Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) īstenojis līgumu noteikumu un komercprakses/reklāmas uzraudzības projektu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas jomā, informē PTAC.
Projekta laikā kopumā izvērtēti 14 komersantu piedāvātie līgumu projekti un aktuālie patērētājiem adresētie piedāvājumu materiāli (reklāma, komerciālie paziņojumi). Lielākajā daļā līgumu konstatētas neatbilstības normatīvo aktu prasībām. PTAC aktivitāšu rezultātā 10 komersanti iesnieguši rakstveida apņemšanās, labprātīgi apņemoties nepiemērot PTAC konstatētos netaisnīgos līguma noteikumus.
Projekts tika īstenots, ņemot vērā patērētāju saņemtās sūdzības un PTAC apzinātās problēmas konkrētajā nozarē. Projekta ietvaros tika vērtēti sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumi sniedzēji lielākajās Latvijas pilsētās: Rīgā, Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Liepājā, Rēzeknē, Valmierā un Ventspilī (teikuma beigas, manuprāt, nevajag).
Galvenie konstatētie pārkāpumi saistīti ar nepamatotu patērētāja likumīgo tiesību pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu pakalpojumu ierobežošanu, piemēram, nosakot, ka pretenzijas, kas par pakalpojuma sniedzēja sniegtā pakalpojuma kvalitāti tiek izskatītas, ja tās iesniegtas pakalpojuma sniedzējam rakstiskā veidā 24 stundu laikā no attiecīgā notikuma iestāšanās; ar neproporcionāli lielu līgumsodu vai cita veida kompensācijas piemērošanu.
Tāpat pārkāpumi saistīti pārāk plašām pakalpojuma sniedzēja tiesībām nesniegt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu, piemēram, patērētājam ir pienākums nodrošināt, lai sadzīves atkritumu izvešanas dienā pievedceļi ir tādā kārtībā, lai specializētā atkritumu izvešanas tehnika varētu piebraukt objektam, proti, ceļam jābūt iztīrītam 3 metru platumā taisnā ceļa posmā un 5 metru platumā pagriezienos; kustības slēgšanas gadījumā pie konteineru laukumiem nekavējoties, bet ne vēlāk kā vienu dienu pirms atkritumu izvešanas dienas paziņot pakalpojuma sniedzējam par atkritumu izvešanas pārtraukšanas termiņu; pakalpojuma sniedzējs nav atbildīgs par iesalušu sadzīves atkritumu iztukšošanu, kā arī pakalpojuma sniedzējs ir atbrīvots no pakalpojuma sniegšanas, ja sals ir virs – 20C.
PTAC uzsver, ka pārkāpumi saistīti arī ar nevienlīdzīgu tiesību noteikšanu līgumslēdzējām pusēm, piemēram, nosakot, ka patērētājam ir saistoši pakalpojuma sniedzēja pakalpojuma izpildes gaitā veiktie pieraksti par papildapjomiem, konteineru saturu, iztukšošanas ierobežojošiem faktoriem un konteineru bojājumiem, ar neskaidru līguma noteikumu iekļaušanu patērētājiem piedāvātajos līgumu projektos un ar patērētājiem noslēgtajos līgumos un nepareizu maksas par atkritumu apsaimniekošanu aprēķināšanas kārtību, maksu aprēķinot pēc attiecīgajā īpašumā deklarēto personu, nevis patērēto atkritumu daudzuma.
Vērtējot atkritumu apsaimniekotāju īstenoto komercpraksi, PTAC vairākos gadījumos konstatēja, ka maksas par atkritumu apsaimniekošanas aprēķināšanas kārtība tiek noteikta neatbilstoši normatīvajiem aktiem, piemēram, komersantam maksu par sniegto atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu aprēķinot nevis par konkrētā atkritumu radītāja vai valdītāja faktiski radīto atkritumu daudzumu, bet gan par vidēji aprēķināto vienas personas saražoto atkritumu daudzumu. Attiecīgi PTAC, konstatējot komercprakses neatbilstību, izteica komercprakses īstenotājam ierosinājumu noteiktā termiņā nodrošināt komercprakses atbilstību normatīvo aktu prasībām vai rakstveidā apņemties novērst pārkāpumu.
PTAC sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju ir izstrādājis līgumu ar norādēm, kas būtu jāņem vērā gan patērētājam, gan sadzīves atkritumu apsaimniekotājam, slēdzot līgumu par sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniegšanu.