Cementa ražotājs "Schwenk Latvija" šogad plāno investēt 34 miljonus eiro Brocēnu cementa rūpnīcā cementa dzirnavu un daudzkambaru silosa būvniecībā, aģentūru LETA informēja "Schwenk Latvija" pārstāvji.
Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka tas ir lielākais investīciju projekts kopš jaunās Brocēnu cementa rūpnīcas atklāšanas un paredz būtisku efektivitātes pieaugumu un ietekmes uz vidi samazināšanu.
Plānots, ka šā gada nogalē Brocēnu cementa rūpnīcā darbu sāks vēl vienas cementa dzirnavas un daudzkambaru siloss cementa uzglabāšanai. Tas ļaus efektīvāk izmantot cementa rūpnīcas esošo kapacitāti, paplašināt Latvijā ražotā cementa klāstu ar videi draudzīgākiem produkta veidiem un raudzīties jaunu eksporta tirgu virzienā.
Cementa dzirnavas ir viens no būtiskākajiem ražošanas objektiem rūpnīcā, pavēstīja "Schwenk Latvija" pārstāvji. Topošo dzirnavu jauda būs līdz 170 tonnām cementa stundā atkarībā no cementa tipa. Tās sniegs iespēju pievienot Brocēnu cementa sortimentam vēl divas jaunas markas un daļēji aizstās vecākās paaudzes un energointensīvāko dzirnavu izmantošanu.
Savukārt 60 metrus augstā daudzkambaru silosa ietilpība būs 12 500 tonnu un tajā vienlaikus varēs uzglabāt piecus dažādus cementa tipus, tādējādi būtiski palielinot piegādes kapacitāti un loģistikas plūsmas efektivitāti klientiem Latvijā, Baltijā un Ziemeļeiropā.
Projekts tiek īstenots "Schwenk" Latvijas un Vācijas inženieru vadībā, piesaistot nozares ekspertus Eiropā. Dzirnavu piegādātājs ir Vācijas ražotājs "Christian Pfeiffer Maschinenfabrik GmbH", bet silosa projektēšanas darbus un iekārtu uzstādīšanu nodrošina Vācijas uzņēmums "IBAU Hamburg". Būvuzņēmējs ir Latvijas uzņēmums SIA "Tilts".
Kopumā projektā nodarbināti aptuveni 200 cilvēku no Latvijas un ārvalstīm. Projektēšanas darbi sākti 2019.gada nogalē, īsi pēc "Schwenk" ienākšanas Latvijas tirgū. Dzirnavu un silosa nodošana ekspluatācijā paredzēta 2021.gada nogalē.
"Jau pašlaik aptuveni 70% no Brocēnos ražotā cementa eksportējam uz Ziemeļvalstīm un varam pārliecinoši teikt, ka spējam apmierināt turienes prasīgo klientu prasības pēc videi iespējami draudzīgāka produkta. Vienlaikus Eiropas Zaļais kurss ir skaidrs signāls - pie sasniegtā apstāties nedrīkst, ekonomikai un ražošanai ir jākļūst arvien zaļākai un tas ir vienīgais veids, kā turpināt strādāt un konkurēt Eiropā," pauda "Schwenk Latvija" valdes loceklis un Cementa tirdzniecības un loģistikas direktors Baltijas valstīs Māris Gruzniņš.
Viens no virzieniem ietekmes uz vidi mazināšanai ir alternatīvā kurināmā izmantošana. Šobrīd apmēram 85% no visa Brocēnu cementa rūpnīcā izmantotā kurināmā ir alternatīvais - no šķirotiem un īpaši sagatavotiem sadzīves un rūpnieciskajiem atkritumiem ražots maisījums, smalcinātas autoriepas, neitralizēta piesārņota augsne, kuras izmantošanā "Schwenk" bija partneris Inčukalna dīķu sanācijas projektā. Tuvāko gadu mērķis ir palielināt alternatīvā kurināmā īpatsvaru līdz 100%, piesaistot jaunus kurināmā veidus, paplašinot padeves līnijas un uzstādot alternatīvā kurināmā žāvētāju.
