Japāņi ir ļoti centušies, lai jaunais visurgājējs Toyota Landcruiser 150 labi justos arī uz ātrgaitas maģistrāles, tomēr šī modeļa stihija ir tur, kur daudziem līdziniekiem ceļš beidzas.
Vairāk nekā 60 gadu pieredze būvējot visurgājējus, kuri ir bijuši uzticami sabiedrotie dažādās dzīves situācijās ir Toyota Landcruiser veiksmes receptes pamatā, un,lai kā arī mūsdienu laikmets pieprasa mazākus, taupīgākus un zaļākus auto, joprojām būs pircēju auditorija, kuriem ikdiena nav iedomājama bez auto, kāds piemēram ir Toyota Landcruiser 150.
Landcruiser 150 joprojām ir viens no robustākajiem zemes racējiem, kurš vienmēr var rēķināties ar lojālu auditoriju, arī dižķibeles laikos. To pierāda arī pārdošanas skaitļi, jo Landcruiser, kurš pie mums jau pazīstams kopš pērnā gada nogales ir iemantojis Baltijas pircēju nedalītu uzmanību. (Foto: A.Zelmenis, Db)
Radīts brikšņiem un kalnu grēdām
Būvēts uz masīva lonžeronu rāmja ar izturīgu aizmugurējo tiltu un neatkarīgo priekšējo piekari un, protams, ar transmisijā paredzētiem pazeminātiem pārnesumiem. Šis ir īsts kaujas zirgs, kas smiedamies meklēs piedzīvojumus dažādos grūti izbraucamos ceļos.
Arī db.lv piedalījās vienā no šādiem īpaši sagatavotiem piedzīvojumiem Napoleona dzimtenē Korsikas salā. Sākumā šķita, ka salā ar tik skanošu nosaukumu būs klāta ar gludi asfaltētiem ceļiem, kas paredzēti tūristu maršrutiem, taču izrādās, ka Korsika slēpj tādus maršrutus, ko būtu grūti nosaukt pa ceļiem, bet gan kalnu takām, ko lielākoties apciemo meža zvēri vai arī rūdīti alpīnisti. Šoreiz uz tiem apzināti kāpa arī Landcruiser 150. Rūdītu bezceļu braukšanas ekspertu sagatavotajā maršrutā Landcruiser 150 apzināti tika mocīts, pārvarot ikvienu grūtību, kas stājās pretim.
Brīžiem varēja pabrīnīties, ko Korsikas salas akmens un klinšu krāvumos spēj paveikt Landcruiser 150. Ar ieslēgtu Crawl Control sistēmu bruņurupuča ātrumā no 1,3 līdz 1,5 km/ h var pievārēt aptuveni 35 grādu stāvu kalnu. (Foto: A.Zelmenis, Db)
Daudzējādā ziņā jaunumu LC 150 klāsts ir identisks, tam ko pirmoreiz redzējām Landcruiser V8 modelī. Vispirms pilnpiedziņas transmisijā Landcruiser ir parādījies pašbloķējošais Torsen starpasu diferenciālis. Pirmoreiz kombinācijā ar dīzeļdzinēju ir parādījusies Crawl Control sistēma, kas īpaši sarežģītos braukšanas apstākļos automātiski kontrolē dzinēja un bremžu darbību, lai uzturētu pavisam nelielu ātrumu, izvairoties no riteņu «spolēšanas» un bloķēšanās. Autovadītājiem atliek vien rūpēties par auto stūrēšanu. Šī sistēma tiek papildināta ar četrām kamerām - divas no tām atradīsies zem atpakaļskata spoguļiem, viena integrēta bagāžas vākā, bet ceturtā, vienlaikus arī noderīgāka, atradīsies automašīnas priekšgalā. Bezceļu reidos Korsikā, kur bieži ir jārāpjas pāri dažāda izmēra akmens krāvumiem un pauguriem, autovadītājam nevajadzēja kāpt ārā no auto, lai pārliecinātos, ka ceļš ir ne tikai kalnā augšup, bet arī lejup. Vienlaikus uz infodispleja tiks projecēta informācija par priekšējo riteņu novietojumu.
Viens dzinējs
Diemžēl pagaidām jaunajam Landcruiser 150 vismaz ir jāiztiek ar veco Euro 4 atgāzu normatīviem atbilstošo 173 Zs jaudīgo trīs litru dīzeļmotoru. To var komplektēt ar sešpakāpju mehānisko, kā arī ar piecpakāpju automātisko pārnesumkārbu. Dinamikas un jaudas trūkumu dīzeļmotors kompensēs ar taupīgu degvielas patēriņu, proti, vidēji uz 100 kilometriem patērējot nepilnus 10 litrus dīzeļa. Nomināli dzinēju sarakstā tiek piedāvāts arī četru litru 282 ZS jaudīgais benzīnmotors, taču pieprasījums pēc tā mūsu reģionā nav. Ņemot vērā, ka lielākais un prestižākais Landcruiser 200 jeb Landcruiser V8 pārspīlēti augstās cenas dēļ nespēja iekarot vajadzīgo uzmanību, visticamāk ka Landcruiser 120 pēcnācējs iemantos daudz lielāku pircēju atsaucību. Ar savu maciņu par Landcruiser varētu nobalsos tie, kuri uz augstāka plaukta liek visurgājēja piemērotību dažādiem, pat izteikti smagiem braukšanas apstākļiem, nevis automašīnas dizainu un rafinētu vadāmību uz asfalta klājuma. Glauni nokomplektēta dīzeļmodeļa cena ir sākot no 29440 Ls.
Uz lielceļa zaudē VW Touareg, BMW X5 u.c.
To, ka ārpus konkurences ir auto bezceļu īpašības nevienam neradīja ne mazākās šaubas. Taču līdztekus tam pamanāms ir progress automašīnas uzvedībai uz lielceļa, ko varēja konstatēt līkumojot Korsikas serpantīnos pārbraucienos no vienas bezceļu trases uz otru. Vadāmības ziņā tā, protams, kapitulēs, piemēram, VW Touareg, nerunājot par BMW X5 priekšā, jo vairākpakāpju līkumu serpentīnā virsbūves svārstības atgādina par japāņa baltajiem plankumiem.
Landcruiser salonā komforta latiņa ir pacelta augstāk nekā iepriekš, tomēr daži sīkumi, noteikti kaitinās, piemēram, start/stop aizdedzes poga, kura novietota uz vidējās consoles precīzi tajā vietā, lai brauciena laikā atdurtos autovadītāja celī. (Foto: Toyota)
Vienīgais acīmredzamais trūkums bezceļu reidos bija noņemšanās ar pazemināto pārnesumu slēgšanu.Katru reizi obligāti apstājoties un pārvietojot ātrumpārslēga sviru neitrālajā stāvoklī dažbrīd škita apnicīga. Tikai šī gada beigās Landcruiser 150 modifikāciju klāstā parādīsies glaunākais aprīkojums Premium ar adaptīvo piekari. Līdz tam Toyota piedāvā izmantot kinētiski dinamisko piekares sistēmu (KDSS). Slēgtā hidrauliskā sistēma sastāv no diviem cilindriem, kuri atrodas priekšējā un aizmugurējā piekarē. Šīs sistēmas uzdevums ir slāpēt virsbūves svārtības, taču ne vienmēr smalki nosauktā sistēma to spēs.