Citas ziņas

Pievienošanās Šengenai dos lielāku uzrāvienu

Oskars Prikulis kopā ar Madaru Laicāni un Māri Ķirsonu,24.08.2007

«Mūsu uzbūvētajā angārā Ādažu lidlaukā uzreiz tika iznomātas visas pieejamās vietas. Pieprasījums ir milzīgs. Drīz būs jābūvē arī otrs angārs,» norāda Aviorīgas valdes locekļi un Ādažu lidlauka īpašnieki Andris Sirsniņš (no kreisās) un Edvīns Vansovičs.

Foto: Eva Šavdine, DB

Jaunākais izdevums

Latvijas pievienošanās Šengenas valstīm no nākamā gada pavērs vēl nebijušas iespējas jau tā strauji augošajam aviācijas biznesam Latvijā.

To Db apstiprināja nozares eksperti, uzsverot, ka «vienotā debesu telpa» motivēs iedzīvotājus iegādāties gan lidmašīnas, gan attīstīt lidlaukus. SM pārstāvji norāda, ka Latvijas pievienošanās Šengenas līgumam būtiski sekmēs avionozares izaugsmi, jo tiks mazināti birokrātiskie šķēršļi, piemēram, tām lidmašīnām, kas ielidos no Šengenas līguma valstīm, nebūs nepieciešama robežkontrole. Tās varēs pacelties vai nolaisties jebkurā sertificētā lidlaukā. «Tā kā Latvija no decembra būs Šengenas zonā un būs iespējams no jebkuras pļavas pacelties un aizbraukt uz Vāciju, domājams, ka privāto lidmašīnu tirdzniecībai ir labas perspektīvas,» norāda pilotu skolas VIPilots direktors Igors Gusts. Arī lidlauku īpašnieki redz labas biznesa iespējas. «Lidmašīnu izmantojums vēl vairāk augs ar 2008. gadu, kad Latvija pievienosies Šengenas līgumam, jo tad bez robežkontroles varēs aizlidot, piemēram, no Cēsīm uz Kauņu, kaut vai pēc alus,» norāda Cēsu lidlauka saimnieks Gundars Skudriņš.

Kļūstam turīgāki

Gan SM, gan nozares eksperti uzsver - mazo lidmašīnu un lidostu skaits strauji palielinās, jo ir pieaudzis to Latvijas iedzīvotāju skaits, kas var atļauties iegādāties mazos lidaparātus. Tādējādi, jo vairāk mazo lidaparātu tiek iegādāts, jo lielāks pieprasījums rodas arī pēc lidlaukiem. Visi nozares pārstāvji kā viens norāda, ka šobrīd mazo lidmašīnu tirdzniecībā ir vērojamas sprādzienveidīgas izaugsmes pazīmes. SIA Aviorīga, kas ir SeaMax un Savage lidaparātu pārstāvis Latvijā, šogad jau pārdevis trīs lidaparātus, lai arī savu darbību šajā biznesā sāka tikai pērn. «Mēs redzam lielu potenciālu šajā biznesā. Cilvēki gribēs lidot arvien vairāk un līdz ar to arī pirkt lidmašīnas,» norāda Aviorīga valdes loceklis un viens no Ādažu lidlauka īpašniekiem Andris Sirsniņš, kura kompānija pati ir iegādājusies vairākas lidmašīnas un veic ar tām gan izklaides braucienus, gan apmāca lidotgribētājus. Arī SIA Tekara, kura biznesa darbības lauks jau kādu laiku ir mobilo telefonu programmatūra, pirms nepilna gada sāka nodarboties arī ar privāto aviāciju. Pašlaik SIA Tekara ir noslēguši līgumus par pārstāvniecībām Baltijā ar divām Eiropas aviobūves kompānijām - itāļu kompāniju Tecnam un čehu Evektor. Tekara šogad pārdevusi divas privātas lidmašīnas, bet divas vēl tiks atvestas uz Latviju. Lidmašīnas tiek ražotas pēc pasūtījuma, komplektēšanas ilgums esot pusgads.

Sapņa piepildījums

Aviācija esot entuziastu bizness, norāda tajā iesaistītie cilvēki. «Ar to nodarbojas cilvēki, kam neinteresē nauda, bet patīk process, patīk lidmašīnas. Pie reizes tā ir arī bērnības sapņa piepildīšana - katrs puika taču grib būt pilots,» atzīst SIA Tekara izpilddirektors Ruslans Usarovs. Zvērināts advokāts Andis Auza, kurš ir lidošanas entuziasts un arī nesen pasūtījis sev privātu ultra vieglo lidmašīnu, norāda, ka cilvēki šādus lidaparātus iegādājas, jo «tas ir arī kā sapņa piepildījums - lidošana dod neatkārtojamus pārdzīvojumus». Otrs iemesls, kāpēc cilvēki izvēlas iegādāties lidaparātus, ir iespēja ātri pārvietoties uz sev vajadzīgo vietu. G. Skudriņš norāda, ka šobrīd daudz ātrāk un drošāk ir pārvietoties ar lidmašīnām un helikopteriem nekā ar modernu auto. «Kāda jēga braukt, piemēram, no Rīgas uz Daugavpili ar Ferrari, ja ceļa stāvoklis ir tāds kā pašlaik?» jautā G. Skudriņš. Arī uzņēmējs Jūlijs Krūmiņš, kurš šobrīd apgūst lidotprasmi, Db norādīja, ka lidmašīna varētu būt laba alternatīva nokļūšanai ārpus Rīgas, izvairoties no sastrēgumiem.

30 piloti gadā

Ārvalstīs mazo lidlauku bizness un lidmašīnu tirdzniecība jau ir ļoti ienesīgas nodarbes. Lietuvā šobrīd jau darbojoties vairāk nekā septiņi ļoti labi aprīkoti privātie lidlauki, kuri esot pilnībā noslogoti. Nozares cilvēki lēš, ka Lietuva šobrīd Latvijai šajā jomā ir priekšā vairākus gadus. Pašlaik Latvijas pirmais uzdevums esot apdzīt kaimiņus. «Lai to izdarītu, ir jāskaidro cilvēkiem, kādas mūsdienās ir aviācijas iespējas - šobrīd gandrīz jebkurš cilvēks, ja tikai ir vēlēšanās, var iegūt pilota tiesības. Protams, tas ir grūtāk nekā dabūt autovadītāja tiesības, bet tas ir iespējams,» norāda R. Usarovs. Latvijā pašlaik esot arī aktīva avioskola, kuru katru gadu pabeidz apmēram 30 cilvēki. Salīdzinājumam: Čehijā katru gadu eksāmenus noliek 8000 pilotu. Apgūtos kursus pie privātajām kompānijām izmanto kā bāzi aviācijas kursiem visā pasaulē. Tas ir pietiekami, lai cilvēks varētu iemācīties teoriju. Ar šīm zināšanām cilvēks nokārto teorijas eksāmenu, iziet praksi un ar šo bāzi iet uz Civilās aviācijas aģentūras (CAA) administrāciju nolikt oficiālo eksāmenu un saņemt licenci. Kursi parasti ilgst trīs līdz četrus mēnešus. Par privātpilotu var kļūt, sākot no 17 gadu vecuma, bet pirmā patstāvīgā lidojuma veikšanas brīdī studentpilotam ir jābūt vismaz 16 gadus vecam. Teorētiskās mācības un mācību lidojumus ar instruktoru var uzsākt arī pirms 16 gadu vecuma sasniegšanas, ja to pieļauj mācību kursa iekšējie noteikumi.

