Beļģijas kompānija «Jan De Nul N.V.» līdz februāra beigām izrakusi aptuveni 1 milj. m3 Liepājas ostas grunts.
Darbu veic viens no aptuveni pieciem lielākajiem un jaudīgākajiem padziļināšanas kuģiem pasaulē «FERNÃO DE MAGALHÃES». Beļģijas kompānija «Jan De Nul N.V.» iesniedza saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu ar zemāko cenu Liepājas SEZ izsludinātajā iepirkuma procedūrā par būvdarbu veikšanu Liepājas ostas akvatorijā. Līguma summa ir 24,5 milj, eiro bez PVN un darbi tika uzsākti šā gada 16. janvārī.
Uzsākta Liepājas ostas padziļināšana, kas ir jau trešā pēdējo 20 gadu laikā. Pirmo Liepājas ostas padziļināšanu īstenoja 1999. gadā, kad kuģu ceļu izraka līdz 10,5 m. Tas deva iespēju Liepājas ostai pilnvērtīgi veikt saimniecisko darbību. Otrā Liepājas ostas padziļināšana noslēdzās 2015. gadā, sasniedzot dziļuma atzīmi 12,5 m kuģu ceļos, bet 12 m Brīvostas akvatorijā, lai varētu uzņemt un apkalpot panamax klases kuģus. Tiko uzsākts projekts «Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana», kura ietvaros notiks trešā ostas padziļināšana.
Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš uzsver: «Stabilais kravu apgrozījums Liepājas ostā tikai apliecina, ka līdzšinējie ieguldījumi un īstenotie attīstības projekti bijuši pārdomāti un pamatoti. Šodien varam runāt, par kārtējo Liepājas ostas attīstības projektu, kas vērsts uz saimnieciskās darbības, ekonomiskās attīstības un kuģošanas drošības pilnveidošanu. Liepājas ostas padziļināšana līdz 14 metriem un kuģu enkurvietas izbūve ostas iekšējā reidā uzlabos panamax klases kuģu iekraušanas drošību un efektivitāti, nodrošinot maksimāli iespējamās kravas iekraušanu kuģī. Tas ir atkal nopietns solis uz priekšu.»
ES Kohēzijas projekta «Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana» mērķis ir navigācijas drošības līmeņa paaugstināšana, nodrošinot lieltonnāžas kuģu piekraušanu ostas iekšējā reidā. Projekts paredz kuģošanas kanāla pagarināšanu līdz ~6 km un padziļināšanu līdz 14,5 metriem, ostas vidus vārtu padziļināšanu un to galvu zemūdens daļas pārbūvi un stiprināšanu. Tāpat plānoti darbi, lai padziļinātu kuģu ceļus priekšostas akvatorijā līdz 14,0 metriem, Brīvostas viļņlauža un Sadalošā mola pārbūvi, Brīvostas mola atjaunošanu un kuģu enkurošanas/tauvošanas vietas izbūve pie Brīvostas Sadalošā mola.
Kā uzsvēra Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks infrastruktūras jautājumos Arnis Mazalis, darbi notiek saskaņā ar apstiprināto darbu un laika grafiku. Plānots, ka rakšanas darbus pabeigs vēl šogad, lai jau rudenī līdz ar graudaugu sezonu varētu ostas stividorkompānijas veiksmīgi strādāt un iekraut kuģos maksimālo kravas daudzumu. Projekta ietvaros plānots izsmelt grunti ~ 3 milj. m3 apjomā, bet līdz februāra beigām izraksts aptuveni 1 milj. m3, kas ir aptuveni 1/3 no kopējā apjoma.
Liepājas ostas padziļināšanas darbus veic padziļināšanas kuģis FERNÃO DE MAGALHÃES, kas ir frēzes tipa iesūkšanas bagaris. «FERNÃO DE MAGALHÃES» kopējā dzinēja jauda ir 23,5 tūkst. kW jeb 23,5 MW, bet rakšanas jauda 7000 kW. Kuģa garums ir 138, 5 m un tas ir aprīkots ar jaudīgu padziļināšanas tehniku. Vēl ostas padziļināšanas darbos piedalās 3 atvērtās kravas baržas – LeGuerrier, Marquis de Prie un Boussole. Katra no tām spēj uzņemt līdz 3700 m3 izsmeltās grunts. Plānots, ka ostas padziļināšanas darbos vēlāk iesaistīsies arī zemes smēlējs.