Varam gaidīt jaunas konkurences pārkāpumu prāvas, jo ES konkurences komisāre Margarēte Vestagere nedomā izlikties, ka problēmu nebūtu
Kas izskaidro veselu sēriju notikušo augsta līmeņa konkurences lietu, kas jūsu vadībā iegājušas finiša taisnē – priekšgājēja Hoakina Almunjas iestrādes, jums tas vienkārši iet no rokas vai arī dzīvojam konkurences pārkāpēju laikā?
Iemesli ir dažādi. Google gadījumā pirmās sūdzības ienāca jau 2010. gadā, tad sekoja izmeklēšana un sarunas par uzliekamajām saistībām, bet lieta netika noslēgta. Kad tā nonāca jau uz mana galda, bija jāizšķiras, kā to turpināt. Bija, protams, arī izvēle turpināt sarunas, bet tām ir jābūt ar paredzamu beigu datumu. Un Komisijas oficiālam paziņojumam par iebildumiem ir tāda laba iezīme, ka tas aizdomās turētajai kompānijai nepārprotami parāda, ko mēs domājam, un viņiem ir iespēja atbildēt.
Tas pats ir ar Gazprom. Pārbaudes sākās jau 2011. gadā, 2012. gadā jau formāla izmeklēšana, un man jaunajā amatā bija svarīgi saprast, kā gāzes tirgus darbojas un kādi ir cenu mehānismi. Esmu strādājusi ar enerģētiku arī iepriekš Dānijas valdībā, bet ne tik padziļināti, tāpēc bija nepieciešams saprast to visu un lai mūsu fakti būtu precīzi. Tā nu pēc sešiem mēnešiem mēs varējām izteikt galējo paziņojumu par iebildumiem. Svarīgi ir to redzēt nevis kā procesa beigas, bet gan kā jaunas fāzes sākumu, jo paziņojums par iebildumiem ir mūsu izmeklēšanas noslēguma formulējums, bet tas arī atver iespēju biznesam atbildēt un arī jautāt par mūsu apsūdzībām.
Mans pienākums un atbildība ir arī atrast veidu, kā virzīt lietas uz priekšu. Un šis ir tāds veids.
Pērnruden noklausīšanās laikā pēc nominēšanas amatam teicāt, ka Gazprom izmeklēšanā politika nefigurēs. Lūdzu, nepārprotiet – mani visnotaļ apmierina Komisijas pozīcija pret Gazprom, bet varbūt tieši tāpēc varu jautāt, vai šādā lietā vispār ir iespējams būt nepolitiskam? Galu galā arī lietas, ar kurām Gazprom negrib rēķināties, ir ES enerģētikas politika.
Man svarīgi ir apzināties, ka galu galā man savu nostāju var nākties aizstāvēt tiesā, un mūsu tiesa, kā jums zināms, neņem vērā emocijas, attieksmes vai politiskās nostādnes. Tām svarīgas ir liecības, fakti un to skaidrojums. Un otrs faktors, ko cilvēki pietiekami nenovērtē, ir tāds, ka vienotais tirgus ir lielākais darba vietu radīšanas mehānisms ES. Vienotais tirgus patīk pat lielākajiem eiroskeptiķiem.
Tas ir pat vienīgais, kas viņiem patīk.
Tieši tā. Un ar likumsargu instrumentiem mēs šo vienoto tirgu turam atvērtu un konkurētspējīgu, lai tas spētu darboties. Tāpēc, ja sāksim lietot konkurences regulējumu rīku politiskiem mērķiem, arī tie, pret kuriem vērsāmies iepriekš, sāks spriest: hei, vai tik mūsu gadījumā arī viņiem nebija kāds politisks iemesls? Un ko domās kompānijas, kuru darbību mēs izmeklēsim nākotnē? Ka tas viss nav par faktiem, liecībām un biznesa praksi, bet par politiku.
Tāpēc tā būtu ļoti liela tuvredzība, jo ES konkurences instrumenti ir ļoti nozīmīgs vienotā tirgus dzinējspēks.
Visu interviju Protekcionisma rēgs Eiropā lasiet 11. maija laikrakstā Dienas Bizness.