«Latvijas start-up uzņēmumu iespējas daudz neatšķiras no citu valstu uzņēmumu iespējām, ja nu vienīgi šeit ir zemākas ikdienas izmaksas. Ja start-up interesē tikai Latvijas klienti, tad uzņēmumam radīsies grūtības, un, sarodoties daudz šādu «lokālu» uzņēmumu, kas pārdod cits citam, arī valstij radīsies grūtības. Ir jāskatās tālāk – tas nozīmē pelnīt naudu globāli, bet to tērēt un attīstīt uzņēmumu – lokāli», Db.lv stāsta Latvijas start-up uzņēmuma, foto piezīmju lietojumprogrammas Nowte izveidotājs Zigmārs Rozentāls, kurš nesen atgriezies no vizītes Silīcija ielejā.
Silīcija ieleja ir vienīgā vieta, kur ir vērts veidot start-up, ja mērķis ir globāls tirgus, pārliecināts web pārlūka rīka Froont start-up līdzdibinātājs Sandijs Ruļuks. Viņam piekrīt arī Z. Rozentāls, norādot, ka «nekur citur pasaulē vienā vietā nav tik daudz reālu start-up piemēru, ekspertu, investoru un iespēju iegūt unikālus kontaktus un sadarbības iespējas».
Organizācijas StartupLatvia un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) organizētā misijā uz Silīcija ieleju šā gada vasaras sākumā devās četru Latvijas start-up uzņēmumu pārstāvji.
«Mūsu mērķis šajā braucienā nebija tikai finansējums, jo piesaistīta nauda pati par sevi negarantē veiksmi nākotnē. Tas, ko es vēlējos šoreiz iegūt, bija Silīcija ielejas pieredze, kā izveidot veiksmīgu uzņēmumu, kas var gūt panākumus ASV tirgū un pēc tam vai nu tikt veiksmīgi pārdots vai tālāk attīstīties globālā mērogā,» pauž Z. Rozentāls. Savukārt S. Ruļuks nesen pārcēlies uz dzīvi Sanfrancisko un no Latvijas StartupLativa organizētajā misijā Silīcija ielejā piedalījās Froont galvenais programmētājs. Silīcija ielejas misijas svarīgākais mērķis Froont komandai, līdzīgi kā citiem misijas dalībiekiem, bija dibināt jaunus kontaktus ar investoriem, iespējamajiem sadarbības partneriem, Db.lv pauda S. Ruļuks.
Nowte ir lietojumprogramma, kas piedāvā iespēju veikt piezīmes fotoattēlu veidā, aizvietojot pierakstu veikšanu ar roku. Lietojumprogramma paredzēta profesionāļiem, kā arī tiem, kas mācās – lai nebūtu jāpārraksta vizuāla informācija, kas tiek attēlot auditorijās un klasēs. Savukārt Froont ir bezmaksas web pārlūka rīks, kas atvieglo dizaineru darbu, ļaujot veidot interaktīvus mājas lapu dizainus bez programmēšanas. Kopš lietojumprogrammas beta versijas klajā nākšanas tai ir 25 tūkstoši reģistrētu lietotāju.
Brauciens Nowte komandai rezultējies ar panākumiem, jo Latvijas start-up komandai pievienojās biznesa attīstības speciālists un investīciju baņķieris ar daudzu gadu pieredzi vienā no lielākajām Ņujorkas investīciju bankām, stāsta Z. Rozentāls. Turpmāk Ņujorkas baņķiers, kura vārdu Nowte pašlaik vēl neatklāj, gādās par uzņēmuma pārstāvniecību ASV, piedalīsies turpmākajā finanšu piesaistē un partnerattiecību veidšananā ar galvenajiem Silīcija Ielejas uzņēmumiem. Tāpat arī šobrīd norit Nowte pēdējās pārrunu kārtas ar mārketinga speciālistu, kas specializējas klientu piesaistē un produkta tirgus virzībā internetā un pašlaik Kalifornijā pārstāv vienu no lielākajām datu nesēju kompānijām, stāsta Z. Rozentāls.
Nowte nākamo investīciju līdzekļu piesaistes kārtu plāno veikt tieši Silīcija ielejā, taču pašlaik ir atvērti «sēklas kapitāla» piesaistei, kas nodrošinātu start-up attīstību esošajā fāzē. Investīciju apjoms šobrīd nebūtu lielāks par 50 – 150 tūkst. eiro, atkarībā no investora iesaistes uzņēmumā, Db.lv stāsta Z. Rozentāls.
«Mūsu mērķis šajā braucienā nebija tikai finansējums, jo piesaistīta nauda pati par sevi negarantē veiksmi nākotnē. Tas, ko es vēlējos šoreiz iegūt, bija Silīcija Ielejas pieredze, kā izveidot veiksmīgu uzņēmumu, kas var gūt panākumus ASV tirgū un pēc tam vai nu tikt veiksmīgi pārdots vai tālāk attīstīties globālā mērogā,» stāsta Z. Rozentāls.