Lidlauki aug lēnām

Par spīti nepieciešamajām investīcijām un sarežģītajai sertifikācijai, privāto lidlauku Latvijā kļūšot arvien vairāk.

«Vecajās tirgus ekonomikas valstīs šis process ar privātajiem lidlaukiem un privātajām lidmašīnām, helikopteriem jau sen ir noticis fakts, bet tagad lēnām šis process pakāpeniski aktivizējas arī Latvijā,» skaidro Gundars Skudriņš, Cēsu lidlauka īpašnieks, kas lidlauka izveidē ieguldījis 0.5 miljonus ASV dolārus. Viņaprāt, privāto lidlauku attīstība Pierīgā ir ne tikai loģiska, bet arī ekonomiski pamatota un tā vairs šobrīd nav nekāda vēlme izrādīties, bet gan taupīt savu laiku

Iespējas ir

«Šobrīd lidlauki vēl nav liels bizness, tomēr tam ir potenciāls nākotnē,» norāda SIA Aviorīga valdes loceklis un viens no Ādažu lidlauka īpašniekiem Andris Sirsniņš. Viņa pārstāvētais uzņēmums veicis vairāk nekā 400 tūkst. Ls investīcijas, lai modernizētu un pilnveidotu Ādažu lidlauku, kurš ģeogrāfiski ir tuvu Rīgai, un tādējādi ļaus piesaistīt plašu interesentu klāstu. Tiesa, jau šobrīd pieprasījums pēc lidlauka esot krietni lielāks, nekā Aviorīga spējot apkalpot, saglabājot esošo kvalitāti. «Mūsu uzbūvētajā angārā Ādažu lidlaukā uzreiz tika iznomātas visas pieejamās - vairāk nekā 10 - vietas. Pieprasījums ir milzīgs. Drīz būs jābūvē arī otrs angārs,» norāda A. Sirsniņš.

Jau četras reaktīvās

«Privātā gaisa flote ar katru gadu Latvijā kļūst arvien lielāka, vēl jo vairāk, šobrīd Latvijā jau ir četras reaktīvās lidmašīnas, kas nav paredzētas pārlidojumiem Latvijas robežās vien, bet gan veic maršrutus, šķērsojot vairāku valstu robežas, taču pagaidām nepieciešamība pēc tādām ir tikai nelielam uzņēmēju skaitam,» norāda G. Skudriņš. Civilās aviācijas aģentūrā reģistrēti un sertifikācijas procesu izgājuši ir tikai astoņi lidlauki un lidostas, bet realitātē gaisa lidojumiem lietoti tiek daudz vairāk lidlauku.

Viss jāsaskaņo

Jāņem vērā, ka visiem lidlauku gribētājiem vispirms tā izveidei ir jāsaņem attiecīgās pašvaldības atļauja un projekts jāsaskaņo arī ar Satiksmes ministriju, kas var izrādīties problemātiski, ja pret lidlauka izveidi iebilst iedzīvotāji, iepriekš Db stāstīja Civilās aviācijas aģentūras direktora vietnieks Māris Čerņonoks. «Prasības pret reģionālajām lidostām aug, un ieiet šajā tirgū no jauna ir arvien grūtāk,» piekrīt Ventspils lidostas ekspluatācijas direktors Arturs Kokars. Nelielajās lidostās, kas atrodas pie Latvijas lielākajām pilsētām, galvenais attīstības virziens tiek saskatīts regulāru komercreisu apkalpošanā. «Jāņem vērā, ka aviopārvadājumu pieejamība ir alternatīvs risinājums aizvien pieaugošai autotransporta slodzei uz Latvijas maģistrālajiem autoceļiem,» norādīts Satiksmes ministrijas ziņojumā par iekšzemes gaisa pārvadājumiem. Šobrīd regulārie komercreisi notiek no Liepājas lidostas, jau nākamgad lidojumi Ventspils - Rīga varētu notikt no Ventspils lidostas, bet tālākā nākotnē regulārie reisi varētu tikt veikti no Daugavpils lidostas. «Protams, lidostas tiešos izdevumus nav iespējams nosegt bez nopietna valsts atbalsta,» uzskata SIA Aviosabiedrība Liepāja direktors Aldis Mūrnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Rallijs Kurzeme 2009 sola ūdens šaltis

,06.08.2009

“Trase ir ļoti interesanta. Ja salīdzina ar citiem pilsētas ātrumposmiem, kurus esmu braucis, šis ir īpašs,” tā pilsētas posmu pēc testiem komentē V. Lebedevs. “Trase ir ātra, daudz interesantu un sarežģītu pagriezienu, tramplīnu. Īpaši interesants ir brasls. Man patīk!” (Foto: Rallijs Kurzeme)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušās nedēļas nogalē Liepājā populārais autosportists Viktors Lebedevs testa režīmā veica rallija Kurzeme 2009 trasē iekļauto pilsētas posmu. Trasē iekļauti interesanti un pilsētas posmiem neierasti elementi – metoši tramplīni un ūdens brasls.

“Trase ir ļoti interesanta. Ja salīdzina ar citiem pilsētas ātrumposmiem, kurus esmu braucis, šis ir īpašs,” tā pilsētas posmu pēc testiem komentē V. Lebedevs. “Trase ir ātra, daudz interesantu un sarežģītu pagriezienu, tramplīnu. Īpaši interesants ir brasls. Man patīk!”Rallijs emKurzeme 2009/em sola ūdens šaltis

Pēdējo reizi šāds elements rallija trasēs bija iekļauts 2003. gadā rallijā "Sigulda". Ātrumposms ar nosaukumu "Argentīna" bija ļotRallijā Kurzeme 2009 sportistiem ūdens brasls būs jāšķērso divas reizes. 2 kilometrus garajam ātrumposmam ar nosaukumu Liepāja startu dos 29. augustā plkst. 17:18 un 17:39. Sportisti trasē dosies pēc rāvējslēdzēja principa. (Foto: Rallijs Kurzeme)i Rallijā Kurzeme 2009 sportistiem ūdens brasls būs jāšķērso divas reizes. 2 kilometrus garajam ātrumposmam ar nosaukumu Liepāja startu dos 29. augustā plkst. 17:18 un 17:39. Sportisti trasē dosies pēc rāvējslēdzēja principa. (Foto: Rallijs Kurzeme)populārs rallija fanu vidū un pulcēja lielas skatītāju masas. Diemžēl līdz ar rallija "Sigulda" izzušanu izzuda arī šis posms.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā daļēji netiek ievērotas gaisa satiksmes pasažieru tiesības atbilstoši ES normām, kā rezultātā galvenais cietējs ir aviopasažieris.

