Baltijas jūras ostas galvenokārt apkalpo Austrumu-Rietumu koridora kravu plūsmu un konkurence par šīm kravām reģiona ostu starpā turpinās palielināties, arvien būtiskāku lomu ieņemot Krievijas ostām, liecina biznesa konsultāciju kompānijas KPMG Baltijas jūras ostu konkurētspējas pētījuma provizoriskie rezultāti.
Pēdējo desmit gadu laikā Baltijas valstu ostu apkalpoto kravu īpatsvars esot samazinājies no divām trešdaļām līdz mazāk nekā pusei no Baltijas jūras austrumu piekrastes ostu kravu apgrozījuma. 2012.gadā Baltijas jūras austrumu piekrastes ostu apgrozījums sasniedza 344 miljonus tonnu, tajā skaitā 40% bija Baltijas valstu ostu apgrozījums. Lai saglabātu konkurētspēju un vēlamo kravu apjomu, Baltijas valstu ostām būs nepieciešams kāpināt efektivitāti, būtiski pilnveidot ostu un termināļu infrastruktūru, kā arī paaugstināt pakalpojumu kvalitāti.
KPMG Baltics asociētā direktore Jūlija Māsāne-Ose skaidro, ka visos trīs galvenajos reģiona ostu kravu veidos - naftas produkti, akmeņogles un konteineri - šobrīd jau dominē Krievijas ostas. Naftas produktu pārkraušanā līderis ir Primorskas osta, bet ar katru gadu pieaug arī jaunizveidotās Ustjlugas ostas loma, kas ir tiešs konkurents Baltijas ostām un jau ir apsteigusi Ventspili un Tallinu. Tāpat Ustjlugas osta ir apsteigusi līdzšinējo līderi, Rīgas ostu, akmeņogļu pārkraušanā. Savukārt Sanktpēterburgas osta dominē konteinerkravu pārvadājumos, teikts pētījumā.
«Viena no problēmām ostu attīstībā ir arī teritoriālie ierobežojumi, kas rodas pilsētas paplašināšanās dēļ. Ņemot vērā pašreizējo infrastruktūru un termināļus, Rīgas brīvostas potenciālā kravu apgrozījuma kapacitāte ir aptuveni 47 miljoni tonnu. Ostas attīstību kavē fakts, ka termināļu paplašināšanai trūkst zemes, kā arī ostas dzelzceļa infrastruktūras caurlaidspēja ir ierobežota. Savukārt Tallinas ostai ir iespējams paplašināties, izmantojot jūras teritoriju, tomēr arī šajā gadījumā attīstību ierobežo pilsētas centra tuvums. Ar līdzīgu problēmu saskārās arī Sanktpēterburgas osta, kas to atrisināja, izveidojot Ustjlugas ostu. Paredzams, ka līdz 2018.gadam šī osta trīskāršos savu kapacitāti un kļūs par neapstrīdamu kravu pārvadājumu līderi Baltijas jūras austrumu piekrastē,» uzsver KPMG Baltics Transporta un loģistikas sektora vadītāja un uzņēmuma partnere Latvijā Armine Movsisjana.
Pēdējo divu gadu laikā Baltijas jūras austrumu piekrastes 10 lielākajās ostās kravu apgrozījums ir pieaudzis vidēji par 8% katru gadu. Pērn kāpumu ir piedzīvojušas visas trīs lielās Latvijas ostas, bet Tallinas un Klaipēdas ostā kravu apgrozījums salīdzinājumā ar 2011.gadu ir samazinājies. Liepājā kravu apjoms ir pieaudzis pat par 50%, bet Rīgas brīvosta ir kļuvusi par lielāko Baltijas valstu ostu pēc kravu apgrozījuma. Tomēr jāņem vērā, ka Krievijas Ustjlugas ostā pērn kravu apjoms ir pat divkāršojies, norādīts pētījumā.
No visām Baltijas jūras austrumu piekrastes ostām tikai piecās ir ievērojama konteinerkravu plūsma, kas pēdējo divu gadu laikā ir stabili pieaugusi visās ostās. Līdere konteinerkravu jomā ir Sanktpēterburgas osta, kuras apgrozījumā 2012.gadā konteinerkravas veidoja 40%. Pakāpenisks konteinerkravu apgrozījuma pieaugums ir novērojams arī Tallinas, Kaļiņingradas un Rīgas ostā. Rīgas brīvosta atzīst, ka tās konteinerkravu pārkraušanas kapacitāte varētu būt par 40% lielāka, nekā tā ir tagad.
Baltijas jūras austrumu piekrastes ostās pēdējo divu gadu laikā ir novērojams 7% samazinājums mežistrādes produktiem. Mežistrādes produktu pārkraušanā galvenie tirgus spēlētāji ir Latvijas ostas - pirmajā vietā ierindojas Rīgas osta, kura nodrošina vairāk nekā 50% kopējā reģiona apgrozījuma.
KPMG ir starptautisks biznesa konsultantu kompāniju tīkls, kas sniedz audita, revīzijas, nodokļu un konsultāciju pakalpojumus. KPMG darbojas 156 valstīs un visā pasaulē nodarbina 152 000 strādājošo.