Eiropas Parlamenta (EP) Transporta komiteja savā šīsdienas sēdē atbalstījusi deputāta Roberta Zīles priekšlikumu no Eiropas Savienības (ES) 2008. gada budžeta finansēt pilotprojektu, lai risinātu kravas automašīnu rindu problēmas uz ES Ziemeļaustrumu ārējās robežas, tajā skaitā – problemātisko situāciju Latvijas pusē pie Terehovas – Burački kontrolpunkta.
Pilotprojekta mērķis ir izveidot drošas smago automašīnu stāvvietas robežšķērsošanas punktos, kuros pastāv vislielākās garo rindu problēmas: jau minētajā Latvijas / Krievijas robežpunktā Terehova – Burački, kā arī Vālimā – Torpjanovka uz Somijas un Krievijas robežas un Narva – Ivangoroda uz Igaunijas /Krievijas robežas.
„Kilometriem garas, dažubrīd pat 2000 automašīnu rindas uz Krievijas robežas nopietni apdraud ES pierobežas reģionu iedzīvotāju un satiksmes drošību, rada nepieņemamus sanitāros un vides apstākļus. Terehovas robežpunkts ir Eiropas ārējā robeža, kuru šķērso visu Eiropas valstu autotransports, un autopārvadājumu plūsma austrumu virzienā tikai palielinās. Diemžēl sastrēgumus robežšķērsošanas vietās nevar atrisināt ne Latvija, ne kāda citas dalībvalstis atsevišķi. Risinājums ir meklējams sadarbībā ar Krieviju, tāpēc gandarījums, ka Eiropas Komisijas (EK) viceprezidents un transporta komisārs Žaks Baro šodien preses konferencē Rīgā apliecināja izpratni par notiekošo un solījās meklēt situācijai risinājumus arī no EK puses,” uzsvēris R.Zīle.
"Tas, ko šobrīd var darīt ES, uzlabot satiksmes drošību, organizējot kravas automašīnu rindas tā, lai tas būtu mazāk apgrūtinoši un bīstami pašiem šoferiem un pierobežas iedzīvotājiem. Tāpēc ES līdzfinansējums infrastruktūras sakārtošanas investīcijām ir ļoti būtisks,” uzsver R.Zīle.
Latvijas deputāta ierosinājumam atbalstu komitejas sēdē izteikusi arī Eiropas Komisija, uzsverot, ka Terehovas, Vālimā un Narvas robežšķērsošanas posmi uz ES ārējās robežas šobrīd ir problemātiskākie. To atzinuši arī ES Transporta ministri un speciāli izveidotā ES-Krievijas darba grupa.
Transporta komiteja minētajiem pilotprojektam atbalstījusi investīciju finansējumu 9 miljonu eiro apjomā. Lai finansējums tiktu piešķirts, par to vēl jālemj Parlamenta Budžeta komitejai, kuras lēmumam sekos balsojums EP plenārsēdē.
Ja EP plenārsēdes balsojumā lems citādi, R. Zīle neizslēdz iespēju, ka „Latvijai būs nopietni jāpārdomā iespēja jau tuvākajā laikā mainīt savu politiku attiecībā uz kravu tranzītu caur valsti. Ir jāvērtē, vai par to, ka šis transports izmanto autoceļus un citu Latvijas publisko infrastruktūru, nebūtu jāprasa papildu samaksa.”
Kā Transporta komitejas sēdē norādīja R.Zīle, „situācija visas vasaras garumā bijusi katastrofāla - saglabājušās 700 - 940 mašīnu garas rindas, ne vien apgrūtinot satiksmi vietējiem iedzīvotājiem, bet arī, pārkāpjot minimālos transporta drošības pasākumus. Slikto satiksmes drošības apstākļu dēļ šovasar viens lietuviešu šoferis gājis bojā. Jūlijā Terehovas robežkontroles punktā stāvošo kravas automašīnu vadītāji bloķēja ceļu aptuveni 4 kilometru garumā, tādējādi protestējot pret robežkontroles punktu zemo caurlaidību”.
Parlaments par 2008. gada budžeta projektu lems 25. oktobrī un novembrī notiks sarunas ar Padomi.