Jau kopš 2005. gada sākuma spēkā ir Eiropas Savienības aviosatiksmes pasažieru tiesību direktīva, kas paredz virkni pasākumu pasažieru tiesību aizsargāšanai. Dalībvalstis un tajās strādājošās aviokompānijas pēc Eiropas komisijas pasūtīta pētījuma rezultātiem vēl šā gada sākumā nebija iedzīvinājušas direktīvas prasības dzīvē, kas realitātē nozīmē, ka netiek ievērotas visas pasažieru tiesības. Dalībvalstīm, ieskaitot Latviju, un aviokompānijām tika doti vēl seši mēneši nepilnību novēršanai. Tas beidzās oktobra sākumā, taču dati par aviokompāniju un dalībvalstu paveikto vēl nav apkopoti.

Sodi uzreiz nesekos

«EK informācija par dalībvalstu un aviokompāniju paveikto direktīvas prasību izpildīšanā tiks apkopota, un sabiedrība par rezultātiem tiks informēta novembrī. Kaut arī pastāv iespēja, ka par ES saistošo normatīvo aktu neieviešanu tiek ierosināta pārkāpumu procedūra, tas ir ļoti radikāls solis, visticamāk, komisija meklēs citus risinājumus, kā pamudināt dalībvalstis pakļauties direktīvai. Tas ir atkarīgs no katras dalībvalsts un aviokompānijas paveiktā,» Db teica ES transporta lietu komisariāta pārstāve Marja Killinana-Meilande (Marja Quillinan-Meilan). Satiksmes ministrijā Db gan norāda, ka Latvijā problēmas neesot fiksētas, un Latvija uz ES fona neesot «grēkāžu» vidū. Tiesa, sūdzības par aviopakalpojumu kvalitāti Latvijā kļūst par arvien biežāku parādību un speciālisti uzsver - nākotnē situācija neuzlabosies, jo, attīstoties avionozarei kopumā, «sastrēgumi» gan lidostās, gan gaisa telpā tikai pieaugs. Tas savukārt nozīmē, ka arvien biežāk tiks pārcelti, atlikti un kavēti avioreisi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apvienotās FKTK un Latvijas Bankas darbu paredzēts sākt 2022. vai 2023. gadā

Žanete Hāka,21.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) ir iesniegusi izskatīšanai Ministru kabineta sēdē sadarbībā ar Latvijas Banku un Finanšu un kapitāla tirgus komisiju (FKTK) sagatavotu izvērtējumu par FKTK pievienošanu Latvijas Bankai.

"Ieguvumu un risku analīze apstiprina, ka FKTK pievienošana Latvijas Bankai ir jēgpilna, jo tās rezultātā veidojas sabiedriskais ieguvums. Vienlaikus identificētie riski ir pārvaldāmi, īstenojot attiecīgus risku ierobežošanas pasākumus, tai skaitā atbilstošu pienākumu, tiesību un atbildības sadali," norāda FM.

"FKTK pievienošana Latvijas Bankai ir finanšu sektora kapitālā remonta loģisks noslēgums. Informācijas un kompetenču sinerģija palīdzēs vispusīgāk novērtēt riskus finanšu iestādēs, ļaujot pieņemt operatīvākus, pārdomātākus un uz konkrētu problēmu vērstus lēmumus. Tas ļaus turpmāk efektīvāk uzraudzīt un attīstīt finanšu sektoru. Ilgtermiņā pievienošanas rezultātā iespējams iegūt arī resursu ietaupījumu. Apvienotās Latvijas Bankas darbu paredzēts sākt 2022. vai 2023. gadā," norāda finanšu ministrs Jānis Reirs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvija gatava pievienoties Šengenas līguma zonai

,10.10.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir gatava pievienoties Šengenas līguma zonai un atcelt robežkontroli uz Šengenas iekšējām robežām, Saeimas Eiropas lietu komisijas deputātiem šodien, 10.oktobrī, apliecināja iekšlietu ministrs Ivars Godmanis.

Saskaņā ar Saeimas Eiropas Savienības informācijas centra sniegto informāciju Latvijā nav būtisku problēmu Šengenas prasību izpildē un to apliecinājusi arī komisija, kas nesen pārbaudīja mūsu valsts gatavību pievienoties Šengenas zonai, teica Ivars Godmanis. Austrijas vadītā komisija veikusi ļoti skrupulozas pārbaudes, apmeklējusi Rīgas Pasažieru ostu, vairākas robežsardzes daļas un valsts policijas nodaļas. Komisijai nav bijuši būtiski iebildumi.

Iekšlietu ministrs darīja zināmu, ka Latvija ir gatava ar 1.janvāri atvērt sauszemes robežas ar Lietuvu un Igauniju, bet sākot ar nākamā gada martu arī lidostas. Viņš atzīmēja, ka starptautiskā lidosta Rīga Šengenai ir gatava jau šobrīd. Jau darbojas jaunais lidostas terminālis, kurā tiks apkalpotas lidmašīnas, kuras ielidos no vai izlidos uz kādas ārpus Šengenas teritorijas esošu valsti. Līdz ar to lidosta ir gatava nodalīt Šengenas un ne-Šengenas pasažieru plūsmas. Ne visās topošajās Šengenas līguma dalībvalstīs šis darbs ir paveikts, norādīja ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Horvātija pievienojas eirozonai un Šengenas zonai

LETA--AFP,02.01.2023

Horvātija, kuras iedzīvotāju skaits sasniedz 3,9 miljonus, atvadījās no kunas un kļuva par 20.eirozonas valsti.

Foto: pixabay.com

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Horvātija 1.janvārī pārgājusi uz Eiropas Savienības (ES) kopīgo valūtu eiro un pievienojas Šengenas zonai.

Pusnaktī (plkst.1.00 pēc Latvijas laika) Horvātija, kuras iedzīvotāju skaits sasniedz 3,9 miljonus, atvadījās no kunas un kļuva par 20.eirozonas valsti.

Vienlaikus tā kļuva arī par 27.Šengenas zonas dalībvalsti, un tas horvātiem dod brīvas pārvietošanās tiesības pār zonas iekšējām robežām.

