No 2019. gada vairumam vieglo auto īpašnieku transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis būs jāmaksā pēc ražotāja norādītajiem CO2 izmešiem.
Jāatgādina, ka šādu risinājumu paredz 2016. gada nogalē akceptētie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļu likumā. Vairāk maksās tā auto īpašnieks, kura spēkrats vairāk piesārņo apkārtējo vidi.
«Būtībā ir beidzies iepriekš noteiktais pārejas laiks,» uzsver Auto asociācijas izpilddirektors Ingus Rūtiņš. Viņš atgādina, ka jau no 2017. gada transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli pēc CO2 apmēra maksāja tie, kuri Latvijā ieveda auto (kura pirmās reģistrācijas gads ir, sākot ar 2009. gadu), sākot ar 2017. gada 1. janvāri. Savukārt visi pārējie vieglo auto, kuri jau bija reģistrēti Latvijā līdz 2017. gada 1. janvārim (kura pirmās reģistrācijas gads ir, sākot ar 2009. gadu), transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli pēc CO2 izmešiem maksās, sākot ar 2019. gadu. Viņš atgādina, ka lielas jaudas motoru (virs 3500 cm3) auto īpašniekiem ir noteikts papildu nodoklis kā fiksēta summa 300 eiro apmērā. To auto īpašnieki, kuru spēkratu pirmās reģistrācijas gads ir līdz 2008. gada 31. decembrim, turpinās maksāt tādu pašu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, kādu maksājuši līdz šim, – summu likmēm, kas tiek noteiktas par auto jaudu, motora tilpumu un jaudu.
I. Rūtiņš nenoliedz, ka vieglā auto ikgadējā nodeva pēc CO2 izmešu daudzuma ir izdevīga jaunu un mazlietotu mazlitrāžas auto īpašniekiem, jo viņiem šis nodokļa apmērs būtiski sarūk salīdzinājumā ar analogas klases salīdzinoši vecu auto. «Protams, tāda situācija var būt, ja būs daudz jaunu mazlitrāžas vai citādi zemu izmešu auto pircēju, taču pagaidām Latvijā esam ārkārtīgi tālu no situācijas, kad mazi, ar zemu izmešu apmēru auto būtu dominējoši pašmāju tirgū,» uz jautājumu, vai šī pāreja visiem 10 gadus veciem auto transportlīdzekļa ekspluatācijas ikgadējo nodokli likt maksāt pēc auto ražotāja tehniskajā pasē uzdotajiem izmešu apmēriem neradīs šī nodokļa ieņēmumu kritumu valsts makā, atbild I. Rūtiņš. Viņaprāt, politikas veidotājiem beidzot būtu skaidri jādefinē un jāpasaka, kādi auto Latvijas autoparkā ir gaidīti, – zemu izmešu, attiecīgi tiem jāparedz ne tikai zemākas transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa likmes, bet pilnīgs atbrīvojums no jebkādiem nodokļiem, tai skaitā arī pievienotās vērtības nodokļa, uzņēmumu vieglo auto transportlīdzekļa nodokļa un arī ikgadējā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta datiem, šā gada 11 mēnešos transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklī iekasēti 88,73 milj. eiro, kas ir par 6,89 milj. eiro mazāk, nekā prognozēts, tomēr jāņem vērā, ka šajos skaitļos ir iekļauta visu transportlīdzekļu (ne tikai vieglo) maksātais nodoklis.
Visu rakstu Sākas jauna ēra auto nodokļos lasiet trešdienas, 2.janvāra laikrakstā Dienas Bizness!