Latvijas pievienošanās Šengenas valstīm no nākamā gada pavērs vēl nebijušas iespējas jau tā strauji augošajam aviācijas biznesam Latvijā.
To Db apstiprināja nozares eksperti, uzsverot, ka «vienotā debesu telpa» motivēs iedzīvotājus iegādāties gan lidmašīnas, gan attīstīt lidlaukus. SM pārstāvji norāda, ka Latvijas pievienošanās Šengenas līgumam būtiski sekmēs avionozares izaugsmi, jo tiks mazināti birokrātiskie šķēršļi, piemēram, tām lidmašīnām, kas ielidos no Šengenas līguma valstīm, nebūs nepieciešama robežkontrole. Tās varēs pacelties vai nolaisties jebkurā sertificētā lidlaukā. «Tā kā Latvija no decembra būs Šengenas zonā un būs iespējams no jebkuras pļavas pacelties un aizbraukt uz Vāciju, domājams, ka privāto lidmašīnu tirdzniecībai ir labas perspektīvas,» norāda pilotu skolas VIPilots direktors Igors Gusts. Arī lidlauku īpašnieki redz labas biznesa iespējas. «Lidmašīnu izmantojums vēl vairāk augs ar 2008. gadu, kad Latvija pievienosies Šengenas līgumam, jo tad bez robežkontroles varēs aizlidot, piemēram, no Cēsīm uz Kauņu, kaut vai pēc alus,» norāda Cēsu lidlauka saimnieks Gundars Skudriņš.
Kļūstam turīgāki
Gan SM, gan nozares eksperti uzsver - mazo lidmašīnu un lidostu skaits strauji palielinās, jo ir pieaudzis to Latvijas iedzīvotāju skaits, kas var atļauties iegādāties mazos lidaparātus. Tādējādi, jo vairāk mazo lidaparātu tiek iegādāts, jo lielāks pieprasījums rodas arī pēc lidlaukiem. Visi nozares pārstāvji kā viens norāda, ka šobrīd mazo lidmašīnu tirdzniecībā ir vērojamas sprādzienveidīgas izaugsmes pazīmes. SIA Aviorīga, kas ir SeaMax un Savage lidaparātu pārstāvis Latvijā, šogad jau pārdevis trīs lidaparātus, lai arī savu darbību šajā biznesā sāka tikai pērn. «Mēs redzam lielu potenciālu šajā biznesā. Cilvēki gribēs lidot arvien vairāk un līdz ar to arī pirkt lidmašīnas,» norāda Aviorīga valdes loceklis un viens no Ādažu lidlauka īpašniekiem Andris Sirsniņš, kura kompānija pati ir iegādājusies vairākas lidmašīnas un veic ar tām gan izklaides braucienus, gan apmāca lidotgribētājus. Arī SIA Tekara, kura biznesa darbības lauks jau kādu laiku ir mobilo telefonu programmatūra, pirms nepilna gada sāka nodarboties arī ar privāto aviāciju. Pašlaik SIA Tekara ir noslēguši līgumus par pārstāvniecībām Baltijā ar divām Eiropas aviobūves kompānijām - itāļu kompāniju Tecnam un čehu Evektor. Tekara šogad pārdevusi divas privātas lidmašīnas, bet divas vēl tiks atvestas uz Latviju. Lidmašīnas tiek ražotas pēc pasūtījuma, komplektēšanas ilgums esot pusgads.
Sapņa piepildījums
Aviācija esot entuziastu bizness, norāda tajā iesaistītie cilvēki. «Ar to nodarbojas cilvēki, kam neinteresē nauda, bet patīk process, patīk lidmašīnas. Pie reizes tā ir arī bērnības sapņa piepildīšana - katrs puika taču grib būt pilots,» atzīst SIA Tekara izpilddirektors Ruslans Usarovs. Zvērināts advokāts Andis Auza, kurš ir lidošanas entuziasts un arī nesen pasūtījis sev privātu ultra vieglo lidmašīnu, norāda, ka cilvēki šādus lidaparātus iegādājas, jo «tas ir arī kā sapņa piepildījums - lidošana dod neatkārtojamus pārdzīvojumus». Otrs iemesls, kāpēc cilvēki izvēlas iegādāties lidaparātus, ir iespēja ātri pārvietoties uz sev vajadzīgo vietu. G. Skudriņš norāda, ka šobrīd daudz ātrāk un drošāk ir pārvietoties ar lidmašīnām un helikopteriem nekā ar modernu auto. «Kāda jēga braukt, piemēram, no Rīgas uz Daugavpili ar Ferrari, ja ceļa stāvoklis ir tāds kā pašlaik?» jautā G. Skudriņš. Arī uzņēmējs Jūlijs Krūmiņš, kurš šobrīd apgūst lidotprasmi, Db norādīja, ka lidmašīna varētu būt laba alternatīva nokļūšanai ārpus Rīgas, izvairoties no sastrēgumiem.
