Preces ar tirgotāja, nevis ražotāja zīmolu – šādu piedāvājumu ir pamanījuši lielākā daļa tirdzniecības tīklu klientu.
Lielākoties sortimentu ar privāto preču zīmi raksturo augsta kvalitāte par pieejamu cenu un pašmāju ražotāju produkciju. Tomēr Baltijā privāto preču zīmju popularitāte aug salīdzinoši lēnām: Eiropas lielveikalu tīklos privātās preču zīmes veido ap 30–40% no kopējā preču apgrozījuma, bet Baltijā šis rādītājs ir apmēram trīsreiz zemāks, nepārsniedzot 10% robežu.
Pircēji arvien vairāk novērtē privātās preču zīmes priekšrocības – pēdējā gada laikā privāto preču zīmju produktus Baltijā iegādājušies vidēji 76% pircēju, turklāt 5% to darījuši pat biežāk nekā pērn, liecina Nielsen pētījums*. Saskaņā ar aptaujas datiem vairāk nekā trīs ceturtdaļas Latvijas iedzīvotāju uzskata privātās preču zīmes produktus par tikpat labiem vai pat labākiem nekā zīmolu produkti. Tiesa, netrūkst arī aizspriedumu – piemēram, daļai pircēju joprojām ir šaubas par produktu izcelsmi, tas ir galvenais iemesls, kāpēc viņi neizvēlas privātās preču zīmes produktus. Tomēr šādām bažām nav pamata. Pirmkārt, privātā preču zīme ir zīmola prestižs un iespēja izcelties konkurentu vidū, radīt jaunus un inovatīvus produktus, kas pieejami tikai šī zīmola veikalos. Otrkārt, ieviešot privāto preču zīmi, uzņēmums kļūst par tādu kā “labo policistu”, sadarbībā ar produktu ražotājiem izstrādājot un uzlabojot receptūru, lai radītu vēl veselīgākus produktus un atbrīvotos no neveselīgām vielām to sastāvā.
Privātā preču zīme – zīmola goda lieta
Radīt savu privāto preču zīmi – tas nenozīmē safasēt to, kas paliek pāri citur, un pārdot par zemāku cenu vai pārlīmēt etiķetes citu zīmolu produktiem. Katra produkta izstrāde ir rūpīgs darbs: ceļš no idejas līdz veikala plauktam ilgst vairākus mēnešus. Piemēram, ar Rimi privāto preču zīmi šobrīd nopērkami vairāk nekā 3500 produktu, ko piegādā apmēram 400 sertificētu ražotāju ne tikai no Latvijas un Baltijas, bet arī no citām Eiropas valstīm. Savukārt Āzijai raksturīgos produktus piegādā Āzijas ražotāji. Vidēji katrs ceturtais pārdotais produkts ir Rimi privātās preču zīmes produkts.
Nepārtikas preces Latvijā un Baltijā tiek ražotas salīdzinoši maz, toties svaigo produktu kategorijā vietējiem ražotājiem nav konkurences. Latvijā top vismaz 35% visu svaigo produktu, bet kopumā Baltijā – ap 70%. Atsevišķas svaigo produktu grupas, piemēram, piena produkti tiek ražoti Latvijā vairāk nekā 70% apmērā. Arī iepakotās pārtikas kategorijā Latvijas ražotāji piegādā apmēram piekto daļu visas produkcijas. Ja vien piedāvājums atbilst prasībām, vienmēr dodam priekšroku vietējiem ražotājiem, jo zinām, ka Latvijas pircēji labprāt iegādājas pašmāju produkciju. Ārpus Latvijas skatāmies tikai tad, ja vietējie ražotāji nevar saražot to, kas nepieciešams.
Privātās preču zīmes produktu kvalitāte vislielākajā mērā ir zīmola interesēs. Ja pircējs iegādājas nekvalitatīvu produktu ar privāto preču zīmi, visa atbildība jāuzņemas uzņēmumam pašam – nav neviena cita, uz kuru norādīt. Tāpēc zīmols ar pašcieņu neatļausies piedāvāt nekvalitatīvu produktu tikai tāpēc, lai pārdotu kaut ko lēti.
Turklāt privātā preču zīme paver lielisku iespēju radīt ko īpašu, atšķirīgu, nekā piedāvā konkurenti. Mūsdienās privātās preču zīmes produkti nenozīmē tikai zemāko cenu un galvenos produktus ikdienas lietošanai kā ūdeni, maizi, cukuru un pienu, bet ietver arī plašu nišas produktu sortimentu. Rimi nupat sācis piedāvāt privātās preču zīmes produktus bez laktozes, tāpat privātā preču zīme atrodama pasaules virtuves plauktos – piemēram, tako maltīti meksikāņu stilā tagad iespējams pilnībā pagatavot no privātās preču zīmes produktiem. Tiesa, kā liecina Nielsen pētījums, vairums Baltijas iedzīvotāju iegādājas privāto preču zīmi tieši galveno pārtikas produktu kategorijā – piena produktus, maizi, sāli, cukuru un garšvielas, kā arī konditorejas izstrādājumus, bet no nepārtikas precēm – tualetes papīru un citus papīra izstrādājumus.
Labais policists, kas veicina veselīgākas izvēles
Mūsdienīgu zīmolu raksturo ne tikai izcila kvalitāte un spēja ātri reaģēt uz klientu vajadzībām, bet arī atbildīga attieksme pret apkārtējo vidi, kas vienlīdz attiecināms gan uz paša uzņēmuma darbību, gan produktu sastāvu un iepakojumu. Patērētāju vajadzības mainās, un to ietekmē mainās arī tendences gan vietējā tirgū, gan pasaulē kopumā. Aug pieprasījums pēc veselīgiem produktiem un videi draudzīgiem risinājumiem, un privātā preču zīme ir lieliska iespēja atbildēt šīm klientu vēlmēm. Rimi to īsteno ar veselīgo produktu zīmola Rimi Greatlife sortimentu, savukārt nupat ieviestais zīmola Rimi FreeFrom sortiments īpaši pielāgots cilvēkiem, kuri uzturā atsakās no kādām noteiktām vielām vai izvēlas vegānu uzturu, turklāt šī zīmola sortiments tiek pastāvīgi paplašināts.
Privātās preču zīmes ieviešana ļauj uzņēmumam savā ziņā kļūt par “labo policistu”, mudinot sadarbības partnerus atteikties no veselībai un videi kaitīgu vielu izmantošanas ražošanas procesā, bet pircējus – izvēlēties veselīgākas, dabai draudzīgākas alternatīvas. Piemēram, Rimi jau trīs gadus strādā pie tā, lai privātās preču zīmes produktu sastāvā rastu alternatīvas nesertificētai palmu eļļai, to aizstājot ar sertificētu palmu eļļu, rapšu vai saulespuķu eļļu. Pērn sadarbībā ar ražotājiem šo pozīciju esam nomainījuši apmēram 100 produktiem.
Tas pats attiecas uz citām kaitīgām vielām – katrai produktu grupai ir strikti noteikti kvalitātes kritēriji attiecībā uz pārtikas piedevām, konservantiem, saldinātājiem, sliktajām E vielām, noteiktiem aromatizētājiem, garšas un smaržas pastiprinātājiem, pārmērīgu sāls un cukura daudzumu. Regulāri testi jāiztur ne tikai jaunajiem produktiem, bet arī tiem, kuri ilgāku laiku atrodami privātās preču zīmes sortimentā, lai pircēji varētu justies droši par nemainīgi augstu kvalitāti un produktu sastāvs atbilstu specifikācijai, kas paredzēta līgumā ar ražotāju. Ne mazāk būtiska ir kvalitātes kontrole attiecībā uz privātās preču zīmes produktu iepakojumu, atsakoties no materiāliem, kurus nav iespējams pārstrādāt.
Ņemot vērā visus šos aspektus, privātās preču zīmes produkti nereti atbilst augstākiem kvalitātes standartiem nekā zīmolu ražojumi. Kaut arī aptaujā visu trīs Baltijas valstu iedzīvotāji kā galveno kritēriju par labu privātās preču zīmes produktu iegādei minējuši zemāku cenu nekā zīmolu produktiem, trešā daļa Latvijas iedzīvotāju norādījuši tieši uz iespēju iegādāties kvalitatīvus produktus par pieejamu cenu. Tas dod papildu stimulu tirgotājiem turpināt pilnveidot privātās preču zīmes un nostiprināt savas pozīcijas tirgū, meklējot unikālo un atšķirīgo no citiem tirgus dalībniekiem.
*Nielsen pētījums “Privātās preču zīmes un produktu kategorijas” veikts Latvijā, Lietuvā un Igaunijā 2020. gada augustā, katrā valstī aptaujājot 1600 iedzīvotāju16–64 gadu vecumā.