Zviedrija ir viena no pasaules bagātākajām un attīstītākajām valstīm, un tās ģeogrāfiskā novietojuma dēļ arī ērts eksporta tirgus Latvijas uzņēmumiem. Tādēļ GatewayBaltic piedāvā nelielu ieskatu aktuālajās Zviedrijas sabiedrības attīstības tendencēs, lai iedvesmotu Latvijas uzņēmumus paplašināt savu produktu vai pakalpojumu klāstu, kas ļautu gūt panākums arī otrpus Baltijas jūrai.
Sabiedrības novecošanās
Sabiedrības novecošanās noteikti ir problēma, par ko noteikti dzirdēts jau iepriekš, taču šis ir tas brīdis, kad vajadzētu sākt par to domāt nopietni. Šobrīd 18% Zviedrijas iedzīvotāju ir vecumā 65gadi un vairāk, un tiek paredzēts, ka šis skaitlis sasniegs 24% jeb ceturtdaļu sabiedrības jau 2035. gadā. Produkti un pakalpojumi senioriem sastāda ievērojumu un pastāvīgi augošu tirgus daļu, kas ir atvērta jauniem, inovatīviem produktiem. Uzņēmumu galvenais uzdevums šobrīd ir saprast, kā viņu piedāvātais preču vai pakalpojumu klāsts var tikt pielāgots senioru vajadzībām. Tas var būt jauns tehnoloģisks risinājums aprūpes centriem un pansionātiem vai tikpat labi pārtikas produkts, kas bagātināts ar specifiskām uzturvielām – iespēju ir daudz un dažādas! Iespējams, ka, lai uzrunāto attiecīgo mērķauditoriju, jāpielāgo nevis pats produkts, bet gan mārketinga stratēģija.
Zaļš dzīvesveids
Zviedri ir vieni no pasaules līderiem ja runājam par ieinteresētību bioloģiskos un videi draudzīgos produktos. Ekoloģisko pārtikas produktu pārdošanas vērtība 2012. gadā pārsniedza 1,5 miljardus eiro. Tāpat aizvien lielākās cilvēku skaits Zviedrijā pievēršas veģetārai diētai – šobrīd 4% no iedzīvoitāju kopskaita jeb 380 tūkstoši cilvēku ir veģetārieši vai vegāni. Šī iemesla dēļ viena no visstraujāk augošajām tirgus daļām ir gaļas aizvietotājproduktu segments, kā arī nevardarbīgā veidā radītas (cruelty-free) preces. Zaļais dzīvesveids neattiecas tikai uz patērētājiem, bet ilgtspējīgas ražošanas metodes tiek sagaidītas arī no pašiem ražotājiem. Tāpēc uzņēmumi, kas piedāvā dažādus tīro tehnoloģiju (clean-tech) risinājumus ražotājiem, būs gaidīti Zviedrijas tirgū. Ja jums ir interesantas idejas saistībā ar energoefektivitātes uzlabošanu, emisiju samazināšanu vai atkritumu pārstrādi, Zviedrija iespējams ir īstā vieta jūsu biznesa izaugsmei.
Iepirkšanās internetā
Iknedēļas pārtikas iepirkumi, jauna apģērba izvēle un televizora iegāde ir lietas, ko zviedri bieži dara, nepieceļoties no sava dīvāna. Starp ES dalībvalstīm zviedri ierindojas otrajā vietā kā visaktīvākie online veikalu atbalstītāji: 79% no visiem interneta lietotājiem ir atzinuši, ka iegādājas preces un pakalpojumus internetā. Baltijas valstīs šis rādītājs ir ievērojami zemāks: Igaunijā 29%, Lietuvā 30% un Latvijā – 37%. E-tirdzniecība ir svarīgs pārdošanas kanāls Zviedrijā un arī potenciāls tirgū ienākšanas veids, ko eksportētājiem noteikti nevajadzētu novērtēt par zemu. Papildus tam iesakām arī IT jomas uzņēmumiem, kas piedāvā e-komercijas izveidošanas un uzturēšanas pakalpojumus, apsvērt domu par to piedāvāšanu arī Skandināvijas valstīs.