Ja Eiropas Parlamenta (EP) deputātu vairākums šodienas plenārsēdē neatbalstīs Latvijas un citu jauno dalībvalstu iesniegtos grozījumus par CO2 emisiju kvotu tirdzniecību, Eiropas Savienības (ES) likumdošana draud būt diskriminējoša strauji augošām jauno valstu aviokompānijām, tajā skaitā airBaltic, norāda EP Transporta komitejas deputāts Roberts Zīle.
EP deputāti šodienas sēdē balsos par EK iesniegto Direktīvas projektu siltumnīcefekta gāzu emisiju tirdzniecības shēmā iekļaut arī aviāciju.
Komisijas sagatavotais direktīvas projekts pēdējā laika strauji augošās aviokompānijas, kas vairumā gadījumu ir jauno ES dalībvalstu operatori, nostāda nevienlīdzīgā situācijā. Tas paredz daļu kvotu aviokompānijām piešķirt bez maksas, taču daļu - pārdot vairāksolīšanā. Avio operatori, saskaņā ar projektu, saņemtu bezmaksas kvotas pēc datiem par periodu, kas noslēdzas 2 gadus pirms tirdzniecības perioda sākuma, skaidro R. Zīle.
Kā norāda R.Zīle, „2004. – 2006. gadu periods, kas izvēlēts par atskaites punktu gāžu emisiju izmantošanas apjoma noteikšanai, vairumam jauno dalībvalstu ir straujas izaugsmes laiks. Tādējādi projekts būtiski ietekmēs airBaltic un citu pēdējos gados augušo kompāniju konkurētspēju, ja salīdzina ar mērenas izaugsmes tradicionālajām aviokompānijām. Lai to novērstu, sagatavotajos grozījumos ierosināts pašlaik tikai jaunienācējiem Eiropas tirgū paredzēto rezervi atvēlēt arī aviokompānijām, kas savu darbību strauji paplašina.”
Projekts paredz, ka pēc 2013. gada viens kvotu jeb atļauju tirdzniecības periods varētu būt pat 8 gadi. Tas nozīmē, ka šajā laika posmā strauji augošām aviosabiedrībām būs lielākas emisijas kvotu izmaksas, salīdzinot ar lielajām klasiskajām aviosabiedrībām, pat ja tās attīstās ar jaunām lidmašīnām: jo ievērojamu skaitu atļaujas nāksies pirkt, bet tas sadārdzinās lidojumu izmaksas un paaugstinās biļešu cenas.
Kā norāda R.Zīle, „projekts pašreizējā variantā arī būtiski ietekmēs Latvijas iedzīvotāju pārvietošanos, kas tikai pēdējā laikā kļuvusi pieejamāka. Tas, ka airBaltic liela daļa emisijas kvotu būs jāpērk, tiešā veidā var palielināt biļešu cenu, kas likumsakarīgi mazinās uzņēmuma konkurētspēju un iedzīvotāju iespēju izmantot avio pakalpojumus.”
R.Zīle uzsver: „Ir jāsaprot, ka aviokompāniju izaugsme un avio lidojumu pasažieru skaits jaunajās dalībvalstīs ir strauji pieaudzis tikai pēdējos gados, reizē ar ekonomiskās situācijas uzlabošanos. Taču vēl joprojām mobilitātes rādītājs, kas ir valsts iedzīvotāju un avio pasažieru proporcija, Latvijā un citas jaunajās dalībvalstīs saglabājas ievērojami zemāks, nekā vecajās dalībvalstīs.
„Šī iedzīvotāju mobilitāte tiks apgrūtināta un kavēta, ja siltumnīcefekta gāzu emisiju tirdzniecības shēmā iekļaujot aviāciju, netiks paredzēts veids, kā augošie operatori varēs turpināt savu izaugsmi, netērējot milzu līdzekļus papildus emisiju kvotu iegādei.”
Kā uzsver R.Zīle, aviācijai ir liela loma Latvijas un citu jauno dalībvalstu iedzīvotāju kustībai ES teritorijā, jo daļai ES (Baltijas valstīm) šobrīd vispār nav dzelzceļa savienojuma ar ES rietumu daļu. Kā nesen uzsvēris kāds Eiropas Komisijas pārstāvis, "dzelzceļš šajā reģionā faktiski ir viduslaiku līmenī". airBaltic vadītājs B. Fliks pat izteicies, - ja netiks mainītas Eiropas Komisijas ieceres par emisijas kvotu tirdzniecību aviācijā, Latvijas aviācija var tikt apdraudēta un nacionālās aviokompānijas airBaltic juridiskā adrese var tikt mainīta uz kādu citu Eiropas Savienības valsti vai valsti ārpus ES, piemēram, uz Šveici.