Skaļas diskusijas izraisījušais Enerģijas dzērienu aprites likumprojekts atkal apaudzis ar virkni iebilžu; lielākās nesaskaņas – par reklāmas ierobežojumu , ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Jau iepriekš skaļas diskusijas izraisījis Enerģijas dzērienu aprites likumprojekts, īpaši ierosinātais tirdzniecības aizliegums personām līdz 18 gadu vecumam. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē strīdīgais likumprojekts atkal tika skatīts, kur nu jau daudzu sašutumu izraisīja pavisam cits tajā ietvertais punkts. Proti, enerģijas dzērienu reklāmu aizliegts izvietot plašsaziņas līdzekļos, kuru auditorijā vairāk nekā 35 procenti ir personas, kuras ir jaunākas par 18 gadiem. Tiesa, tagad priekšlikumos iekļauta Veselības ministrijas (VM), Saeimas Juridiskā biroja un Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) precizētā versija. Tā vēsta, ka enerģijas dzērienu reklāmu aizliegts adresēt personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem. Ar enerģijas dzērieniem saistītie audio un audiovizuālie komerciālie paziņojumi ir aizliegti elektronisko plašsaziņas līdzekļu raidījumos, ko skatās personas līdz 18 gadiem, kā arī aizliegta enerģijas dzērienu reklāma presē ar mērķauditoriju – personām līdz 18 gadiem. Tāpat likuma mērķis regulēt enerģijas dzērienu izplatīšanu un reklamēšanu ir aizstāts ar pieņemamāku un cēlāku: aizsargāt cilvēka veselību no enerģijas dzērienu nelabvēlīgas ietekmes uz organismu. Veselības ministrs Guntis Belēvičs pauda pārliecību, ka likuma un tajā ietverto ierobežojumu mērķis ir radīt drošāku vidi bērniem attiecībā uz pieejamiem dzērieniem.
Mērķis var neattaisnoties
Tomēr par reklāmas ierobežojumu domas dalījās. Deputāts Ingmārs Līdaka neslēpa šaubas, ka realitātē grūti noteikt, kurus raidījumus skatās personas līdz 18 gadu vecumam un kuri nav viņu uzmanības lokā, tāpēc atzina, ka jāizvēlas starp sliktu un vēl sliktāku – sākotnējo – konkrētā regulējuma redakciju. NEPLP gan oponēja, ka, piemēram, pārraižu auditorija tiek analizēta, savukārt filmām ir vecuma indeksācija ar attiecīgu norādi ekrānā to raidlaikā.
Minētais ierobežojums apaudzis ar dažādu organizāciju pamatīgām iebildēm.
Visu rakstu Peļ reklāmas ierobežojuma pamatojumu lasiet 29. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.