Vācijas Latvijas ostu dienu ietvaros Liepāja un Lībeka 11.jūlijā parakstīja četrpusēju sadarbības memorandu, kas nosaka divus galvenos mērķus – CO2 izmešu samazināšanu un infrastruktūras attīstību, nodrošinot nepieciešamo ostas termināļu efektīvu funkcionalitāti un modernu, ilgtspējīgu darbību, lai atbalstītu kravu plūsmas un pasažieru pārvadājumu objektīvu pieaugumu.
Tas ietver lielāku kuģu izvietošanu, tādējādi samazinot CO2 emisijas uz vienu kravas vienību.
Memorandu parakstīja Liepājas un Lībekas pašvaldību vadītāji un Lībekas ostas un Liepājas SEZ pārvaldnieki.
“Sadarbības memorands ar Lībekas pilsētu un ostu ir vēl viens Liepājas solis ceļā uz aizvien zaļāku, videi draudzīgāku pilsētu, kas iet roku rokā ar Eiropā uzņemto zaļās ekonomikas kursu. Jūras savienojums starp Liepāju un Lībeku jau vēsturiski ir bijis būtisks ūdens ceļš, ko tagad esam apņēmušies attīstīt arī kā videi draudzīgu kuģošanas koridoru, lai nodrošinātu piegādes ķēdes visā Eiropā,” norāda Liepājas domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.
Kā būtiska memoranda komponente ir vienošanās par sadarbību, lai turpinātu Liepājas ostas 46. piestātnes rekonstrukciju, lai nodrošinātu drošu pietauvošanos un prāmju satiksmi ar lielākiem kuģiem. Piestātnes rekonstrukcija palielinās Liepājas-Travemundes maršruta konkurētspēju un atbalstīs nākotnes maršrutu attīstību.
Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis uzsver, ka līdzšinējā un nākotnes sadarbība ar Lībeku un tās priekšostu Travemundi ļauj uzlikt jaunus mērķus un tos sasniegt. “Jūras transports ir zaļāks un draudzīgāks videi un cilvēkiem. Esam gandarīti, ka prāmja līnija darbojas veiksmīgi ar pozitīvu dinamiku, tomēr joprojām daudzas kravas automašīnas brauc pa ceļu. Šis memorands paredz sadarbību, lai varētu prāmja līnijā palielināt kravu apjomu, uzņemt ietilpīgākus kuģus. Turpinām strādāt, lai veiksmīgi rekonstruētu un attīstītu 46. Liepājas ostas piestātni, kas apkalpo prāmju līniju.”
Pēdējos gados būtiski pieaudzis prāmja līnijā pārvadāto kravu apjoms. Ja pirms pieciem gadiem 2019. gadā tās bija 799 449,67 tonnas, 49 296 ro-ro vienības un 39 987 pasažieri, tad 2023. gadā tika pārvadāts divas reizes vairāk kravu 1 599 037,09 t, bet ro-ro vienību skaits bija 97 419 un pasažieri 93 777. Arī 2024. gada pirmajā pusgadā Liepājas ostā lielāko kravu apgrozījuma pieaugumu nodrošināja prāmja līnijā Liepāja – Travemunde pārvadātās ro-ro kravas – 14,16%.
“Prāmju termināla darbība ir labs piemērs, kā ieguldot infrastruktūras attīstībā gan publiskos, gan privātos līdzekļus var palielināt kravu apgrozījumu. Ne mazāk svarīga ir savlaicīga risku pārvaldība, maksimāli mazinot to ietekmi uz kravu plūsmu, vietējo kravu piesaiste, kas balstīta uz ciešu mijiedarbību starp ostu un ražošanas uzņēmumiem, kā arī visciešākā sadarbība – uzņēmēji, Liepājas SEZ pārvalde, valsts un pašvaldības institūcijas”, atzīst Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis.