Pēc eiro ieviešanas polišu un pašrisku cenas netiks noapaļotas, un apdrošinātāji sola, ka pārejas uz eiro dēļ cenas neaugs, nenoliedzot, ka cenas varētu kāpt citu faktoru dēļ.
Eiro ieviešanas pieredze uzņēmumam jau ir bijusi Igaunijā, un arī Latvijā, pārejot uz eiro valūtu, tiks ievēroti tie paši principi, stāsta If P&C Insurance valdes priekšsēdētājs Andris Morozovs. «Viens no tiem - apdrošināšanas polišu cenas un pašrisku apjomi netiek noapaļoti. Piemēram, ja pašlaik KASKO polises pašriska apmērs ir 100 lati, tad pēc 1.janvāra tas būs 142,29 eiro. Līdzīgi tas bija arī Igaunijā, kur pāreja no kronām uz eiro rezultējās polišu cenās ar «neglītiem skaitļiem»,» uzsver kompānijas vadītājs.
Neraugoties uz izmaksām, kas uzņēmumam radīsies, īstenojot pāreju uz eiro valūtu, apdrošinātājs nav arī plānojis palielināt apdrošināšanas pakalpojumu cenas. Pakalpojumu cenu kāpumu parasti diktē kādi ekonomiski apsvērumi, taču ne valūtas maiņa valstī, uzsver A. Morozovs.
Arī BTA Insurance Company SE valdes priekšsēdētājs Jānis Lucaus skaidro, ka pāreja uz eiro apdrošināšanas sabiedrības BTA Insurance Company apdrošināšanas polišu cenas neietekmēs. Turklāt jau šobrīd lielā daļā no noslēgtajām apdrošināšanas polisēm cena ir uzrādīta eiro. «Mēs darbojamies nozarēs, kur eiro eksistē jau sen – piemēram, nekustamie īpašumi un transportlīdzekļi vairākus gadus tiek pirkti eiro valūtā, līdz ar to polises un prēmijas tiek noformētas un izteiktas eiro. Mūsu klientiem ir iespēja redzēt pakalpojuma cenu gan latos, gan eiro.»
BTA pieredze ārvalstīs liecina, ka līdz ar eiro ieviešanu apdrošināšanas polišu cenas un pašrisku apjoms netiek celts.
Piemēram, Igaunijā, kur BTA piedāvāja apdrošināšanas pakalpojumus vēl pirms eiro ieviešanas, pāreja no Igaunijas kronām uz eiro tika veikta sekmīgi, nepaaugstinot ne apdrošināšanas polišu cenas, ne pašrisku apjomu. Vienīgais iemesls, kas var sadārdzināt apdrošināšanas cenas, ir kopējā pakalpojumu cenu līmeņa paaugstināšana valstī uz cenu apaļošanas rēķina, norāda J. Lucaus, piebilstot, ka tas var notikt arī Latvijā, taču BTA apdrošināšanas pakalpojumu cenas šī iemesla dēļ mērķtiecīgi necels. Apdrošināšanas pakalpojumu cenas tiek rēķinātas «ar cipariem aiz komata» un BTA pakalpojumu cenas mākslīgi netiks apaļotas. Eiro ieviešanas procesa tehniskās izmaksas netiks iekļautas polišu prēmijās, bet gan tiks attiecinātas uz uzņēmuma darbības tehniskajiem izdevumiem, skaidro BTA vadītājs.
Arī Baltikums pēc eiro ieviešanas neplāno paaugstināt apdrošināšanas prēmijas. Uzņēmums pats segs visas izmaksas no saviem resursiem, kas ir saistītas ar vienotas valūtas eiro ieviešanu.
AAS Balta finanšu direktors Uldis Dzintars norāda, ka jāņem vērā, ka apdrošināšanas pakalpojumu cenas arī Latvijā ikdienā ir ļoti mainīgas un tās noteikti svārstīsies arī pēc eiro ieviešanas. Taču pievienošanās eirozonai nebūs galvenais iemesls cenu svārstībām. Ņemot vērā prognozēto ekonomikas izaugsmi un to, ka Latvijā nedzīvības apdrošināšanas pakalpojumiem ir zems izmantošanas līmenis (tie veido tikai 1% no kopējā IKP), var prognozēt, ka apdrošināšanas pakalpojumi tiks izmantoti biežāk un nozares tirgus pieaugs, norāda U. Dzintars.
Tā kā Baltas produktu pašriski ir noteikti apaļās summās, arī pēc pārejas uz eiro tie tiks noteikti apaļās summās, tās apaļojot uz leju. Piemēram, ja KASKO produktā pašrisks ir 50 latu, tad eiro tie būs 70 eiro. Ja pašrisks ir 100 latu, tad pārvēršot tie būs 140 eiro.
Ar eiro ieviešanu saistītie izdevumi Baltai gadā veido aptuveni 0,5% no kopējām izmaksām, jo jau līdz šim AAS Balta polises varēja iegādāties ne tikai latos, bet arī eiro un dolāros. Tādēļ iestāšanās eirozonā neietekmēs cenu politiku, nebūs jāpārslēdz arī spēkā esošie apdrošināšanas līgumi. Polisēm, kuras tika noslēgtas latos, 2014.gadā atlīdzību varēs saņemt ierastā kārtībā - visas ar atlīdzību saistītās summas tiks pārrēķinātas no latiem uz eiro pēc valsts noteiktā valūtas kursa, skaidro apdrošinātājs.