Otrs virziens saistāms ar alternatīvo izejmateriālu palielināšanu malšanas procesā, lai samazinātu krāsns radīto emisiju apmēru. Tā ir plaši pielietota prakse Eiropā, vienlaikus alternatīvo izejmateriālu īpatsvara palielināšana ir ļoti grūti īstenojams mērķis. To ietekmē gan izejmateriālu ierobežotā pieejamība, gan ilgā un pamatīgā izpēte un testi, lai gala produkti - cements, betons un tā izstrādājumi, nezaudētu kvalitāti un citas būtiskas īpašības, pauda kompānijas pārstāvji.
Trešais mērķis ietekmes uz vidi mazināšanai paredz Eiropā pirmās "Schwenk" CO2 neitrālās cementa rūpnīcas atklāšanu līdz 2030.gadam. Tas nozīmē jaunu tehnoloģiju izstrādi, kas nodrošinātu ogļskābās gāzes izmešu uztveršanu rūpnīcā un uzglabāšanu. Gan Latvijas, gan Eiropas līmenī "Schwenk" piedalās izpētes projektos šīs tehnoloģijas attīstībai, piemēram, Brocēnu cementa rūpnīca ir partneris Eiropas Savienības programmas "Horizon" projektā "Genesis", kas paredz oglekļa uztveršanas tehnoloģiju testēšanu.
Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka cementa dzirnavu un silosa būvniecība ir vērienīgākais, bet ne vienīgais "Schwenk Latvija" attīstības projekts. Pērn tika atjaunots betona piegādes autoparks, iegādājoties 12 jaunus betonvedējus ar videi draudzīgāko "Euro 6" tipa dzinēju. Tika atjaunota arī karjeros izmantotās tehnikas flote, tostarp ar Eiropā lielāko ekskavatoru darbam kaļķakmens karjerā. Investīcijas veiktas arī alternatīvā kurināmā padeves līnijas attīstībā un citur.
"Schwenk Latvija" ir cementa, betona un minerālmateriālu ražotājs. Uzņēmums ir daļa no vācu "Schwenk Building Materials Group" un Latvijā nodarbina aptuveni 350 cilvēku. "Schwenk Building Materials Group" uzņēmumu grupa pārstāvēta Vācijā, Austrijā, Ungārijā, Bosnijā un Hercegovinā, Namībijā, Nīderlandē un Čehijā. Tās apgrozījums veido miljardu eiro.
"Schwenk Latvija" 2019.gadā strādāja ar 94,459 miljonu eiro apgrozījumu un guva 36,399 miljonu eiro peļņu. Uzņēmuma finanšu dati par 2020.gadu vēl nav publiskoti.
LETA jau vēstīja, ka 2019.gada februārī, investējot 340 miljonus eiro, "Schwenk Group" paplašināja pārstāvniecību Eiropā - uzņēmums iegādājās virkni aktīvu Baltijā un Ziemeļvalstīs, tostarp "Cemex" Latvijā. Citi Latvijā iegādātie aktīvi bija sešas betona ražotnes, četri minerālmateriālu ieguves karjeri, divi cementa izejmateriālu ieguves karjeri, viens ostas un viens sauszemes transporta terminālis.
Darījums ietvēra arī līdzdalību aptuveni 38% apmērā vienā cementa rūpnīcā Jaunakmenē, Lietuvā, ar ražošanas jaudu aptuveni 1,8 miljoni tonnu gadā, kā arī eksporta biznesa virzienu uz Igauniju. Līdz ar Latvijas biznesa vienību "Schwenk" iegādājās arī trīs importa termināļus Somijā, četrus importa termināļus Norvēģijā un četrus importa termināļus Zviedrijā.
Cementa ražošana Brocēnos sākās 1938.gadā, uzbūvējot tolaik lielāko un mūsdienīgāko rūpnīcu Latvijā un liekot pamatus jaunas pilsētas attīstībai. Iegādājoties starptautisko celtniecības materiālu piegādātāju uzņēmumu "RMC Group" 2005.gada martā, "Cemex" kļuva par Brocēnu cementa ražotnes īpašnieku. 2010.gadā "Cemex" sāka ražošanu pilnībā no jauna uzbūvētajā Brocēnu cementa rūpnīcā, kuras izveidē tika investēti 300 miljoni eiro.