«Mazumtirdzniecības un it īpaši tirdzniecības centru sektors pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis saspringtu laika posmu ekonomiskās krīzes ietekmē, kas izraisīja būtiskas izmaiņas patērētāju/pircēju uzvedībā, viņu pirktspējā. Kā atbildes reakcija bija mazumtirgotāju darbības sašaurināšanās, gan Latvijā, Baltijā, gan arī plašākā mērogā, sekoja veikalu slēgšana, attīstības plānu apturēšana. Šo procesu rezultāti atspoguļojās arī tirdzniecības centru darbībā. Lielākajiem tirdzniecības centriem, ar plašāku mērķa auditoriju, izdevās veiksmīgāk saglabāt savai auditorijai pievilcīgu veikalu sortimentu,» runājot par tendencēm Rīgas tirdzniecības centros, biznesa portālam db.lv skaidroja t/c Domina Shopping vadītāja Ilze Brazeviča.
«Savukārt mazākajiem tirdzniecības centriem bija lielāks izaicinājums noturēt pie sevis nomniekus, ja reiz šie nomnieki bija nolēmuši savu veikalu tīklu optimizēt. Tobrīd spēcīgākie tirdzniecības centri ar plašāko preču, pakalpojumu sortimentu varēja izmantot situāciju un apstākļus, lai kļūtu vēl stiprāki. Kamēr mazākajiem, vai ar šaurāku mērķa auditoriju, bija jārūpējas par esošās pozīcijas un klientūras noturēšanu.
Cīnās par pircējiem
Ekonomiskajai situācijai valstī atlabstot, katrs no tirdzniecības centriem, stiprinot savu piedāvājumu, nomnieku klāstu, sniegtās izklaides iespējas, cīnās par savu pircēju. Turklāt šobrīd līdz ar jaunu starptautisko zīmolu ienākšanu Latvijā, konkurence tirdzniecības centru starpā tikai saasinās. Iepretim abiem lielākajiem tirgus spēlētājiem, ikvienam tirdzniecības centram nomnieku klāsts ir jāveido jo īpaši gudri, apzinoties savas atšķirības zīmes/ unikalitāti, priekšrocības un pircēja jeb izraudzītās mērķa auditorijas vēlmes,» stāstīja I. Brazeviča. Ar diviem lielākajiem spēlētājiem viņa, acīmredzot, domā tirdzniecības centru Spice un tirdzniecības parku Alfa.
Divi milži
Zulfukars Tosuns, kurš sevi dēvē par ekspertu mazumtirdzniecības jautājumos, pēc situācijas analīzes Rīgas tirdzniecības centros, nesen izplatītā paziņojumā vēstīja, ka šobrīd no visiem tirdzniecības centriem Rīgā, pirmajā vietā stabili atrodas Spice, kam seko tirdzniecības parks Alfa. «2014. gadā, visticamāk, Mols cietīs no jauniem konkurentiem, savukārt Domina joprojām meklē savu pareizo koncepciju. Domāju, ka arī Galerija Centrs un Galleria Riga piedzīvos pārmaiņu periodus.
Tomēr visneskaidrākā un tai pat laikā – izaicinājumiem bagātākā situācija šobrīd pastāv ar tādiem tirdzniecības centriem, kā Riga Plaza, kam pēc piecu gadu pastāvēšanas kopējā tirgū jāsaprot nākotnes koncepcija; Olimpia un Galerija Azur, kas šobrīd dara daudz savu klientu labā, tomēr tas neatbild uz jautājumu par šo centru lomu tirdzniecības nozarē nākotnē,» pauda Z. Tosuns.
Prognozē grūtus laikus
«Tirdzniecības centrs Domina Shopping gadu gadiem stabili ieņem vienu no vadošajām pozīcijām tirgū,» ir pārliecināta I. Brazeviča. Pēc viņas domām, «jaunas vēsmas tirdzniecības nozarē ieviesīs jauni tirdzniecības centru projekti un esošo paplašināšanās, kas noteikti daudzus esošos spēlētājus, un iespējams pat jaunos, var nostādīt ļoti grūtā pozīcijā, ja tiek vērtētas iedzīvotāju pirktspējas un iedzīvotāju migrācijas tendences».
«Lai gan Latvijas tirgū labākie veiksmes stāsti pieder šobrīd lielākajiem tirdzniecības centriem, jo tiem ir vislielākā tā saucamā «kritiskā masa», kas piesaista apmeklētājus, pozitīvas ekonomikas izaugsmes apstākļos veiksmīgu attīstību un pozīciju tirgū noteikti var veidot arī mazāka formāta un specializācijas projekti. Rūpīgi apzinoties savas priekšrocības un unikalitāti, savu tirgus pozīciju, kā arī mērķa klientu. Tie tirdzniecības centri, kuri domā ilgtermiņā, seko līdzi pircēju prasībām, pilnveido piedāvājumu, savas pozīcijas noteikti spēs noturēt,» uzskata t/c Domina Shopping vadītāja.
Dzīvs organisms
Modes un izklaides centra Rīga Plaza vadītāja Iveta Priedīte Z. Tosuna aplēses par tirdzniecības centru sāncensību vērtē kā subjektīvas. «2013.gads ir beidzies nesen un neviens no tirdzniecības centriem vēl nav publicējis savus pērnā gada rādītājus,» viņa akcentē.
Pēc I. Priedītes vārdiem, «tirdzniecības centrs ir dzīvs organisms, kas nepārtraukti mainās līdzi saviem klientiem, makroekonomiskajai situācijai un citiem ietekmējošiem faktoriem». Rīga Plaza esot skaidrs pozicionējums, tas ir modes un izklaides centrs. 2013.gadā Rīga Plaza bijis 8% klientu skaita pieaugums un 15% apgrozījuma pieaugums.
Pārveidosies
«Ja runājam par iepirkšanās centru Olimpia un tā nākotnes perspektīvu, tad šogad esam jau publiski izziņojuši stratēģijas maiņu un plānu izveidot pirmo factory outlet centru Baltijā. Projektu attīsta starptautisks nekustamā īpašuma pārvaldītājs BPT sadarbībā ar Lielbritānijas arhitektu biroju, kas specializējies outlet centru attīstīšanā, un starptautiskiem ekspertiem nomnieku piesaistē. Plānots, ka projekta sekmīgas attīstības gaitā pirmā outlet tirdzniecības centra kārta tiks atklāta jau šī gada nogalē,» runājot par tirdzniecības centra vietu tirgū, biznesa portālam db.lv sacīja Olimpia pārstāve Madara Zvejniece.
Pirmajā iepirkšanās centra Olimpia projekta kārtā plānots atvērt aptuveni 8000 kvadrātmetrus lielu outlet tirdzniecības platību ar kopumā 30 veikaliem, kas piedāvās modes un sporta zīmolu produkciju no to ražotnēm. Vienlaikus tiks saglabāta arī esošā pirmā stāva koncepcija ar pārtikas un citu pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu tirdzniecības vietām.
Tirdzniecības centrs Atrium Azur no komentāriem atteicās.