Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild tirdzniecības centra Domina Shopping jaunā direktore Dina Bunce.
Svarīgākie fakti par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu? Ar ko Jūsu uzņēmums ir unikāls?
Kā pati pirmā lieta noteikti jāmin tas, ka Domina Shopping ēka daļēji ir būvēta uz vēsturiskajiem leģendārās rūpnīcas VEF pamatiem, kas ir neatņemama Rīgas kultūrvēstures daļa. Tamdēļ jau no pirmsākumiem, kad tika projektēta tirdzniecības centra ēka, gan ārējā, bet jo īpaši iekšējā veidolā tika iekodēta urbāna, pilsētnieciska noskaņa.
Otrs interesantākais fakts par mūsu tirdzniecības centru arī ir saistīts ar būvniecību. Domina Shopping centrs ir būvēts vairākās kārtās. 2003.gadā, kad apmeklētājiem tika atklāta pirmā kārta, joprojām turpinājās aktīvi būvdarbi otrajā, kas tika atklāta gadu vēlāk. Zīmīgi ir arī tas, ka arī šobrīd esam svarīgā pārmaiņu procesā, jo ceturtdaļā no tirdzniecības centra platības notiek ievērojami rekonstrukcijas darbi, bet uzsākts darbs pie fasādes rekonstrukcijas. Visas šīs pārmaiņas noteikti ir uz labu, jo, runājot klasiķa vārdiem: «Pastāvēs, kas pārvērtīsies.»
Lepojamies, ka esam vienīgais no lielajiem Rīgas tirdzniecības centriem kurā iepirkšanās ir koncentrēta vienā stāvā. Mēs esam arī vienīgais tirdzniecības centrs, kas piedāvā nomāt ne tikai veikalu, bet arī biroja platības.
Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Darbs tirdzniecības centru nozarē, kas būtībā ir mazumtirdzniecības segments, vienmēr ir ļoti dinamisks un interesants. Šī nozare ir nemitīgā kustībā un attīstībā. Tāpēc, lai sasniegtu labus rezultātus, jābūt spējīgam prognozēt, kādas būs pircēju vēlmes un vajadzības, piemēram, nākamajā pavasarī. Un tieši šis mani aizrauj visvairāk. Savukārt Domina Shopping es strādāju tamdēļ, ka šeit ir iespēja attīstīties profesionāli, pārvarēt daudzus izacinājumus, sasniegt jaunus mērķus – man tas tiešām ir ļoti svarīgi! Uzsākot darbu šeit, bija pilnīgi no nulles jāizveido spēcīga un kompakta profesionāļu komanda, kas arī ir izdevies. Un, protams, arī tas, ka šeit ir skaista un radoša vide, kas iedvesmo pozitīvām pārmaiņām.
Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Iepriecina konkurenti, kuri iegulda resursus savā attīstībā. Tas dod impulsu arī pārējiem virzīties uz priekšu un kļūt vēl labākiem. Labi ir arī tas, ka Latvijas tirgū aizvien vairāk ienāk starptautiski zīmoli. Tas liecina, ka ar mūsu nozari viss ir kārtībā un tai uzticas. Tai pat laikā nedaudz sarūgtina tas, ka Latvijas tirgus ir tik neliels. Līdz ar to, raugoties gan individuālā uzņēmumu līmenī, gan nozares griezumā, liela un strauja izaugsme ir grandiozs izaicinājums, jo jau šobrīd esošie tirgus spēlētāji cīnās par katru apmeklētāju.
Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Patiesi iepriecina, ka pie mums ir ļoti mājīga atmosfēra, jauks interjers, plaši un gaiši gaiteņi. Domina Shopping viennozīmīgi ir tirdzniecības centrs ar labu izaugsmes potenciālu, kas visspēcīgāk būs redzams līdz ar rekonstrukcijas beigām. Bet pats svarīgākais – šeit ir lieliska profesionāļu komanda, kura šī brīža sarežģītajā situācijā, kad centrs pagaidām vēl strādā bez pārtikas lielveikala, spēj efektīvi un ļoti mērķtiecīgi virzīt visus procesus!
Kas Jums ir šā brīža lielākā aktualitāte?
Šobrīd mūsu lielākā aktualitāte ir nostiprināt tirdzniecības centra pozīcijas tirgū vēl vairāk. Mēs gribam, lai, domājot par iepirkšanos, cilvēki, jo īpaši apkārtējo mikrorajonu iedzīvotāji, izvēlētos doties uz Domina Shopping.
Otra svarīgākā lieta, protams, ir rekonstrukcijas darbi, kas norit ar mērķi uzlabot ceturtdaļas tirdzniecības centra jeb vairāk nekā 12 000 m2 platības efektivitāti. Noslēdzoties rekonstrukcijai, pie mums tiks atvērti aptuveni 30 jauni mājlietu, hobijlietu, interjera, elektronikas preču veikali un pakalpojuma sniedzēji, tai skaitā arī pārtikas hipermārkets.
Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos? Kāpēc – jā vai nē?
Domina Shopping ir mūsdienīgs uzņēmums, kas iet līdzi laikam, tāpēc veidojam mērķtiecīgu komunikāciju ar mūsu mērķauditoriju arī sociālajos tīklos. Šobrīd fokusējamies uz tādām platformām kā Facebook un Instagram, jo tieši tur ir vislielākais potenciāls satikt mūsu pircējus. Taču neaizmirstam arī par Twitter, jo tas ļoti noder ikdienišķās problēmsituācijās. Jau tuvākajā nākotnē noteikti daudz aktīvāk strādāsim interneta mediju jomā, izstrādājot un realizējot mērķtiecīgu digitālā mārketinga stratēģiju – bez tā mūsdienās neiztikt!
Arī es pati esmu gana aktīva sociālo tīklu lietotāja – priekšroku dodu Facebook un LinkedIn. Taču šos portālus es izmantoju, nevis privātām lietām, bet ar profesionālu interesi, lai uzzinātu nozares jaunumus gan starptautiskā, gan vietējā līmenī.
Atklājiet savu labāko un sliktāko īpašību?
Labākā – esmu godīga gan pret sevi, gan pret citiem cilvēkiem. Ja ko domāju, tad to arī saku bez aplinkiem. Manuprāt, labi ir arī tas, ka es ļoti uzticos cilvēkiem. Bet kā slikto īpašību varu minēt to, ka dažreiz esmu pārāk sarkastiska, tāpēc cilvēki ar ne visai labu humora izjūtu un vājāku nervu sistēmu brīžiem mani pārprot.
Ko jūs noteikti tuvāko piecu gadu laikā gribētu sasniegt/izdarīt?
Profesionālā jomā vēlos mūsu tirdzniecības centru padarīt vēl dzīvāku un interesantāku, kā arī modificēt mārketinga stratēģiju un pozicionējumu tirgū. Bet, ja par privāto, tad jau 10 gadus Ziemassvētkos rakstu savu gada plānu, taču atklāt tā saturu nedrīkst, citādi nenostrādās tā īpašā svētku maģija.
Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Viņam ir jābūt savas jomas profesionālim ar labu humora izjūtu. Protams, neiztikt arī bez tādām profesionālām iemaņām kā spēja sevi motivēt un patstāvīgi strādāt. Mūsu darbiniekam jābūt godīgam gan pašam pret sevi, gan kolēģiem un uzņēmumu.
Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Pirmais darbs bija mans sapņu darbs. Mācoties par grāmatvedi, ik dienu gāju gar Shell degvielas uzpildes staciju un domāju, cik foršs ir šis uzņēmums, ka es tur noteikti gribētu strādāt. Un ziniet, šī doma materializējās – tiklīdz tika izsludināta vakance, uzreiz pieteicos un izturēju konkursu. Biju ļoti laimīga!
Tad pāris gadus strādāju Hanzas maiznīcā – vispirms par biroja administratori, tad par mārketinga asistenti. Pēc tam, kardināli mainot nozari, sāku strādāt tirdzniecības centrā Spice - vispirms kā direktora asistente, tad kļuvu par nomas projektu vadītāju. Vēlāk sekoja vairāki vadošie amati – biju t/c Spice Home direktore, Lietuvas tirdzniecības centra Saules Miestas ģenerāldirektore, kā arī Uzbekistānas un Baltkrievijas tirdzniecības centru konsultante.
Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Lai arī cik pārsteidzoši tas nebūtu, bet Domina Shopping nosaukuma saknes ir meklējamas pasaules saulainākajā modes mekā Itālijā. 1988. gadā talantīgais itāļu investors un finanšu guru Ernesto Preatoni ieguldīja līdzekļus viesnīcu tīkla Domina Hotel izveidē, kas arī ir uzskatāms par zīmola Domina dzimšanas brīdi. Vēlāk viņš paplašināja tā saucamo Domina grupas darbības lauku līdz Baltijas valstīm, izveidojot divus tirdzniecības centrus: vienu Igaunijā, bet otru pie mums Rīgā, kuru mēs kopš tā laika nemainīgi pazīstam kā Domina Shopping.
Vai ir kas tāds, ko Jūs nepiedodat darbā vai dzīvē kopumā?
Meli ir mans tabu. Vienlaikus es nekad nemeklēju vainīgos, un cilvēki to ļoti novērtē.
Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Zem Domina Shopping pamatiem atrodas vēsturiski bunkuri ar ejām, arī elektrība tur joprojām ir. Iespējams, ka nākotnē rīkosim ekskursijas uz šiem bunkuriem.
Vai jums ir kāda īpaša metode, kas palīdz saņemties sarežģītās situācijās? Kāda tā ir?
Lai mazinātu stresu un spriedzi, es eju uz svaru zāli. Bet, ja nepieciešams rast risinājumus kādai komplicētai problēmai, diskutēju par to ar vīru – viņš uz sarežģītām situācijām prot paskatīties praktiskāk un ar vēsu prātu.
Kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Ļoti pārsteidz mani bērni. Šis mācību gads tiešām ir ļoti īpašs. Vecākais dēls (19 gadi) ir pirmais sportists no Eiropas, kurš Amerikas NAHL hokeja līgas ietvaros iecelts par šīs komandas kapteini. Vidējā meita (15 gadi) septembra vidū pēc pašas iniciatīvas pieņēma lēmumu pāriet uz labāku skolu – tagad mācās Jelgavas Spīdolas vidusskolas 9.klasē. Bet mazā meitiņa (7 gadi), kura nupat uzsākusi skolas gaitas 1.klasē, ik dienu pārsteidz ar pasakainu vijoļspēli un panākumiem dejošanā.
Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Pikniks ar pašu gatavotiem gardumiem vai suši ģimenes un draugu lokā. Izbaudu arī itāļu virtuves ēdienus.
Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Es vairāk ietekmējos un iedvesmojos no īstiem cilvēkiem. Manā dzīvē ir bijuši daži tādi, skatoties uz kuru pieredzi – kā viņš strādā vai dzīvo, esmu guvusi atziņas par to, kā lietas vajag vai nevajag darīt. Tas ir būtiski veicinājis manu profesionālo izaugsmi.
Kas Jūs iedvesmo un motivē?
Ceļojumi un atpūta pie vai uz ūdens ir mans iedvesmas avots. Bet lielākais motivators darbā – ja kāds apšauba manas spējas, tas man ir kā signāls: šis nu gan noteikti ir jāpaveic!
Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Man ir liela ģimene, tāpēc šos līdzekļus ieguldītu bērnu un vecvecāku vēlmju īstenošanā, piemēram, aizvestu ceļojumā. Bet, ja kaut kas paliktu pāri, tad papildinātu savu mūzikas instrumentu kolekciju, kurā jau ir klavieres, saksofons, akordeons un ģitāra.
Kam Jūs savā darba ikdienā pievēršat vislielāko uzmanību? Vai Jums ir savi īpašie rituāli darba dienu uzsākot, tās laikā vai to noslēdzot?
Darbā lielāko uzmanību veltu plānošanai un organizācijai. Tiešām varu lepoties ar izkoptu spēju itin labi «samenedžet» biznesa lietas ar ģimenes vajadzībām un bērnu daudzveidīgajām interesēm. Ir svarīgi nepalaist garām arī nozīmīgas nianses. Ikdienā birojā vēroju arī savus kolēģus, jo man ir svarīgi, lai viņi šeit justos labi.
Izstāstiet savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Kādu dienu braucu no Latvijas uz Lietuvas tirdzniecības centru. Tuvojoties Šauļiem, ieraudzīju, ka uz šosejas stāv seši cilvēki ar plakātiem. Tiku apturēta. Viņi visi bija ģērbušies zaļās vestēs, tāpēc nodomāju, ka tie ir muitnieki. Sagatavoju dokumentus, sāku kāpt ārā no mašīnās, tad pēkšņi ieraudzīju – tie bija mani kolēģi, kuri par godu starptautiskajai bosu dienai sagādāja man pārsteigumu: ļoti foršu un sirsnīgu pikniku pašā rīta agrumā.
Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Aicinu skatīties uz lietām vēl plašāk. Kā arī saredzēt un izmantot visas izdevības, kas sniedz iespējas attīstīt savu uzņēmīgumu un uzņēmējdarbību.
Lūdzu iesakiet kādu kultūras pasākumu, kuru pēdējā laikā esat apmeklējusi un kuru ieteiktu arī citiem?
Esmu regulārs teātru viesis, taču vismīļākā man ir Jaunā Rīgas Teātra izrāde Oblomovs - tā ļauj uz uzņēmīgumu paskatīties no pretējas, t.i., slinkuma puses. Katru gadu cenšos aizbraukt arī uz kādu lielkoncertu ārzemēs. Visspilgtāk atmiņā palicis grupas U2 koncerts Berlīnē – tā ir vārdos neaprakstāma enerģija, kuru kaut reizi dzīvē iesaku izjust ikkatram.
Informācija par rubriku: Jautājumi visiem šīs rubrikas dalībniekiem ir vienādi. Atbildes dalībnieki sniedz rakstiski.
#1/5
Tad, kad ir iespēja, izraujamies divatā ar vīru un braucam, kur acis rāda. Smarža visapkārt ir neaprakstāma.
#2/5
Mans vaļasprieks ir mūzika, spēlēju dažādus mūzikas instrumentus - klavieres vismīļākās. Bieži vakaros ģimenei radu noskaņu spēlējot klasisko mūziku, gan latviešu izpildītāju dziesmas.
#4/5
Braucot uz tikšanos ar klientu Taškentā pāri kalniem. Uz lielceļiem ar 3 joslām bieži sastopami ganāmpulki.