Tuvāko divu nedēļu laikā japāņu kompānija Mitsubishi paziņos, kuru no divām Baltijas valstu ostām izvēlējusies kā stratēģisko partneri kravu piegādei uz savu Austrumeiropas rūpnīcu Kalugā, ziņoja TV3 raidījums Nekā Personīga.
Japāņi nolēmuši trīskāršot auto ražotnes apjomus Krievijā un līdz ar to, piegādājot izejmateriālus, ievērojami palielināt kravu plūsmu. Viņi meklējot jaunu piegādes ceļu uz Krieviju - vai nu caur Rīgu vai arī Tallinu. Ja konkurencē ar Igaunijas galvaspilsētu uzvarēs Rīgas brīvosta, tās konteinerkravu apjoms pieaugšot vismaz par trešdaļu, varbūt pat uz pusi. Tomēr Latvijas ierēdņu neizdarības dēļ, kā arī Rīgas brīvostas darījumu un īpašnieku necaurspīdīgums draud novest pie tā, ka kaimiņi igauņi būs atkal mums priekšā un saņems ievērojamo Mitsubishi pasūtījumu, norādīja raidījuma veidotāji.
«Jāizdara brīnums», lai kravas plūstu nevis caur Tallinu, bet Rīgu, decembrī laikrakstam Dienas bizness sacīja DB Schenker Latvia direktors Aivairs Tauriņš. Dažu simtu eiro izmaksu pieaugums, salīdzinot ar Rīgu, japāņus diezin vai atbaidīšot. Viņaprāt, Rīga ir nr. 2 šajās sacensībās, un tikai tad, ja igauņiem kaut kas noiet greizi, Latvija var izmantot savu iespēju.
Krievija ir viena no retajām valstī pasaulē, kur pasaules ekonomiskās krīzes laikā automašīnu tirdzniecība nevis samazinājās, bet tieši otrādi - pieauga. Arī automašīnu ražošanas apjomi netālu no Maskavas esošajā Kalugā līdz ar to palielinās, skaidroja Nekā personīga. Šobrīd tur austrumu tirgum savus auto kopā saliek Peugot un Citroen, kā arī Mitsubishi.
«Šogad plānojam auto ražošanu Kalugā palielināt trīs reizes. No 15 tūkstošiem jaunu auto līdz 45 tūkstošiem,» stāstījis Mitsubishi Corporation menedžeris Hodaka Shimane.
Pirms diviem gadiem apbraukājuši visas trīs Baltijas valstis – japāņi nolēmuši, ka izvēle tiks izdarīta starp Rīgu un Tallinu. Igauņi saprotot, ka tas ir ekonomiski nozīmīgs projekts, jo tiks vesti viens līdz divi konteinervilciena sastāvi dienā. Turklāt nākotnē uzvarētājvalstī varētu izveidot Mitsubishi ražotni jeb auto komplektācijas centru. Apzinoties pasūtījuma nozīmību, sākusies rosība diplomātiskajā, kā arī ministriju, pašvaldību un biznesa līmenī.
«Šādu lēmumu pieņem reizi 20, 30 gados. Ja tagad tas tiks pieņemts, tad tuvāko desmitu gadu laikā tas mainīts netiks,» skaidrojis Rīgas mēra vietnieks Andris Ameriks.
Igauņi japāņiem piedāvājuši integrētu, kopēju Tallinas ostas un dzelzceļa projektu ar skaidri redzamiem tarifiem. Latvijas valdība pamodusies pavisam nesen. Brīdī, kad japāņi jau taisījušies paziņot savu gala lēmumu par labu igauņiem, mūsējie ātri izteikuši savu piedāvājumu, mēģinot saglābt nokavēto.
«Valdības līmenī tika pieņemts lēmums, ka mēs mēģinām vēl šajā brīdī pārliecināt mūsu japāņu partnerus, ka Latvija ir spējīga piedāvāt integrētus risinājumus. Ne tikai šos loģistikas kanālus, kas vairāk interesē autobūves sadaļu Mitsubishi, bet liekot klāt ražošanas iespējas un arī līdzīgi kā igauņu gadījumā, darījumu ar emisijas kvotu pārdošanu,» skaidrojis satiksmes ministra padomnieks Kaspars Briskens.
Kādēļ Latvija ar savu rīcību vilcinājusies ārlietu ministrija nekomentē. Vien norāda, ka sarunas notikušas arī agrāk. Daudz esot darījusi Latvijas vēstniecība Japānā, taču ārlietu ministrijas ieguldījumam, pēc ekspertu domām, būtu bijis jābūt daudz aktīvākam.
Pērnā gada nogalē, kad Nekā Personīga viesojies Mitsubishi, korporācijas pārstāvji atzinuši, ka Latvijas piedāvājums nupat saņemts, bet gala lēmums neesot pieņemts.
«Vēl tiek vērtēts, kurš piedāvājums izdevīgāks. Te ir daudz dažādu apstākļu. Skaidrs, ka detaļas tiks vestas no Japānas, bet visa komplektēšana notiks Krievijā,» stāstījis H. Shimane.
Igauņi no Mitsubishi apmaiņā pret CO2 izmešu kvotām iemainījuši 507 jaunās elektromašīnas. Oktobrī pirmās 50 mašīnas tika nogādātas Tallinā. Tās izmantos Igaunijas sociālie darbinieki. Auto pasūtījums varot izrādīties izšķirošs kravu jautājumā.
Neoficiāli sarunās minēts Rīgas brīvostas darījumu un īpašnieku caurspīdīguma trūkums. Brīvostas priekšsēdētājs Leonīds Loginovs to noliedzis.
«Ja rēķina, ka gadā pārkrauj 30-40 milijonus kravu. Ja kaut kas nav skaidrs, tad lai iet uz skolu mācīties. Ja nebūtu kārtība, tad kravas nevestu caur Rīgu,» tā Loginovs.
Loginovs uzskata, ka japāņu izvēli noteikts nevis izmešu kvotas vai ierēdņu rīcība, bet cena, ko piedāvājusi Tallina. Brīvosta esot gatava Mitsubishi kravu apjomam dot atlaides, turklāt ģeogrāfiski caur Rīgu būtu īsāks ceļš.
«Es pat nezinu, ko mums darīt. Mums vajadzētu nēsāt viņus uz rokām? Ja būs lētāk, tad brauks caur Rīgu,» teicis L. Loginovs.
Savu lēmumu japāņi solījuši paziņot janvāra beigās, februāra sākumā.