Eksperti uzskata, ka pievienošanās eirozonai ļaus Horvātijai pasargāt savu ekonomiku straujās inflācijas apstākļos.

Taču pašu horvātu izjūtas nav tik viennozīmīgas. Kamēr pievienošanos Šengenas zonai vairums pilsoņu vērtē atzinīgi, pāreja uz eiro dažos rada bažas, un opozīcijā esošie labējie apgalvo, ka kopīgā ES valūta nāk par labu vienīgi tādām lielvalstīm kā Vācija un Francija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Šengena atver robežas biznesam

Autors: Oskars Prikulis, kopā ar Jūliju Pudenko,Irēnu Zanderi,10.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas tūrisma firmas izstrādā specpiedāvājumus trešo valstu tūristiem, lai piesaistītu lielāko daļu Šengenas zonas apmeklētāju.

Pašreizējā Latvijas tūrisma industrijas vīzija ir piesaistīt lielu daļu potenciālo NVS un Āzijas valstu ceļotgribētāju uz Latviju kā sava ceļojuma sākumpunktu. Galvenais «ierocis» cīņā par tūristiem varētu kļūt Rīgas lidosta un aviobiļešu piedāvātās cenas. Tiesa, šobrīd problēmas var radīt augošās cenas, kas neatbilst tūrisma pakalpojumu kvalitātei.

Strādā kopīgi

Lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters uzsver, ka gan airBaltic, gan lidosta, gan Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) plāno strādāt kopīgi, lai mērķus realizētu. TAVA direktors Uldis Vītoliņš, kura vadītā organizācija šobrīd uzņemoties tādas kā koordinatora funkcijas un mudina tūrisma nozarē iesaistītās kompānijas sadarboties un piedāvāt dažādus specpakalpojumus potenciālajiem NVS tūristiem, norāda, ka bez airBaltic specpasākumus un koordinētas darbības veic arī kuģošanas kompānija Tallink, viesnīcu ķēdes u.c. tūrisma nozarē iesaistītas kompānijas un struktūras. «Vīzija ir tāda, ka mēs vēlamies izveidot Latviju par tūrisma centru, no kura tālāk plānot un doties ceļojumā pa visu reģionu,» uzsver U. Vītoliņš. Latvijas pirmais mērķis šobrīd esot aizsteigties priekšā kaimiņvalstīm Lietuvai un Igaunijai un nodrošināt labākās pozīcijas NVS valstu tūristu piesaistīšanai, jo arī mūsu kaimiņvalstīm iestāšanās Šengenā sniegs līdzīgas priekšrocības cīņā par tūristiem. «Mums arī tīri ģeogrāfiski ir priekšrocības - esam Baltijas reģiona pašā vidū un Rīga ir kā radīta, lai kļūtu par tūrisma plūsmas centru,» uzsver U.Vītoliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Manam draugam eiroskeptiķim – 4 gadi ar eiro

Egils Kaužēns un Ginters Bušs, Latvijas Bankas ekonomisti,11.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājuši nu jau 4 gadi, kopš Latvija ir eirozonā un mūsu nauda ir eiro. Iespējams, daudziem jau būs aizmirsies, cik «karstas» diskusijas sabiedrībā bija pirms eiro ieviešanas.

Tajā laikā Latvijas Bankas pārstāvji plašākai sabiedrībai skaidroja eiro ieviešanas ietekmi uz tautsaimniecību, iespējamos riskus un gaidāmos ieguvumus, kuri tika izteikti precīzi izmērāmos skaitļos. Diskusija notika arī par emocionālām lietām, tostarp kolēģis Gundars Dāvidsons uzrakstīja vēstuli eiroskeptiķim, kurā skaidroja savu atbalstošo pozīciju.

Tagad ir pienācis laiks atskatīties uz to, kā tad Latvija ir izmantojusi eiro radītās priekšrocības, kā arī – vai ir piepildījies kas no tā, par ko pirms Eiropas vienotās valūtas ieviešanas brīdināja eiroskeptiķi.

Sabiedriskās domas aptaujas liecina, ka cilvēki ir novērtējuši ieguvumus no eiro ieviešanas. Vienlaikus joprojām šad un tad izskan eiroskeptiķu kritika. Tāpēc šajā rakstā:

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Darba tirgus brīdina par nepatikšanām tautsaimniecībā

Mārtiņš Apinis, žurnālists,21.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Speciālisti dodas meklēt labāku dzīvi ārpus Latvijas, un šai tendencei aizvien noteiktāk var sekot arī uzņēmumi

Visai optimistiskās atskārsmes, kuras, runājot par valsts ekonomiku, varējām lietot pirms pāris mēnešiem, kad bija vērojama ekonomikas datu uzlabošanās, piemēram, tirdzniecībā un rūpniecībā, pamazām nomaina atziņas, ka tādu noteiktu uzrāvienu mūsu valsts tautsaimniecībai neizdodas uzrādīt. Par to signalizē arī valsts darba tirgus, kur, noslēdzoties gada pirmajiem sešiem mēnešiem, aizņemto darbavietu skaits salīdzinājumā ar šo pašu laika periodu iepriekšējā gadā ir sarucis. Tiesa, kritums gada ietvaros nav sevišķi būtisks, sasniedzot 3,2 tūkst. jeb 0,4%, aizņemto darbavietu skaitam samazinoties līdz 891,2 tūkst., liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Vienlaikus ļoti strauji, vairāk nekā trīskārt – līdz 14,5 tūkst. – ir palielinājies brīvo darbavietu skaits, kas, no vienas puses, ir labi darba ņēmējiem, no otras puses – kritiski tautsaimniecībai, jo liecina par speciālistu trūkumu. Samērā kritiska situācija sāk veidoties apstrādes rūpniecībā, kur brīvo darbavietu īpatsvars gada laikā palielinājies no 0,3% līdz 2%, bet skaits no nepilniem trijiem simtiem līdz vairāk nekā diviem tūkstošiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Lielo pilsētu asociācija (LLPA) ir noslēgusi sadarbības līgumu par Ogres novada pašvaldību, kas paredz pašvaldības iesaistīšanos asociācijas darbā līdz kļūšanai par pilntiesīgu LLPA biedru pēc šī gada jūnijā gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām.

Turpmāk LLPA pārstāvēs 10 lielāko Latvijas pilsētu intereses.

"Ogre vienmēr bijusi stipra un valstiski domājoša pilsēta un novada centrs, kas zina, ko vēlas panākt. Līdz ar valstspilsētas statusa iegūšanu Ogrei ir pavērušās jaunas iespējas, tostarp pievienošanās Latvijas Lielo pilsētu asociācijai. Esmu pārliecināts, ka lielākie ieguvēji būs Ogres novada iedzīvotāji, kuru intereses pašvaldība varēs aizstāvēt jaunā līmenī, sekmējot tālāku izaugsmi. Esmu gandarīts par jauna biedra pievienošanos LLPA, tas stiprinās asociācijas darbu," uzsver Jūrmalas domes priekšsēdētājs, LLPA prezidents Gatis Truksnis.

