Dzelzceļa savienojumā Ziemeļeiropas apgādei sācies praktiskais darbs, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Latvijas aktivitātēs, kas vērstas uz mūsu tranzīta koridora izmantošanu preču plūsmas apkalpošanai starp Ķīnu un Ziemeļeiropu, šobrīd iestājusies praktiskās darbības stadija, liecina iesaistīto pušu teiktais pēc Satiksmes ministrijas (SM) organizētās divu nedēļu vizītes Ķīnā. Latvijas komersanti lēš, ka pirmie izmēģinājuma konteineri varētu tikt nosūtīti jau šogad.
Šoreiz vizītes mērķis, tiekoties ar Šanhajas, Čendu un Čuncinas provinču un tajos darbojošos kompāniju pārstāvjiem, bijis praktiska un detalizēta Latvijas integrētā piedāvājuma prezentēšana, norāda SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš. Līdz ar to mūsu valsts delegācijā iekļauti visas loģistikas ķēdes, tostarp valsts, jūras pārvadājumu, ostas, termināļu un dzelzceļa pārvadājumu pārstāvji. Sarunu gaitā gan nav notikusi koncentrēšanās uz vienu vai otru Latvijas uzņēmumu, bet tranzīta koridoru kopumā. Ņemot vērā līdzšinējās savstarpējās vizītes, Ķīnas puses pārstāvji bijuši labi informēti par Latviju un tās sniegtajām iespējām. Sarunu dalībnieki pārzinājuši kravu pārvadājumu nianses, tostarp pa dzelzceļu, līdz ar ko apspriesti tīri praktiski jautājumi, kas ķīniešus interesē: pārvadājumu laiks, cena un kvalitāte.
Tā kā šī bijusi jau otrā vizīte, diskusijas bijušas atvērtākas un konstruktīvākas, runājot un izsakot konkrētus piedāvājumus, piemēram, tādiem ražotājiem kā Volvo vai IKEA. Kaut arī jau šobrīd kravu plūsma starp Eiropu un Āziju tiek nodrošināta, kravu nosūtīšana starp Skandināviju un Ķīnu caur Latvijas tranzīta koridoru būtu daudz efektīvāka. Runa patlaban ir par konkrētām lietām, kuras tehniski jāatrisina, un, «manuprāt, nepieciešams pilotprojekts», kur cita starpā iesaistītos arī ostas un dzelzceļš, un sākumā koordinators varētu būt valsts, norāda Schenker valdes loceklis Māris Kleinbergs. Pēc viņa teiktā, tam vajadzētu notikt jau šogad. Konteinervilcienu palaišana gan nav dažu mēnešu jautājums, taču, ja šogad tiktu nosūtīti izmēģinājuma konteineri, tas būtu liels sasniegums, atzīmē Rīgas universālā termināla izpilddirektora vietnieks Jānis Kasalis. Pēc vizītes viņam esot skaidrība, kādas mārketinga aktivitātes jāveic, lai piedāvātu Latvijas tranzīta koridoru konkrētiem Skandināvijas klientiem. Viņaprāt, agrāk vai vēlāk arī atsevišķi Latvijas ražotāji, kas jau šobrīd sūta preces uz Ķīnu, nonāks līdz slēdzienam par dzelzceļa pārvadājumu priekšrocībām salīdzinājumā ar jūrās pārvadājumiem ceļā mazāk pavadāmā laika dēļ. Runa ir par vilcieniem gan uz Čunčinu, gan Čendu, kas ieinteresēta tiešā gaisa satiksmē ar Latviju.
Plašāk lasiet rakstā Plāno Ķīnas kravu pilotprojektu trešdienas, 3. jūnija, laikrakstā Dienas Bizness (5. lpp.)!