Spānijā, mēs zinām, ka par 35 gadiem vecāki darbinieki ir daudz apmierinātāki ar vadītāju sievieti, it īpaši ja viņiem ir virs 50 gadiem. Tas tāpēc, ka ar vadītājām ir vieglāk sasniegt dzīves līdzsvarotību. Vēl vairāk, vadītājas biežāk atzīst padoto sasniegumus un ir draudzīgākas, ja padotie ir sievietes. Kā liecina Eurostat/OECD/McKinsey pētījumi, dzimumu vienlīdzība uzņēmumos un sabiedrībā pozitīvi ietekmē dzīves līdzsvarotību (piemēram, Zviedrijā, Somijā, Norvēģijā).
Saprotiet, ir pierādīts, ka uzņēmumos un valstīs, kur vadošos amatos ir vairāk sieviešu, ir labvēlīgāki apstākļi arī darbinieku labklājībai.
Taču pozitīvi rezultāti nav saistīti tikai ar padoto apmierinātību ar darbu vien. Arī no finanšu rezultātu viedokļa ir dati, kas atbalsta sieviešu iekļaušanu uzņēmumu vadības amatos. Pēc McKinsey pētījumu datiem, no 2010. gada uzņēmumos, kuros augstākos amatus ieņem sievietes, ir par 41% augstākā kapitāla atdeve nekā uzņēmumos, kuros sieviešu šādos amatos vispār nav. Pētījums tika veikts 231 uzņēmumā sešās ES valstīs plus BKIĶ (Brazilja, Krievija, Indija un Ķīna). No šī pētījuma mēs arī zinām, ka vadītāji apzinās nozīmīgo korelāciju starp sieviešu skaitu vadošajos amatos un finanšu rezultātiem.
Tomēr, kaut arī sieviešu efektivitāte vadības amatos ir labi pieradīta un apstiprināta, pasaules mērogā šis jautājums uzņēmumos vēl nav kļuvis par vienu no stratēģiskajām prioritātēm. Pagājušajā nedēļā Deutsche Bank izpilddirektors CNN intervijā teica, ka sievietes vēl nav panākušas vienlīdzību daļēji paraugu trūkuma dēļ. Ir arī citi faktori, kuriem ir ļoti svarīga nozīme, lai veicinātu sieviešu attīstību uzņēmējdarbības jomā (pēc iepriekšminētā McKinsey datiem): uzņēmuma augstākās vadības atbalsts un sieviešu attīstības programmas (koučings, mentorings un īpašas apmācību programmas).
Turklāt, kā varam secināt no visiem šiem datiem, ir pamats domāt, ka sievietes kā vadītājas ir efektīvas gan attiecībās ar darbiniekiem, gan finanšu iedarbīgumā. No mūsu pieredzes mēs noteikti varam minēt daudz labu piemēru šajā ziņā. Bet vai sievietes ir apmierinātas ar savu karjeru? Vēl vairāk, vai sievietes rod attīstības veicināšanas kontekstu savos ieņemtajos amatos? Kādas būs tendences nākotnē? Šie jautājumi aizvien biežāk izpaužas apmācību projektos un konsultācijās, un es ceru, ka to visu mēs apspriedīsim turpmāk. Pagaidām mēs vismaz varam sacīt, ka sieviešu līderības ietekme ir pozitīva un konstruktīva.