Vairumam Latvijas uzņēmumu šī gada lielākais izaicinājums, līdzīgi kā divus iepriekšējos gadus, joprojām ir jaunu klientu piesaiste un noieta tirgus paplašināšana, liecina Citadele Index pētījuma dati. Tomēr gada laikā ir palielinājies to uzņēmēju īpatsvars, kuri par vienu no galvenajiem izaicinājumiem 2016. gadā uzskata uzņēmuma izdzīvošanas jautājumu, informē bankas Ciatdele pārstāve Baiba Ābelniece.
Salīdzinājumā ar attiecīgo periodu gadu iepriekš šogad par pieciem procentiem – līdz 59% – samazinājies to uzņēmumu skaits, kas par 2016. gada lielāko izaicinājumu nosauc jaunu klientu piesaistīšanu un jaunu noieta tirgu apgūšanu. Tikmēr par turpat pieciem procentiem – līdz 42% – palielinājies to uzņēmēju skaits, kuriem prioritārs jautājums ir izdzīvošana.
Uzņēmējiem būtiski izaicinājumi ir arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādāšana un ieviešana (30%), darba ražīguma paaugstināšana (27%). Tad seko darbinieku noturēšana uzņēmumā (24%), uzņēmuma paplašināšana (15%), uzņēmumam vajadzīgā darbaspēka piesaistīšana (15%). Un daudz retāk uzņēmēji norādījuši, ka aktuāli izaicinājumi šogad ir eksporta apjoma palielināšana (8%) un eksporta uzsākšana (2%).
Būvnieki visbiežāk ir norādījuši, ka galvenie izaicinājumi šogad būs gan jaunu klientu un tirgu apgūšana, gan uzņēmuma izdzīvošana (attiecīgi 59% un 59%). Būvnieki arī visbiežāk atzīst, ka izaicinājums būs darbinieku noturēšana uzņēmumā (42%) un uzņēmumam vajadzīgā darbaspēka piesaistīšana (23%). Ražošanas, tirdzniecības un pakalpojumu nozares uzņēmēji biežāk atbild, ka galvenais izaicinājums šogad būs jaunu klientu piesaiste un noieta tirgu paplašināšana (attiecīgi 56%, 57%, 61%), taču daudz arī neatpaliek uzņēmuma “izdzīvošanas” izaicinājums (attiecīgi 38%, 39%, 42%).
Ja maziem uzņēmumiem biežāk uztrauc izdzīvošanas jautājums, tad lielajiem tas neuztrauc vispār, un tiem aktuāli ir palielināt eksporta apjomus, piesaistīt jaunus klientus un ieviest jaunus produktus.
«2015. gadā Latvijas uzņēmējus skārušas daudzas pārmaiņas – Krievijas embargo, svārstīgās piena iepirkuma cenas, galu galā arī mainīgie laikapstākļi, kas uzņēmējiem un lauksaimniekiem lika domāt par iespējām mainīt vai attīstīt darbību. 2016. gads daudziem uzņēmējiem vēl aizvien būs pārmaiņu gads, taču bankā jūtam uzņēmēju vēlmi attīstīties, arī centienus rast jaunus risinājumus savas darbības paplašināšanai,» saka bankas Citadele Mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas daļas vadītāja Ieva Vērzemniece.