Privāto preču zīmju apjoms tirdzniecībā arvien pieaug un desmit gadu laikā Eiropā varētu aizņemt pat vairāk nekā 50% tirgus; arī Latvijā šis segments izplešas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Privāto preču zīmju jeb tā dēvēto private label tirgus daļa Rietumeiropā ir diezgan liela, jo īpaši Šveicē, Anglijā un Spānijā, kur jau šobrīd tā svārstās 40–45% apjomā.
Tās kļūst pārdomātākas, veido arvien lielāku konkurenci tradicionālajiem zīmoliem, un tiek prognozēts, ka privāto preču zīmju produkti 2025. gadā veidos aptuveni 50% tirgus, liecina starptautiskā gofrētā iepakojuma ražotāja un iepakošanas iekārtu un sistēmu piegādātāja Stora Enso Packing veiktā tirgus analīze Iepakojums mazumtirdzniecībā 2016. Pētījumā gan atsevišķi nav apskatīta katra Baltijas valsts, tomēr tuvāko pāris gadu laikā tiek prognozēts privāto preču zīmju tirgus daļas pieaugums. «Iemesls tam ir vienkāršs – patērētājs vienmēr gaida plašas izvēles iespējas, taču tajā pašā laikā saprātīgu cenu līmeni,» pauž Stora Enso pārdošanas direktore Baltijā Jurate Kugiene (Jūratė Kugienė).
Kopumā pētījumā tika noskaidrots, ka gan Eiropā, gan citur pasaulē patērētāji veikalos cer atrast plašāku un atraktīvāku izvēli par labāku cenu. Iepirkšanās tiek uztverta kā arvien lielāka bauda, un tirgotāji uz to atbild ar galvu reibinošām atlaidēm, pārcelšanos uz online tirdzniecību un plašākiem privāto preču zīmju produktu piedāvājumiem.
Par un pret
Patērētājiem šādi produkti nozīmē zemākas cenas un plašāku preču izvēli, bet zīmolu īpašniekiem – arvien augošu spiedienu, kas saistīts ar lielāku cenas starpību. Pret privātajām preču zīmēm kritiski noskaņotie uzņēmēji pat izteikušies, ka tirgotāji vienmēr savai precei uzliks mazāku uzcenojumu, tādējādi faktiski tas ir tikai laika jautājums, kad tirgotājs nokaušot ražotāju. Tomēr daudzi ražotāji šajā segmentā redz attīstības iespējas, ražojot preces gan vietējam, gan ārvalstu tirgum. Attīstības iespējas redz arī tirgotāji, paplašinot privāto preču zīmju produktu grozu, piemēram, kosmētikas veikalu tīklā Douglas šogad parādījās uz SPA filosofiju un aromterapijas principiem balstīta ķermeņa kopšanas līnija un bioloģiskās kosmētikas produkti, savukārt izstrādes stadijā ir jauns Douglas dekoratīvās kosmētikas projekts.
«Plānojam nākamgad nākt klajā ar plašu un krāsainu piedāvājumu šajā segmentā,» DB stāsta SIA Douglas Latvija valdes priekšsēdētāja Dita Dricka. Patlaban ir pieejamas 13 produktu līnijas: matu, sejas, roku un kāju, ķermeņa kopšanas līdzekļi, kā arī produkti vīriešiem, aizsardzībai no saules un dekoratīvā kosmētika. «Sortiments nemitīgi tiek papildināts, jo uzņēmums seko līdzi pieprasījumam, kā arī, attīstoties tehnoloģijām un iedarbīgākām izejvielām, pastāvīgi uzlabo un maina jau esošo produktu sastāvu un formulas, arī iepakojumu un dizainu,» viņa turpina.
Starp populārākajiem
Uzņēmuma interneta veikalā var redzēt – privātās preču zīmes produkti atsevišķās preču grupās ir starp populārākajiem. Arī D. Dricka atzīst – kopš 2009. gada, kad Latvijā tika atklāts pirmais Douglas veikals un līdz ar to tika dota iespēja izvēlēties šīs preču zīmes kosmētikas līdzekļus, tie ir iekarojuši savu vietu līdzās citiem pazīstamiem zīmoliem. To īpatsvars kopējā sortimentā ar katru gadu aug. Precīzāki dati ir Rimi, kur privātās preču zīmes produkti ir pieejami jau vairāk nekā 10 gadu. «Tolaik kā pirmās Rimi veikalos ienāca privātās preču zīmes: maize, krējums un vēl daži produkti. Šobrīd privātās preču zīmes produkti ir pārstāvēti gandrīz visās preču kategorijās, un tas ir aptuveni 13% no kopējā preču sortimenta,» pauž SIA Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere. Arī viņa piekrīt, ka interesei par šiem produktiem ir tendence ik gadu pieaugt un, ja sākumā Latvijas iedzīvotājiem nebija saprotams, kas tie ir par produktiem un no kurienes tie nāk, tad šobrīd situācija ir mainījusies un dažās kategorijās privātās preču zīmes produkti ir topa virsotnē pēc pārdošanas apjomiem. Vidēji katrs piektais produkts, kas tiek nopirkts Rimi veikalos, ir šāds produkts.
Savukārt veikalu tīklā top!, kas savas preču zīmes produktus sāka piedāvāt 2012. gadā, aizstājot līdz tam īstenoto projektu Bumbiņcenas, ar zīmolu tip top pieejami 50 dažādi produkti, kas no kopējā apgrozījuma veido 6%: piena produkti, sviests, margarīns, maize, saldējums, bezalkoholiskie dzērieni, alus, alkoholiskie dzērieni, konservi, saimniecības preces, saldumi, olas u.c. 80% no šiem produktiem ražo vietējie uzņēmumi. Tikai tad, ja Latvijā ražotāji nepiedāvā konkurētspējīgu cenu vai konkrēto produktu Latvijā nav iespējams saražot, piemēram, margarīnu, sausās brokastis, tad ražotājus meklējam kaimiņvalstīs, DB norāda mārketinga vadītāja Ilona Bukša.
Visu rakstu Privātās preču zīmes turpina uzvaras gājienu lasiet 5. novembra laikrakstā Dienas Bizness.