Baltijas līmenī servisa centru jomā Latvija vairāk konkurē ar Lietuvu; Tele2 Shared Service Center turpinās audzēt darbinieku skaitu
Lai gan publiskajā telpā ir salī- dzinoši maz informācijas par servisa centriem, tomēr šī joma Latvijā attīstās pietiekami strauji un, atverot darba sludinājumu portālus, ir redzams diezgan daudz vakanču. DB uzmanību pievērst šim segmentam aicināja jau iepriekš, piemēram, 02.06.2011. gada publikācijā, un kopš tā laika Latviju par savu mājvietu šajā jomā ir noskatījuši vairāki šāda veida servisa centri. Tai skaitā Statoil Fuel & Retail Biznesa centrs, kas izveidots ar mērķi atbalstīt uzņēmumu, sniedzot tam finanšu, personāla administrācijas un citus pakalpojumus visu astoņu valstu (Dānijas, Norvēģijas, Zviedrijas, Baltijas valstu, Polijas un Krievijas) birojiem, kur pārstāvēts uzņēmums. Priekšrocības servisa centru izveidei ir vairākas, galvenokārt tiek minēts darbinieku strādīgums, profesionalitāte, infrastruktūras pieejamība, izmaksas, kas salī- dzinājumā ar Skandināviju ir zemākas, kā arī ir saprotama mentalitāte un kultūra. Tiesa, reizēm tas izraisa diskusijas uzņēmumu mātes tirgū, ko intervijā DB (04.06.2015.) neslēpa Statoil Fuel & Retail (SF&R) Biznesa centra vadītājs Kristians Simensens Kjernsmo. «Ir bijuši strīdi, sevišķi ar Norvēģijas un Zviedrijas arodbiedrībām, jo paplašināšanās Rīgā faktiski nozīmē zaudētu darba vietu Skandināvijā,» teica K. S. Kjernsmo.
Tele2 servisa centrs darbību Rīgā sāka 2004. gadā, sākotnēji vairāk darbojoties norēķinu sistēmu apkalpošanas jomā, tad arī uzņēmuma nosaukums bija Tele2 Billing. 2010. un 2011. gadā centra darbība tika izvērsta, intervijā atgādināja Tele2 Shared Service Center (SSC) vadītājs Kims Leandersons, kuram šī bija pirmā intervija Latvijā. Šobrīd Tele2 SSC nodrošina IT&T pakalpojumus visiem Tele2 AB grupas uzņēmumiem deviņās valstīs – Austrijā, Horvātijā, Igaunijā, Kazahstānā, Latvijā, Lietuvā, Nīderlandē, Vācijā un Zviedrijā. Kopš jūnija SSC ir paplašinājusi darbību un bez IT&T pakalpojumiem nodrošina arī finanšu pārvaldību, kas līdz šim bija viena no Tele2 AB grupas darbības funkcijām Zviedrijā. «Mēs esam ļoti tehnoloģiski orientēti,» sacīja K. Leandersons, paskaidrojot, ka centrs strādā ar dažādām valstīm un tām IT sistēmas mēdz atšķirties, kas atkarīgs no tā, vai Tele2 grupas uzņēmums atrodas Eiropas Savienībā. «Tele2 SSC klienti ir Tele2 grupas uzņēmumi, un tiešas saziņas ar Tele2 klientiem uzņēmumam nav. Mēs strādājam tikai ar Tele2 – mums nav kontaktu ar operatora klientiem. Mēs esam kā neredzamais birojs,» turpināja K. Leandersons. «Esam otrais līmenis, – ja rodas problēmas, tad klients sākotnēji sazinās ar Tele2, viņi savukārt zvana mums. Jautājumu loks, ar ko mēs strādājam, ir dažāds – sākot no rēķiniem līdz jautājumiem par pārklājumu. Pārsvarā par IT atceras tad, kad kaut kas nestrādā,» smaidot piebilda K. Leandersons.
Uz jautājumu, kāpēc Tele2 SSC noskatīja Rīgu par savu bāzes vietu, viņš atceras, ka 2010. un 2011. gadā populāri šādus servisa centrus bija vērt Indijā un Filipīnās, bet Tele2 grupa pieņēma lēmumu par labu Rīgai, jo tika saskatītas sinerģijas iespējas, pamatojoties uz līdzšinējo darbību, kas tika veikta no Latvijas. «Arī valsts atrašanās vieta no ģeogrāfiskā skatu punkta ir laba, laika ziņā ar Zviedriju – tikai stundas nobīde, un Latvijā cilvēkiem ir labas valodu zināšanas,» uzskaitīja K. Leandersons. Viņš atceras laikus, kad dzīvoja Krievijā un viņam bija problēmas ar saziņu, kas šeit nav novērojamas, lai arī viņš apgūst latviešu valodu. «Valodu zināšanas ir būtiskas, jo strādājam deviņās valstīs, tāpat kā viens no lielākajiem mūsu izaicinājumiem ir darbinieku atrašana. Mums nav tik svarīga kultūra, ja nav darbinieku, ko pieņemt darbā. Tele2 SSC netiek tik daudz izmantota mašinērija, jo strādājam cilvēku biznesā, vajadzīgi kompetenti speciālisti,» klāstīja K. Leandersons. Turklāt, ja salīdzina Baltijas līmenī, Igaunijā izmaksas ir lielākas un cīņa par darbiniekiem augstāka. Savukārt starp Viļņu un Rīgu šajā jomā ir liela konkurence, un valstis savā starpā sacenšas, jo parametri ir līdzīgi, uzsvēra K. Leandersons. Turklāt Skandināvijā uz Baltiju skatās kā uz vienotu tirgu, lai arī, dzīvojot Latvijā, mēs redzam lielas atšķirības ar Lietuvu. Arī latviešu personība kā tāda Eiropas mērogā izskatās labi, piebilda Tele2 SSC vadītājs.
Plašāk lasiet rakstā Servisa centri zelta vērtē trešdienas, 19.augusta laikrakstā Dienas Bizness (11.lpp)!