30 piloti gadā
Ārvalstīs mazo lidlauku bizness un lidmašīnu tirdzniecība jau ir ļoti ienesīgas nodarbes. Lietuvā šobrīd jau darbojoties vairāk nekā septiņi ļoti labi aprīkoti privātie lidlauki, kuri esot pilnībā noslogoti. Nozares cilvēki lēš, ka Lietuva šobrīd Latvijai šajā jomā ir priekšā vairākus gadus. Pašlaik Latvijas pirmais uzdevums esot apdzīt kaimiņus. «Lai to izdarītu, ir jāskaidro cilvēkiem, kādas mūsdienās ir aviācijas iespējas - šobrīd gandrīz jebkurš cilvēks, ja tikai ir vēlēšanās, var iegūt pilota tiesības. Protams, tas ir grūtāk nekā dabūt autovadītāja tiesības, bet tas ir iespējams,» norāda R. Usarovs. Latvijā pašlaik esot arī aktīva avioskola, kuru katru gadu pabeidz apmēram 30 cilvēki. Salīdzinājumam: Čehijā katru gadu eksāmenus noliek 8000 pilotu. Apgūtos kursus pie privātajām kompānijām izmanto kā bāzi aviācijas kursiem visā pasaulē. Tas ir pietiekami, lai cilvēks varētu iemācīties teoriju. Ar šīm zināšanām cilvēks nokārto teorijas eksāmenu, iziet praksi un ar šo bāzi iet uz Civilās aviācijas aģentūras (CAA) administrāciju nolikt oficiālo eksāmenu un saņemt licenci. Kursi parasti ilgst trīs līdz četrus mēnešus. Par privātpilotu var kļūt, sākot no 17 gadu vecuma, bet pirmā patstāvīgā lidojuma veikšanas brīdī studentpilotam ir jābūt vismaz 16 gadus vecam. Teorētiskās mācības un mācību lidojumus ar instruktoru var uzsākt arī pirms 16 gadu vecuma sasniegšanas, ja to pieļauj mācību kursa iekšējie noteikumi.
Lidlauki aug lēnām
Par spīti nepieciešamajām investīcijām un sarežģītajai sertifikācijai, privāto lidlauku Latvijā kļūšot arvien vairāk.
«Vecajās tirgus ekonomikas valstīs šis process ar privātajiem lidlaukiem un privātajām lidmašīnām, helikopteriem jau sen ir noticis fakts, bet tagad lēnām šis process pakāpeniski aktivizējas arī Latvijā,» skaidro Gundars Skudriņš, Cēsu lidlauka īpašnieks, kas lidlauka izveidē ieguldījis 0.5 miljonus ASV dolārus. Viņaprāt, privāto lidlauku attīstība Pierīgā ir ne tikai loģiska, bet arī ekonomiski pamatota un tā vairs šobrīd nav nekāda vēlme izrādīties, bet gan taupīt savu laiku
Iespējas ir
«Šobrīd lidlauki vēl nav liels bizness, tomēr tam ir potenciāls nākotnē,» norāda SIA Aviorīga valdes loceklis un viens no Ādažu lidlauka īpašniekiem Andris Sirsniņš. Viņa pārstāvētais uzņēmums veicis vairāk nekā 400 tūkst. Ls investīcijas, lai modernizētu un pilnveidotu Ādažu lidlauku, kurš ģeogrāfiski ir tuvu Rīgai, un tādējādi ļaus piesaistīt plašu interesentu klāstu. Tiesa, jau šobrīd pieprasījums pēc lidlauka esot krietni lielāks, nekā Aviorīga spējot apkalpot, saglabājot esošo kvalitāti. «Mūsu uzbūvētajā angārā Ādažu lidlaukā uzreiz tika iznomātas visas pieejamās - vairāk nekā 10 - vietas. Pieprasījums ir milzīgs. Drīz būs jābūvē arī otrs angārs,» norāda A. Sirsniņš.
Jau četras reaktīvās
«Privātā gaisa flote ar katru gadu Latvijā kļūst arvien lielāka, vēl jo vairāk, šobrīd Latvijā jau ir četras reaktīvās lidmašīnas, kas nav paredzētas pārlidojumiem Latvijas robežās vien, bet gan veic maršrutus, šķērsojot vairāku valstu robežas, taču pagaidām nepieciešamība pēc tādām ir tikai nelielam uzņēmēju skaitam,» norāda G. Skudriņš. Civilās aviācijas aģentūrā reģistrēti un sertifikācijas procesu izgājuši ir tikai astoņi lidlauki un lidostas, bet realitātē gaisa lidojumiem lietoti tiek daudz vairāk lidlauku.
Viss jāsaskaņo
Jāņem vērā, ka visiem lidlauku gribētājiem vispirms tā izveidei ir jāsaņem attiecīgās pašvaldības atļauja un projekts jāsaskaņo arī ar Satiksmes ministriju, kas var izrādīties problemātiski, ja pret lidlauka izveidi iebilst iedzīvotāji, iepriekš Db stāstīja Civilās aviācijas aģentūras direktora vietnieks Māris Čerņonoks. «Prasības pret reģionālajām lidostām aug, un ieiet šajā tirgū no jauna ir arvien grūtāk,» piekrīt Ventspils lidostas ekspluatācijas direktors Arturs Kokars. Nelielajās lidostās, kas atrodas pie Latvijas lielākajām pilsētām, galvenais attīstības virziens tiek saskatīts regulāru komercreisu apkalpošanā. «Jāņem vērā, ka aviopārvadājumu pieejamība ir alternatīvs risinājums aizvien pieaugošai autotransporta slodzei uz Latvijas maģistrālajiem autoceļiem,» norādīts Satiksmes ministrijas ziņojumā par iekšzemes gaisa pārvadājumiem. Šobrīd regulārie komercreisi notiek no Liepājas lidostas, jau nākamgad lidojumi Ventspils - Rīga varētu notikt no Ventspils lidostas, bet tālākā nākotnē regulārie reisi varētu tikt veikti no Daugavpils lidostas. «Protams, lidostas tiešos izdevumus nav iespējams nosegt bez nopietna valsts atbalsta,» uzskata SIA Aviosabiedrība Liepāja direktors Aldis Mūrnieks.