Ekonomika

Atbalsts eksportētājiem nedrīkst izsīkt, tas ir jākāpina

Db.lv,22.02.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par spīti 2020. gada preču eksporta rekordiem, atbalsts eksportētājiem nedrīkst izsīkt, tas ir jākāpina, uzskata Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets".

2020. gadā Latvijas preču eksporta vērtība veidoja 13,19 miljardus eiro, par 224 milj. eiro jeb 1,7% vairāk nekā 2019. gadā, un tā ir līdz šim augstākā eksporta vērtība, liecina Centrālās statistikas pārvaldes provizoriskie dati.

Lai gan šīs neapšaubāmi ir labas ziņas, tomēr ir jāņem vērā apstākļi, kas to ir stimulējuši: izcilie rezultāti lauksaimniecībā un varenā raža (stabili mainīgs faktors gadu no gada), Brexit radītās sekas, kas lika britiem iepirkt preces pirms noteikumu maiņas, Covid-19 ierobežojumu ietekme uz elektronikas/elektrotehnikas preču pieprasījuma pieaugumu, kur liela daļa Latvijas eksporta ir reeksportētas citās valstīts ražotās preces, kā arī relatīvi labi pārdzīvotais pandēmijas sākuma posms pagājušā gada pavasarī, norāda Latvijas Eksportētāju asociācija "The Red Jackets".

Asociācija informē, ka turpina strādāt kopā ar izcilākajiem eksportētājiem un attiecīgo nozares pārvaldītāju institūcijām - Ekonomikas un Finanšu ministriju, LIAA un citiem sociālajiem partneriem, lai darītu zināmu, ka, 2020. gada eksporta rekordi īpaši preču jomā nedrīkst radīt maldīgu priekšstatu, ka eksportētājiem šobrīd klājas labi un pandēmijas radītie apstākļi tos nekādi nav skāruši.

Ir virkne ražotāju, kas ir veiksmīgi spējuši pielāgoties jaunajiem apstākļiem, taču ir virkne kuriem daļa no ražošanas ir apturēta, jo preču noiets saistīts, piemēram, ar Horeca sektoru, kurš pasaulē šobrīd varētu teikt pat neeksistē. Tāpat ir daļa uzņēmumu, kuriem ir pasūtījumi, taču nespēj tos saražot un piegādāt Covid-19 radīto personāla drošības jautājumu, piegādes ķēžu vai transporta plūsmu traucējumu dēļ un salīdzinoši ar iepriekšējiem periodiem apgrozījumi krīt. Tādēļ šobrīd ir laiks, kad ir jāatbalsta eksportētāji - gan mazie, gan lielie uzņēmumi, jo tie ir mūsu ekonomikas mugurkauls un palīdzēs visai Latvijas ekonomikai pārvarēt šī brīža krīzi un attīstīties ātrāk kā konkurentiem citās valstīs, norāda Latvijas Eksportētāju asociācija.

"Līdz ar pakāpenisku vakcinācijas procesa uzsākšanu un pandēmijas izplatības ierobežošanu, ir jāķeras pie nākamā vitāli svarīgā uzdevuma - mūsu eksportējošo uzņēmumu izaugsmes. Jo tieši tuvākie mēneši noteiks uzņēmējdarbības attīstības tempu tuvākajiem gadiem. Mēs nevaram atļauties šobrīd zaudēt saviem konkurentiem un samazināt Latvijas izredzes pasaulē, mums ir jābūt īpaši aktīviem un redzamiem," secina Mārtiņš Tiknuss, Gateway&Partners vadošais partneris un Latvijas Eksportētāju asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Jau pirms gada, 2020. gada pavasarī, Jānis Ošlejs kopā ar Latvijas Eksportētāju Asociāciju "The Red Jackets" nāca klajā ar "Latvijas stratēģiju" krīzes pārvarēšanai, kuras pirmais uzdevums ir izdzīvot, nodrošinot uzņēmumiem pietiekamu daudzumu finanšu resursu. Izdzīvošana būs pietiekams atbalsts tām sfērām, kuras ir viegli atjaunojamas un nav stratēģiski svarīgas. Otrais uzdevums ir saprast, kāda būs pasaule pēc Covid-19 un kā Latvija var izmantot pārmaiņas savā labā. Trešais uzdevums ir finansēt un īstenot mērķtiecīgas darbības, lai panāktu strauju to sfēru attīstību, kuras sniegs iespējas straujai Latvijas izaugsmei – eksporta preču un pakalpojumu attīstību IT un digitālo pakalpojumu sfērā, interneta tirdzniecībā, eksporta ražošanā, veselības ekonomikā, informē Latvijas Eksportētāju asociācija.

Pēc asociācijas domām, šobrīd svarīgi, lai ražotāji sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Latvijas Investīciju un Attīstības aģentūru aktīvi strādā pie sekojošām tēmām, kurām nepieciešams spēcīgs atbalsts un finansējums: ražošanu un pārdošanas digitalizācija, mārketinga aktivitātes, virtuālo izstāšu un B2B tikšanās organizācija, pārdošanas veicināšana, darbinieku apmācības un attīstība, kā arī ražošanas efektivitāte. Vienlaikus ir jāplāno mehānismi, kas palīdzēs dažāda izmēra eksportētājiem, kuriem atbalsta formu nepieciešamība ir atšķirīga, īpaši neaizmirsot par lielajiem uzņēmumiem un atbalstu pieejamību tiem.

Komentāri

Pievienot komentāru