"Administratīvi teritoriālās reformas rezultātā Ogre kļūs par valstspilsētu - to paredz Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums. Esmu gandarīts un pagodināts par mūsu novada centra jauno statusu, kas pilsētai un visam novadam kopumā sniegs daudz priekšrocību. Esmu pārliecināts, ka valstspilsētas statuss dos plašākas iespējas ne tikai Ogres, bet visa jaunā Ogres novada attīstībai un izaugsmei. Mums būs plašākas iespējas piedalīties investīciju projektos, saņemt lielāku valsts atbalstu, līdz ar to jaunais statuss veicinās visu Ogres novada iedzīvotāju labklājības līmeņa paaugstināšanos - ikvienas pašvaldības uzdevums taču ir strādāt tās iedzīvotāju labā. Man ir prieks, ka jau pavisam drīz - pēc pašvaldību vēlēšanām - Ogre kļūs par pilntiesīgu Latvijas lielo pilsētu saimes dalībnieku. Savukārt sadarbība uz līguma pamata ir svarīgs posms, kas dos mums iespēju izprast LLPA darbības būtību, mērķus un uzdevumus," skaidro Ogres novada domes priekšsēdētājs Egils Helmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad akcijas plāno emitēt divi Latvijas uzņēmumi, vērtspapīru tirgus gaida uzrāvienu, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

AS Madara Cosmetics varētu būt pirmais kosmētikas uzņēmums Baltijā, kura vērtspapīri tiks kotēti fondu biržā. Šobrīd Nasdaq Riga vērtspapīru sarakstā ir iekļautas farmācijas uzņēmuma Olainfarm akcijas, kuram pieder eko kosmētikas ražotājs Kiwi Cosmetics.

Pagaidām AS Madara Cosmetics konkrētus plānus par attīstības iespējām, izmantojot kapitāla tirgu, neizpauž, tie tiks publiskoti preses brīfingā, kas notiks 27. aprīlī.

Paredzams, ka 2017. gadā akcijas emitēs divi Latvijas uzņēmumi, AS Madara Cosmetics būs pirmais, DB saka AS Nasdaq Riga valdes priekšsēdētāja Daiga Auziņa–Melalksne, norādot, ka abi uzņēmumi, kuri emitēs vērtspapīrus, būs patēriņa zīmola (comsumer brand) pārstāvji. «Pēc ilgstoša klusuma vērtspapīru tirgus piedzīvo uzrāvienu. Tas lielā mērā ir saistīts ar to, ka Baltijā ir izaugusi jauna uzņēmju paaudze, kura biznesu ir izveidojusi pēdējo 25 gadu laikā. Uzņēmumu akcionāri ir daudz izglītotāki, nebaidās no atklātības un viņiem ir lielas ambīcijas, viņi vēlas, lai viņu vadītie uzņēmumi aug un attīstītās,» lēš D. Auziņa–Melalksne. Viņa stāsta, ka Baltijas un Latvijas vērtspapīru tirgus attīstās ļoti veiksmīgi. Pagājušajā gadā katrā Baltijas valstī bija viens jauns akciju emitents. Latvijā vērtspapīru tirgum pievienojās uzņēmums HansaMatrix. Tāpat veiksmīgi attīstās arī obligāciju tirgus – pērn Baltijā bija 22 jaunas emisijas, no tām 21 Latvijā. Turklāt obligācijas emitēja pieci jauni tirgus dalībnieki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunreģistrētajiem uzņēmumiem, kas dibināti pēdējo 3 gadu laikā, krietni grūtāk dabūt sākotnējo uzrāvienu un veiksmīgi izvērst savu darbību, nekā tas bijis, piemēram, pirms 4-5 gadiem reģistrētam uzņēmumam.

To liecina SIA Lursoft veiktais pētījums par pēdējos gados reģistrēto uzņēmumu samaksātajiem nodokļiem, darba vietām, kā arī neto apgrozījumu un gūto peļņu.

“Veicot padziļinātāku analīzi par jaunreģistrēto uzņēmumu pienesumu Latvijas tautsaimniecībai, atklājas vairāki interesanti fakti, kas ļauj izdarīt arī secinājumus par kopējām tendencēm,” uzsver SIA Lursoft valdes locekle Daiga Kiopa.

Viņas ieskatā ir vērts salīdzināt jaunreģistrētos uzņēmumus ar kopējo Latvijas uzņēmumu ainu, proti, tieši samaksāto nodokļu apjomu uz vienu uzņēmumu. Šeit redzams, ka vidēji viens Latvijas uzņēmums 2017.gadā nodokļos budžetā samaksāja 37,3 tūkst. eiro, savukārt visos nākamajos gados, pat neraugoties uz Covid-19 pandēmiju un citiem pārbaudījumiem, kas skāruši uzņēmējdarbības vidi, vidējais samaksāto nodokļu apjoms ik gadu ir tikai pieaudzis – 2018.gadā tie bijuši 42,8 tūkst. eiro, 2019.gadā – 46,3 tūkst. eiro, 2020.gadā – 48,9 tūkst. eiro un 2021.gadā sasniedza jau vairāk kā 51 tūkst. eiro. “Tādējādi redzams, ka vidējais samaksāto nodokļu apjoms, vērtējot visus Latvijas uzņēmumus, pēdējo 5 gadu laikā ir pieaudzis par 38%,” uzsver D. Kiopa. Viņasprāt, šis salīdzinājums starp jaunreģistrēto uzņēmumu statistikas datiem un Latvijas uzņēmumu kopējiem rādītājiem ļauj izteikt vairākus secinājumus – jaunreģistrētiem uzņēmumiem, kas dibināti pēdējo trīs gadu laikā, krietni grūtāk dabūt sākotnējo uzrāvienu un veiksmīgi izvērst savu darbību, nekā tas bijis, piemēram, pirms 4-5 gadiem reģistrētam uzņēmumam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējs - nenoliedzami tas ir cilvēks, kurš ir finansiāli stabils, spēj orientēties finanšu nozarē un adaptēties jaunām situācijām. Spēj būt elastīgs pielāgojoties gan klientu, gan tirgus prasībām. Tāds, kurš nebaidās uzņemties riskus spēj būt atbildīgs izmantojot kredītus savā labā, kā arī spēj darboties ar investīcijām un aizdevumiem. Kāpēc mēs apskatam uzņēmēja īpašības? Izprotot uzņēmēja prasmes un rakstura īpašības, mēs spējam pietuvoties atziņām, kas ļauj saprast, kas tad ir finansiāli veiksmīgs cilvēks un izmantot to savā labā.Līdz ar to šajā rakstā piedāvājam piecus padomus, kas ļaus pietuvoties īpašībām, kas nepieciešamas, lai kļūtu par šo finansiāli veiksmīgo cilvēku ekonomisko pārmaiņu laikā.

