Neesam ieinteresēti izsniegt kredītus un pēc tam mēģināt naudu piedzīt, tā mākslīgi palielinot kredītu izsniegšanas apjomus, lai gan tā var secināt no PTAC politikas attiecībā pret nozari
Tā intervijā DB saka AS 4finance operatīvās vadības direktors Gvido Endlers, paužot viedokli par Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) jaunajām vadlīnijām nebanku kreditēšanas nozarei, nosakot pilnu maksātspējas vērtēšanas procesu kredītiem, sākot no 100 eiro.
Fragments no intervijas:
Kā vērtējat šo priekšlikumu?
Vērtēju šīs izmaiņas kā ļoti sasteigtas. Nav neviena argumenta, kāpēc ir jāsamazina esošais apjoms no 425 eiro uz 100 eiro. Nav absolūti neviena pētījuma, nav veikta datu analīze. Mūsu esošais maksātspējas vērtēšanas modelis ir pat ļoti labs. Izsniedzam aizdevumu summas līdz 425 eiro SMScredit.lv un Ondo.lv produktos, nodrošinot mūsu izstrādātu maksātspējas vērtēšanas modeli, balstoties un informāciju, kas ir saņemta no patērētāja. Savukārt Vivus.lv produktam, kur maksimālā aizdevuma summa ir līdz 1500 eiro un maksimālais termiņš 24 mēneši, gadījumos, kad klienti vēlas aizņemties lielākas summas par 425 eiro, ir jāveic tā sauktais padziļinātais maksātspējas vērtēšanas process, kur klientiem tiek pieprasīti dažādi dokumenti – banku kontu izraksti, informācija no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras vai Valsts ieņēmumu dienesta. Esam veikuši datu analīzi un salīdzinājumu un esam secinājuši, ka kredītu atmaksas kvalitāte produktos SMScredit.lv un Vivus.lv ir pilnīgi vienāda. Tātad tam, vai mēs prasām šos dokumentus vai neprasām, no kredīta apmaksas viedokļa nav nekādas atšķirības.
Respektīvi, fiziski dokumenti nebūt nav galvenais klienta maksātspēju apliecinošais faktors?
Ja salīdzinām ar laiku pirms trim gadiem, ir ļoti attīstījusies maksātspējas vērtēšana. Būtībā spējam paredzēt, vai klients atdos vai neatdos aizņemtos finanšu līdzekļus. Ja salīdzinām pirmā pusgada datus ar tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā, tad redzam, ka ievērojami palielinājies atteikto kredītu skaits. Par 15% tas ir jaunajiem klientiem un par 2% – esošajiem klientiem. Mēs ļoti rūpīgi izvērtējam klientus un, iestājoties kredītvērtēšanas sistēmā implementētiem algoritma kritērijiem, atsakām kredītu. Mēs neesam ieinteresēti izsniegt kredītu un pēc tam mēģināt to piedzīt, lai dabūtu atpakaļ, mākslīgi palielinot to izsniegšanas apjomus. Tā nebūt nav, kā varētu secināt no PTAC politikas attiecībā pret nozari, ka mēs tikai neapdomīgi izsniedzam naudu lielākos apjomos.
Visu interviju Uz patērētāja sniegto informāciju ir jāpaļaujas lasiet 23. novembra laikrakstā Dienas Bizness.