Viņš ir pārliecināts – lai mūsdienās sekmīgi attīstītu tehnoloģiju uzņēmumu, vairs nepietiek tikai ar labu ideju, «jo unikālas idejas ir gandrīz katram, ko tu satiec Silīcija ielejā». «Ir nepieciešama arī idejas realizācija, kas iever sevī gan produkta izstrādi, gan masveidīgu tirgus, jeb klientu piesaisti, kas arī nosaka uzņēmumu vai produkta īsto vērtību,» stāsta Nowte izveidotājs.
«Mūsu priekšrocība ir tā, ka Nowte uzņēmums pēc šīs Silīcija Ielejas misijas tiek pārstāvēts arī ASV un arī mūsu mārketings tiek vadīts no ielejas «sirds» - Palo Alto, savukārt tehnoloģiskā bāze un izstrāde tiek veidota Latvijā. Tādā ziņā mēs joprojām esam atvērti vietējiem tehnoloģiju ģēnijiem un gaišajiem prātiem, kas vēlas ieguldīt savu kompetenci un darbu, lai sevi pierādītu starptautiskā līmenī,» norāda Z. Rozentāls.
Pēdējos gados ir pamatīgi mainījies veids kā darbojas riska kapitāla uzņēmumi, skaidro S. Ruļuks. «Tas, kas agrāk bija «A round» (uzņēmuma attīstības pirmā fāze), tagad bieži ir «seed round» (sēklas fāze) - tas nozīmē, ka jau pirmajā reizē start-up piesaista lielu līdzekļu apjomu. Tas, savukārt, nozīmē, ka investoriem ir arī augstākas ekspektācijas un no pavisam jauna uzņēmuma tiek bieži gaidīta jau vairāku desmitu tūkstošu peļņa. Līdz ar to ir krietni grūtāk piesaistīt kapitālu, ja uz Silīcija ieleju dodas pirmo reizi – investori vēl joprojām vēlas labi pazīt cilvēkus, kuriem viņi dod naudu. Otra alternatīva ir – ja pirms tam esi strādājis uzņēmumos Google vai Apple vai arī jau esi veiksmīgi pārdevis kādu uzņēmumu par vairākiem miljoniem,» Db.lv stāsta S. Ruļuks.
«Kad Silīcija Ielejā tiecies ar desmitiem cilvēkiem ik dienas, gandrīz katrs stāsta par savu start-up uzņēmumu. Katram ir kāds vēl nebijis risinājums vai produkts, kas, pēc jaunā uzņēmēja domām, izmainīs pasauli. Šo degsmi un drosmi riskēt es vēlētos redzēt arī Latvijā. Katram, kas vēlas dzīvē sasniegt kaut ko vairāk nekā labi atalgotu darbu prestižā uzņēmumā ir jārada jauna vērtība un jāmācās tā pārdot, izmantojot globālā tirgus priekšrocības, ko piedāvā šis laikmets,» norāda Z. Rozentāls, iesakot katram uzņēmējam, kas plāno izveidot tehnoloģiju kompāniju, kādu laiku uzturēties Silīcija ielejā, «iepazīties ar vismaz simts vietējiem uzņēmējiem, investoriem, programmētājiem, mārketinga cilvēkiem».
«Tikai tad ir vērts sākt savu projektu, plānot tirgu un radīt produktu vai pakalpojumu, kas maina pasauli. Un, jo ātrāk šāda pieredze tiek iegūta, jo lielākas iespējas ir ne tikai izdzīvot nežēlīgajos start-up konkurences apstākļos, bet arī radīt vērtīgu uzņēmumu, kam ir sava loma starptautiskajā biznesa arēnā,» viņš pārliecināts.
Tikmēr S. Ruļuks norāda, ka Latvijā šobrīd ir «lieliska vide» jaunas uzņēmuma veidošanai ir, pateicoties TechHub. «Mūsu komandas Latvijas atzars atrodas tieši tur un mēs cik varam izmantojam to, ka vienā telpā ir tik daudz gudras galvas. Labākais, ka cilvēki kļūst arvien atvērtāki un arvien vairāk dalās ar savām zināšanam un pieredzi,» norāda S. Ruļuks. «Trūkumi, savukārt, ir Latvijas nejēdzīgā birokrātija, nepārdomāta nodokļu politika un resursu trūkums, kas rada grūtības tikt gan pie «sēklas naudas», gan vēlākām investīcijām, nemaz nerunājot par «gudro» naudu. Latvijā arī nav daudz veiksmīgu uzņēmumu pārdošanas gadījumu, līdz ar to arī mentoru un biznesa enģeļu tīkls ir vēl tikai savos aizsākumos,» viņš uzskata.