5 galvenie ieteikumi, kā veiksmīgi piesaistīt naudu

Iespējams, jūs domājat, ka finansiāli veiksmīgs cilvēks ir tāds, kurš saņem, konkrētu naudas summu mēnesī. Katram tas ir atšķirīgi, kāda būtu veiksmīga cilvēka peļņa, ar kuru jūs uzskatāt, ka būsiet sasniedzis finanšu kalnus. Tomēr algai, ko saņemat katru mēnesi nav saistība ar finansiāli veiksmīga cilvēka īpašībām. Ar ko sākt? Jums vajadzētu sākt ar saviem ikdienas tērēšanas paradumiem un saprast, kā no esošajiem ienākumiem gūt vēl lielāku peļņu. Protams, tas ir svarīgi ikvienam indivīdam, bet uzņēmējiem it īpaši, jo viņiem ir jārūpējas par saviem algotajiem darbiniekiem. Izmaksājot viņiem algas, atvaļinājumus, maksājot nodokļus, jāspēj nomaksāt īre par telpām vai jāatgūst peļņā par iegādātu īpašumu utt. Paralēli tam jāgūst peļņa un jāuztur stabila finansiālā situācija savā uzņēmumā. Tālāk rakstā, dosim iespēju ielūkoties 5 galvenajos padomos, kā to panākt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienna Insurance Group AG (VIG) nostabilizē savas pozīcijas Baltijas tirgū, pievienojot InterRisk Vienna Insurance Group AAS (InterRisk) AAS BTA Baltic Insurance Company (BTA).

(InterRisk Vienna Insurance Group AAS vēsturiski - AAS Baltikums un Baltikums Vienna Insurance Group AAS.)

«BTA būs Baltijas tirgus līderis ar plašāko partneru un klientu apkalpošanas centru tīklu visā Baltijā, nodarbinot vairāk nekā 1300 darbinieku,» stāsta Eduards Reinicāns, InterRisk valdes priekšsēdētājs.

InterRisk pievienošana paredz, ka BTA Latvijā tiks pievienots InterRisk Latvijas bizness un infrastruktūra, savukārt InterRisk Lietuvas filiāle tiks pievienota BTA Lietuvas filiālei.

TEV VARĒTU INTERESĒT ARĪ:

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Re&Solution papildina savu komandu Latvijā

I. Drazdovska,14.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais nekustamo īpašumu konsultāciju uzņēmums Re&Solution, kas darbojas Lietuvā, Latvijā, Igaunijā, Ukrainā un Dānijā ir piesaistījis savai Latvijas komandai jaunus profesionāļus.

Par nekustamo īpašumu projektu vadītāju ir kļuvis Andis Putāns (27). Pirms pievienošanās Re&Solution komandai Andis Putāns ir strādājis par nekustamo īpašumu projektu vadītāju uzņēmumos Rimi Latvia, Veduta un Arc Property UK. Jaunais nekustamo īpašumu projektu vadītājs ieguvis augstāko profesionālo izglītību ekonomikā un uzņēmējdarbības pārvaldē Banku augstskolā.

Par nekustamo īpašumu analītiķi ir kļuvusi Irina Nikolajeva (24). Pirms pievienošanās Re&Solution komandai Irina Nikolajeva divus gadus ir strādājusi investīciju bankā Evli Securities (Suprema Securities) par lielo klientu apkalpošanas nodaļas speciālisti un vienu gadu auditorkompānija Ernst & Young Baltics par audita konsultanti. Jaunā nekustamo īpašumu analītiķe ir ieguvusi bakalaura grādu biznesa vadībā un finansēs Starptautiskajā Konkordijas Universitātē (International University Concordia Audentes, Tallina).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc koka palešu eksporta apjoma eiro Latvija 2022. gadā bija 7. vietā pasaulē, bet, rēķinot koka palešu eksportu uz vienu iedzīvotāju, Latvija 2022. gadā bija stabila pasaules līdere koka palešu eksportā.

To liecina Pasaules Tirdzniecības organizācijas dati. Lai gan palešu ražošana un eksports nav lielākā kokrūpniecības un meža nozares eksportējamā produkcija, tomēr tā ir daudz nozīmīgāka Latvijas ekonomikai un ekonomikas izaugsmei nekā daudzas pakalpojumu nozares, kuru problemātika joprojām piepilda plašsaziņas līdzekļu saturu un kuras tiek pārfinansētas ar valsts un ES fondu atbalstu, neatbalstot tos, kuri patiešām vairo Latvijas bagātību un ir Latvijas ekonomikas lepnums. Latvijas palešu eksports apsteidz ienākumus, piemēram, no dzelzceļa pakalpojumu eksporta.

Divkāršs pieaugums

Vairāki kokrūpniecības segmenti pēdējos gados ir guvuši izcilus panākumus eksporta tirgos. Savukārt ir nozares, kuru eksporta apjomi ievērojami samazinājās. Salīdzinājumam, ja 2018. gadā Latvijas ienākumi no dzelzceļa pakalpojumu eksporta bija 336 miljoni eiro, tad 2021. gadā (vēl pirms Krievijas agresijas pret Ukrainu) vairs tikai 150 miljoni eiro. Savukārt tajā pašā laikā Latvijas ienākumi no koka palešu eksporta no 103 miljoniem eiro palielinājās līdz pat 206 miljoniem eiro 2022. gadā. Var apgalvot, ka Latvijas kokrūpniecības eksporta panākumi (paletes ir tikai viens no daudzajiem kokrūpniecības produktiem, turklāt pēc eksporta apjoma tas nav pats lielākais) lielā mērā kompensēja zaudējumus no tranzīta pakalpojumu eksporta samazināšanās. Tomēr ir jāatzīmē, ka attiecīgajā preču grupā ietilpst ne tikai paletes. Pašlaik ārējo preču uzskaitei gan Latvijā, gan trademap.org, kuru uztur ANO aģentūra UN COMTRADE kopā ar International Trade Senter, lieto Eiropas Savienības Kombinēto nomenklatūru (ES KN), kura tagad ir aizstājusi kādreiz lietoto starptautisko Harmonizētās preču aprakstīšanas un kodēšanas sistēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Somija 4.aprīlī oficiāli kļuvusi par 31.NATO dalībvalsti, noslēdzot iestāšanās procesu ar nepieciešamo dokumentu deponēšanu.

