Dzērienu ražotājs "Dabas dots" atvēris pārtikas internetveikalu "Food24.lv", kur tirgo arī citu vietējo ražotāju produktus.
Līdz ārkārtas situācijai uzņēmējs Rolands Briņķis ar "visām četrām" bija "Dabas dots" biznesā - ražoja tējas dzērienus "Divine Tea". Taču, līdz ar krīzes iestāšanos, pēkšņi vienā dienā būtiski apstājās eksports un klienti neziņas dēļ iepauzēja sadarbību.
"Produkcijas apjomi, kas pamet noliktavu, ir kritušies, tāpat "nobruka" vairāki pasūtījumi no jauniem eksporta tirgiem, bet es gribētu ticēt, ka šie darījumi atrodas pauzes stāvoklī, nevis ir pavisam apturēti. Tāpēc sākām skatīties, kā pašiem vieglāk pārdzīvot šos mēnešus. Aktivizējām savu e-komerciju paši savā mājaslapā. Pēc pāris nedēļām redzējām, ka, piestrādājot pie reklāmas un klientu informēšanas, ir labi rezultāti un cilvēki labprāt pērk internetā arī šādu produktu. Tā radās ideja izveidot platformu, kura palīdzētu pārvarēt šo kritumu tradicionālajā tirdzniecībā un piedāvāt šo pakalpojumu arī citiem līdzīgi domājošiem vietējiem uzņēmumiem, kas vēlas savu produkciju piedāvāt internetā," stāsta R. Briņķis.
Viņš uzsver, ka šis nav projekts, kur mēģina atrast iespēju uz karstām pēdām nopelnīt ar biznesu, kas ir aktuāls konkrētā brīdī. "Šajā gadījumā mēs kā ražojošs uzņēmums meklējām iespējas, kā gūt papildu ienākumus šajā grūtajā laikā. Mums 90% no apgrozījuma veido eksports un nevienam nav noslēpums, ka tas ir samazinājies, tāpēc mēģinājām rast iespējas diversificēt darbību uz citu pusi. Saskatījām iespēju palīdzēt ne tikai sev, bet arī citiem mazākiem un lielākiem ražotājiem," saka R. Briņķis.
Bez "Dabas dots" jaunajā internetveikalā "Food24.lv" ir vēl 45 ražotāju produkcija, tostarp tādu uzņēmumu, kā "Orkla", "Food Union" u.c. Viņš plāno sortimentu paplašināt arī ar citu ražotāju produkciju. Viņš cer, ka krīze reiz beigsies un tad ir paredzēts sortimentu padarīt draudzīgāku tieši mazajiem uzņēmējiem.
"Paši no savas pieredzes zinām, ka tikt uzreiz lielveikalu ķēdē ir sarežģīti. Tāpēc mums ir doma "Food24.lv" veidot kā platformu jebkuram jaunajam uzņēmējam, kam ir Pārtikas un veterinārā dienesta apstiprināts produkts," teic R. Briņķis. Uzrunājot potenciālos sadarbības partnerus, liela loma ir tam, ka "Dabas dots" strādā jau vairākus gadus un zīmols ir gana labi zināms. Tāpat arī noder viņa paša kontaktu loks un paziņas no iepriekšējām darbavietām. "Ar "Dabas dots" tirgū esam četrus gadus un šajā laikā ir radusies zināma uzticība. Uz tā rēķina mēģinām attīstīt arī šo biznesu," saka uzņēmējs.
"Food24.lv" sortimentā ir dažādi produkti, ko, iespējams, viņš ikdienā netirgotu - arī zemākas cenu kategorijas produkti. Laikā, kad no lielajiem e-komercijas spēlētājiem produkti jāgaida ilgāku laiku, cilvēkiem ir nepieciešamība iegādāties ikdienišķus produktus. "Pagaidām sortiments ir diezgan raibs un plašs, bet ceram, ka pēc tam, kad šis viss reiz beigsies, tirgus tendences būs mainījušās un cilvēki iepirksies internetā aktīvāk, nekā līdz krīzei," tā R. Briņķis.
No brīža, kad radās iespēja uzsākt šo biznesu, līdz pirmajam pasūtījumam pagāja četras nedēļas. "Pagājušā nedēļā sākām projektu un pirmās piegādes jau notiek," saka R. Briņķis. Uzņēmumam noliktavā ir nelieli krājumi ar precēm, kam ir ilgāks derīguma termiņš, bet svaigos produktus, piemēram, augļus, dārzeņus un gaļu piegādā individuāli. "Ja šodien pasūta pienu, sieru un gaļu no lielajiem piegādātājiem, rīt šie produkti nonāk pie mums, ātri sakomplektējam un nākamajā dienā nogādājam tālāk. Daļa piegādātāju savus produktus atgādā pie mums uz Nākotni, bet, ja "Dabas dots" ir darīšanas Rīgā, pa ceļam kaut ko varam atvest paši," viņš stāsta.
Sākotnēji uzņēmums nodrošina piegādi Rīgā un Jūrmalā, bet ar laiku vēlas to paplašināt. "Lielie pakalpojumu sniedzēji koncentrējas tikai uz Rīgu un Pierīgu, tāpēc mēs vēlamies aptvert plašāku teritoriju - Ādažus, Saulkrastus, Salaspili, Jelgavu, Ozolniekus, Dobeli, Tukumu, Ogri," saka R. Briņķis.
Vaicāts par izaicinājumiem, viņš atzīst, ka tā ir kvalitāte. Cilvēki pasūtīto preci vēlas svaigu un labākajā vizuālajā izskatā - ja veikalā viņi paši pačamda tomātus un ābolus, šajā gadījumā jāpaļaujas uz e-komercijas uzņēmumu. "Mums jāizvēlas tādi produkti, kas arī pēc divām dienām pie klientiem nonāk vislabākajā kvalitātē. Tas ir izaicinoši, jo īpaši ar produktiem, kas ātri bojājas," norāda uzņēmējs.
Šobrīd daudzi ir metušies e-komercijā un R. Briņķis pieļauj, ka Latvija ir par mazu visiem internetveikaliem, kas šajās nedēļas ir izveidojušies. "Konkurēt ar lielajiem interneta veikaliem būs grūti, ja nebūs atšķirīgs piedāvājums. Mūsu atšķirība ir tā, ka mēs pamatā esam ražošanas uzņēmums. "Divine Tea" nav mana vienīgā rūpe, tūdaļ sāksim vēl citu jaunu produktu ražošanu. Mums ir doma internetveikalā tirgot vēl citus privātā zīmola "Dabas dots" produktus. Mums nav mērķa tikai tagad ātri nopelnīt - mēs skatāmies ilgtermiņā. Kad atgriezīsies normāla situācija un lielie pārtikas internetveikali tāpat būs galvenie spēlētāji, mēs būsim specifiskāku un mazāku ražotāju internetveikals, kas palīdzēs ieraudzīt dienasgaismu un izaugt mazākiem tirgus spēlētājiem," spriež R. Briņķis.
Lai arī aktivitāte eksporta tirgos ir ievērojami samazinājusies, "Dabas dots" gatavojas vasarai, kas dzērienu biznesā ir aktīvākā sezona. "Turpinām ražot, gatavojam jaunos pasūtījumus un ceram uz vasaras sezonu, kas ir aktīvākais laiks dažādu atspirdzinošo dzērienu patēriņā. Šī kategorija pēdējos gados strauji attīstās un, lai arī šogad visticamāk viss būs mazliet piezemētāks, mēs jebkurā gadījumā būsim tai gatavi," saka R. Briņķis.