Pakalpojums Garderobe mudina tirdzniecības centra apmeklētājiem atstāt savas virsdrēbes tām speciāli paredzētā vietā .
Šopoholiķiem un citiem tirdzniecības centra apmeklētājiem tas sniedz iespēju ērti iepirkties arī ziemas sezonā, tādējādi ļaujot ilgāku laiku pavadīt tirdzniecības telpās. «Tirdzniecības centri rūpējas, lai klientiem būtu pieejami dažādi pakalpojumi. Garderobe ir papildu pakalpojums, lai uzlabotu klientu ērtības,» saka Santa Sizova. Viņa kopā ar Kasparu Ābolu ir izveidojusi uzņēmumu SIA SSApple, kas piedāvā garderobes pakalpojumus tirdzniecības centros.
Studentu ideja
Santa un Kaspars studēja uzņēmējdarbību Biznesa augstskolā Turība. Kādā kursā, gatavojot mājasdarbu, viņiem radās biznesa ideja par garderobi, kas ziemas sezonā būtu pieejama tirdzniecības centrā. «Es tik ļoti pieķēros šai idejai, ka pēc tam zvanīju Kasparam un teicu: šī ideja neliek man mieru. Acīmredzot es viņam pārdevu šo ideju un arī viņš ar to «saslima». Parēķinājām, ka bizness nebūtu pavisam neizdevīgs un pašiem būtu interesanti. Mācījāmies ceturtajā kursā, un tas būtu punkts uz «i» mūsu studijām – nevis tikai teorētiski zināt, kā izveidot uzņēmumu, bet reāli praksē to piedzīvot,» stāsta Santa. Abi ķērušies pie idejas piepildīšanas un dažu mēnešu laikā realizēja savu projektu – pirmā Garderobe tika izveidota t/c Riga Plaza. «Centrs bija pretimnākošs un uzņēma mūs pie sevis. 2012. gada ziemā (decembrī, janvārī un februārī) izveidojām garderobi, bet tā atradās stratēģiski ne pārāk labā vietā,» saka Santa. Kaspars teic, ka finansiāli šis bizness pirmajā sezonā nebija ļoti izdevīgs, bet esot izdevies sev pierādīt, ka šis varētu būt dzīvotspējīgs bizness. «Mums bija daudz pozitīvu atsauksmju no māmiņām un sievietēm, kam patīk iepirkties,» viņš norāda.
Neierasts pakalpojums
Kaspars teic, ka sākumā cilvēki visai «šķībi» skatījās uz Garderobi, jo nevarēja pieņemt, ka tāds pakalpojums ir tirdzniecības centrā. «Mēs visi ejam uz teātri un operu un tur ir normāli atstāt virsdrēbes garderobē, bet tirdzniecības centrā tas ir vēl neierasti,» viņš spriež. Pirmajā dienā uzņēmēji tirdzniecības centrā dalīja pakaramos, sacīdami – ja ir karsti, uzrādot šo pakaramo, apģērbu bez maksas var novietot Garderobē. Šīs akcijas mērķis bija sagādāt cilvēkiem iespēju izbaudīt pakalpojuma sniegto ērtību, bet pat bez maksas visi nebija ar mieru to darīt.
«Piedāvājot jaunu pakalpojumu, grūtākais ir pierādīt, ka tas ir nepieciešams, radīt vajadzību pēc tā. Ir cilvēki, kas saprot un novērtē šo pakalpojumu. Labie vārdi mūs baroja,» saka Santa. Kaspars piebilst, ka komplimenti ir patīkami, taču reizēm tie ideju parāda pozitīvākā gaismā un realitātē komplimenti būtu jādala ar 10, jābūt skeptiskākiem. Santa teic, ka nākamais projekts Garderobe būs vairāk piezemēts, tāpēc arī kvalitatīvāks. «Necelsim gaisa pilis,» viņa sola.
Šajā biznesā lielā mērā jārēķinās ar pircēju plūsmu – lai arī Garderobe strādā visu dienu, darbadienās cilvēku ir mazāk, bet ceturtdienās, piektdienās, sestdienās un svētdienās – vairāk, turklāt klienti veikalus pārsvarā apmeklē vakarpusē.
Garderobe piedāvā arī papildpakalpojumu – mobilo telefonu uzlādi. Kaspars teic, ka šis arī ir noderīgs pakalpojums, jo mūsdienās telefonu baterija «tur» labi, ja vienu dienu.
Krāj pieredzi
Šosezon nevienā tirdzniecības centrā Garderobes nebija, jo idejai nebija piekrišanas no tirdzniecības centriem. «Varbūt pat labi, ka tā, jo šogad īstas ziemas nemaz nebija,» spriež Kaspars. Santa gan piebilst – neskatoties uz to, ka šoziem projekts neizdevās, viņi nav aizmirsuši par šo ideju. Uzņēmums turpina sarunas ar tirdzniecības centriem un cer uz sadarbību nākamajā ziemā. Santa ir pārliecināta, ka šai idejai ir potenciāls, jo par garderobes nepieciešamību cilvēki diskutē arī interneta forumos.
Vaicāti, vai ārzemēs šāds koncepts ir populārs, uzņēmēji teic, ka ārpus Latvijas garderobes pakalpojumi galvenokārt ir tirdzniecības centru iniciatīva, tāpēc ārpakalpojumi nav īpaši populāri.
Ja nu kāds cits pa šo laiku, kamēr Garderobe ir neaktīva, īstenos šo ideju? «Esam par to domājuši,» saka Santa. Taču viņiem palīdz tas, ka ir iepazinuši tirgu un atklājuši šķēršļus šim biznesam – tirdzniecības centri pelna ar savām nomas platībām, tāpēc viņiem šādi ārpakalpojumu projekti nav pārāk interesanti. Lai izveidotos laba sadarbība, tirdzniecības centram ir jābūt ieinteresētam, gatavam atvēlēt vietu, kur izvietot garderobi. «Esam gana mobili, lai pielāgotu savu Garderobi centru vajadzībām. Tāpat centros ir vairākas ieejas – ja pircējs ir ienācis pa vienu ieeju, visdrīzāk, pie tās ir atstājis arī savu mašīnu un izies ārā pa šo pašu ceļu. Ja cilvēks ir ienācis no vienas puses, bet garderobe atrodas otrā pusē, viņam nāksies tālu iet, kas radīs neērtības un, iespējams, cilvēks pat neizmantos garderobes pakalpojumus,» spriež Santa. Kaspars piebilst, ka ir jāmeklē kompromiss, jo pie katras ieejas nevar novietot garderobi, – tas neatmaksājas.
«Īstenojot savu ideju, sapratām, ka ir vajadzīgs laiks, vairākas darbības sezonas, lai ar šo projektu varētu pelnīt. Mums kā jaunajiem uzņēmējiem tā bija milzīga pieredze – runāt ar tirdzniecības centriem un Hipotēku bankas (tagad – Altum) pārstāvjiem, lai saņemtu kredītu,» saka Santa. Kaspars piebilst, ka šajā laikā daudz ko iemācījušies un jo īpaši – no kļūdām, nākamreiz viņi zinās, kā pareizāk izvēlēties vietu, kur ierīkot Garderobi, kādiem nosacījumiem līgumos pievērst uzmanību.