Pēc dokumentu saņemšanas "mēs tagad varam pasludināt Somiju par Ziemeļatlantijas līguma 31.dalībvalsti," paziņoja ASV valsts sekretārs Entonijs Blinkens, kas pārstāv oficiālo alianses dibināšanas līguma teksta glabātājvalsti.

Iestāšanās dokumentus Blinkenam Briselē iesniedza Somijas ārlietu ministrs Peka Hāvisto.

NATO ģenerālsekretārs Jenss Stoltenbergs sacīja, ka Krievijas prezidents Vladimirs Putins vēlējies aizcirst NATO durvis, bet šodien pasaule redz, ka viņš kļūdījies un ka agresija un iebiedēšana nedarbojas.

"Somijai tagad ir spēcīgākie draugi un sabiedrotie visā pasaulē," norādīja Stoltenbergs.

Vēlāk pēcpusdienā Briselē pie NATO galvenās mītnes tiks pacelts Somijas valsts karogs. Saskaņā ar alfabētisko kārtību angļu valodā, tas atradīsies starp Igaunijas un Francijas karogiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Angolas prezidenta meita kļuvusi par Āfrikā pirmo sievieti - miljardieri

Lelde Petrāne,28.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēja Izabella Dos Santos, kura ir ilglaicīgā Angolas prezidenta Hosē Eduardo Dos Santos meita, ir Āfrikā pirmā sieviete miljardiere, ziņo codewit.com.

40 gadus vecās I. Dos Santos investīcijas kompānijās Portugālē, ieskaitot akcijas kabeļtelevīzijas uzņēmumā, kā arī viņas aktīvus vismaz vienā Angolas bankā, pacēlušas viņas bagātību virs 1 miljarda ASV dolāru atzīmes.

Pirmo soli biznesā viņa spēra 1997. gadā, kad atklāja restorānu Angolas galvaspilsētā Luandā. Kopš tā laika viņa ir paplašinājusi savu darbību vairākās nozarēs, atrodoties vairāku Angolas un Portugāles kompāniju vadībās.

Bijusī Portugāles kolonija Angola ir otra lielākā naftas ieguvēja kontinentā. Dienvidrietumu Āfrikas valsts šobrīd kļuvusi par vienu no galvenajiem spēlētājiem kontinenta ekonomikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visas valstis Ziemeļu un Baltijas jūras reģionā dos savu ieguldījumu finansiālajam atbalstam Latvijai, kuru nodrošinās Starptautiskais Valūtas fonds (SFV) un Eiropas Savienība (ES). Tā norādījis Zviedrijas finanšu ministrs Andress Borgs (Andres Borg), ziņo The Guardian.

Aģentūrai Reuters A. Borgs paskaidroja, ka ir noteikta sadarbība starp astoņām Ziemeļu un Baltijas jūras reģiona valstīm šajā SVF sektorā. "Uzskatām, ka mums jāizrāda papildu solidaritāte," sacījis A. Borgs.

Borgs atteicās nosaukt finansiālā atbalsta summu, uz kādu Latvija varētu cerēt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ārvalstu investori: Latvijas nodokļi jāpilnveido

,12.10.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu investoru padome Latvijā uzskata, ka viens no cēloņiem šobrīd Latvijas tautsaimniecībā vērojamajai izaugsmes nesabalansētībai un vairākiem nelabvēlīgiem ilgtermiņa procesiem ir deformēti ekonomiskie stimuli, kurus rada nodokļu sistēmas nepilnības.

Ārvalstu investoru padome Latvijā ir sagatavojusi viedokli par iespējamu Latvijas nodokļu sistēmas pilnveidošanu, informēja Ārvalstu investoru padomes Latvijā valdes priekšsēdētājs Andris Lauciņš.

"Vienlaicīgi vēlamies uzsvērt, ka sagatavotā priekšlikuma mērķis ir kļūt par darba dokumentu un kalpot par pamatu diskusijām šī brīža situācijā, kad aktīvi tiek meklēti risinājumi, lai novērstu Latvijas tautsaimniecībā vērojamās izaugsmes nesabalansētību, un radīt pareizus ekonomikas stimulus, kuri nodrošinātu atbilstošu vidi sabalansētai ilgtermiņa izaugsmei.

Ārvalstu investoru padome Latvijā ir atzinusi, ka viens no cēloņiem šobrīd Latvijas tautsaimniecībā vērojamajai izaugsmes nesabalansētībai un vairākiem nelabvēlīgiem ilgtermiņa procesiem ir deformēti ekonomiskie stimuli, kurus rada nodokļu sistēmas nepilnības. Sistēma ir atpalikusi no vispārējā ekonomikas attīstības procesa un pat to kavē, nenodrošinot atbalstošu vidi sabalansētai ilgtermiņa izaugsmei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Eiropas Centrālās bankas lēmums jūnija sākumā pazemināt procentu likmes par 0,25 procentpunktiem nav radījis nozīmīgu mājokļu tirgus uzrāvienu, segmentā kustība turpinās. Dienaskārtībā nonācis arī jautājums par jūlijā spēkā stājušos partnerības institūtu, kas turpmāk dos iespēju likumiski reģistrēt attiecību statusu un iegūt sociālo, juridisko un ekonomisko aizsardzību personām, kas citā veidā partnerību likumiski noslēgt nevar vai to nevēlas, norāda nekustamo īpašumu kompānija Latio.

Par to liecina gan potenciālo pircēju vēlme apsvērt lielākas kredītsaistības, gan pārdevēju aktīvāka reaģēšana uz tirgus procesiem, atbilstošāk koriģējot īpašumu cenas robežās līdz 15% un izliekot pārdošanā objektus, kuru tirgošana uz laiku bija atlikta. Kā novērojuši “Latio” nekustamo īpašumu darījumu vadītāji, diskusijas mājokļu iegādes kontekstā rosina arī nule pieņemtie grozījumi Notariāta likumā, ieviešot partnerības institūtu – raisot jautājumus, vai un kā šāda līguma noslēgšana ietekmēs kreditēšanas nosacījumus.

Jūnijā iegādei Rīgā kopumā bija pieejami 4655 dzīvokļi, mēneša laikā piedāvājumam sarūkot par 15%. Nedaudz samazinājies arī īrei pieejamo mājokļu skaits – 2280 dzīvokļi (~18%), no kuriem 35% veidoja dzīvokļu piedāvājums sērijveida namos Rīgas apkaimēs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nupat noslēgusies latviešu ģimenes uzņēmuma LINEN (SIA L.J. LINEN) slēgtā obligāciju emisija, kas dos papildu iespējas agroproduktu tirdzniecības namam Āzijā.

Par uzņēmuma pirmsākumiem, ambīcijām, ceļu pretī izaugsmei un realizācijas instrumentiem Dienas Bizness izjautāja uzņēmuma īpašniekus un vadītājus Jāni un Zani Kuļikovskus.

Kas ir uzņēmums LINEN, kā tas radies? Nosaukumā - lini...

J.K.: Izņemot nosaukumu, ar liniem nav nekāda sakara. Mēs esam agroproduktu tirgotāji. Proti, Eiropā, Āzijā, Āfrikā un citviet LINEN nodrošina individuāli pielāgotus piegādes ķēžu risinājumus lopbarības, mājdzīvnieku barības, biodegvielas u.c. ražotājiem. Darbojamies vairāk nekā 46 valstīs un esam starp top pieciem šīs industrijas uzņēmumiem Eiropā.

Tad nosaukums kā radās?

J.K.: Uzņēmums tiešām tika dibināts ar mērķi tirgot lina audumu no Baltijas uz Āfriku, tomēr tas neizdevās. Savukārt izdevās citas lietas. Mēs nemainījām nosaukumu, vienkārši turpinājām darboties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Analītiķis: ECB ir pret priekšlaicīgu eiro ieviešanu Igaunijā

,11.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā pašreizējo situāciju eirozonā, Eiropas Centrālā banka (ECB) darīs visu lai izvairītos no eiro ieviešanas Igaunijā 2011. vai 2012. gadā. Tā uzskata Danske Bank galvenais analītiķis Lars Kristensens, vēsta Postimees.ee.

Patlaban dažas valstis eirozonā, piemēram, Grieķija, Spāniju un Portugāle, pārdzīvo lielas problēmas. Ļaujot pieaugt budžeta deficītam, šīs valstis pēc iestāšanās eirozonā nav spējušas pildīt noteiktos kritērijus, norāda L. Kristensens. Pēc viņa domām, ECB un Eiropas Komisija (EK) šaubās par to, ka eirozonas jaunpienācēji spēs ievērot šos kritērijus pēc pievienošanās eiro valstu blokam.

Danske Bank analītiķis šaubās par to, vai Igaunija spēs izpildīt Māstrihta kritērijus līdz 2011. gadam. Pat, ja Igaunijai izdotos izpildīt šos galvenos kritērijus, pastāv arī citi, savā ziņā vieglāk izpildāmi kritēriji, piemēram, ekonomiskā stabilitāte, kurus ņemot vērā, Igaunijai varētu ieteikt vēl pagaidīt uz eiro ieviešanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien otrajā lasījumā atbalstīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) pievienošanu Latvijas Bankai.

Otrajā lasījumā tika atbalstīts jaunā Latvijas Bankas likuma projekts, kā arī lielākā daļa pavadošo likumprojektu paketes, kurā kopumā ietilpst 24 likumprojekti.

Iepriekš Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē toreizējais deputāts Gatis Eglītis (JKP) uzsvēra, ka vienmēr bijis skeptisks par šo iestāžu apvienošanu, jo nesaredz īpašu efektivitāti un uzlabojumus. "Tas ir politisks projekts. Es nesaskatu, ka tagad viens plus viens būs trīs, tie paši divi vien būs. Ja nebanku kreditētāju uzraudzība no Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārietu pie apvienotās struktūras, tad viens plus viens būtu trīs," sacīja Eglītis.

Arī deputāts Aleksandrs Kiršteins (NA) iepriekš sacīja, ka viņam nav skaidra apvienošanas būtība un turpmākais finanšu sektora uzraudzības jautājums. Kiršteins vērsa uzmanību, ka nav atrisināti tiesvedības riski gadījumos, ja kāda starptautiska finanšu institūcija vai komercbanka vērsīsies tiesā ar prasību pret Latvijas Banku. Tāpat Kiršteins pauda viedokli, ka nav atrisināts jautājums par uzraudzības politikas ietekmi uz Latvijas Bankas reputācijas riskiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sampo Life aicina ieguldīt Balkānu reģionā

,07.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sekojot pasaules finanšu tirgus tendencēm un investoru izrādītajai interesei, Sampo Life pieejamo jaunattīstības reģionu fondu piedāvājums ir papildināts ar jaunu ieguldījumu fondu – Danske Trans Balkan fondu, liecina sniegtā informācija medijiem.

Šī fonda aktīvi tiek izvietoti Bulgārijas, Rumānijas, Serbijas, Slovēnijas u.c. Balkānu reģiona akciju tirgos. Šis fonds ir dibināts 2004.gada novembrī un kopš dibināšanas brīža ir nodrošinājis vairāk nekā 180% ienesīgumu, uzrādot vienu no labākiem rezultātiem starp fondiem, kuri veic ieguldījumus šajā reģionā, norāda Sampo Life.

Sampo Life Latvijas filiāles vadītājs Uldis Mucinieks: "Balkānu reģions šobrīd ir viens no visstraujāk augošiem reģioniem Eiropā un tā attīstības temps ir aptuveni 2 reizes straujāks nekā attīstītajām ES valstīm. Mēs visi esam bijuši liecinieki pārmaiņām un straujajai izaugsmei Baltijas valstīs pēc to pievienošanās ES. Šobrīd līdzīgs attīstības scenārijs tiek sagaidīts no Balkānu reģiona. Neskatoties uz to, ka šobrīd šī reģiona valstis atrodas ļoti dažādos attīstības līmeņos, tās visas arvien vairāk tuvinās viena otrai un pārējās Eiropas līmenim, ko apliecina arī Rumānijas un Bulgārijas pievienošanās ES dalībvalstīm šī gada sākumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Draugiem Group uzņēmuma Mapon valdei pievienojas Printful līdzdibinātājs un Draugiem Group padomnieks Dāvis Siksnāns.

“Līdz šim no malas sekoju līdzi Mapon pēdējo gadu progresam. Esmu priecīgs, ka tagad varēšu ar savām zināšanām un Printful iegūto pieredzi palīdzēt otram lielākajam Draugiem Group uzņēmumam Mapon sasniegt jaunas virsotnes,” stāsta Dāvis Siksnāns.

Mapon valdē Dāvja Siksnāna atbildība būs palīdzēt uzņēmumam sagatavoties iespējamai investīciju piesaistei nākotnē. Valdes komandā strādā arī Andris Dzudzilo, kura atbildībā ir uzņēmuma tirdzniecības un eksporta jautājumi, Ingus Rūķis, kurš pārrauga tehnoloģiju attīstību, finanšu direktors Aleksei Avanessov, kurš pārvalda Mapon uzņēmumu grupas saimnieciskās darbības sniegumu un apvienošanas un pievienošanas (merger & acquisition) aktivitātes, kā arī Edmunds Riekstiņš, kurš veic visu Draugiem Group uzņēmumu uzraudzību.

Komentāri

Pievienot komentāru