Pagājušā gada pēdējā ceturksnī patērētāju noskaņojums Baltijas valstīs bija optimistiskāks, nekā iepriekšējā gada attiecīgajā periodā, liecina jaunākais Nielsen pētījums.
Optimistiskākie ir lietuvieši, kuru noskaņojums veido indeksu 87, tad seko igauņi ar indeksu 84. Latvijā patērētāju noskaņojums uzlabojies vislēnāk – līdz indeksam 81, kas gan ir augstāks nekā vidēji Eiropā, kur indekss ir 76. Pasaulē patērētāju noskaņojumu raksturo indekss 96.
Patērētāju noskaņojumu pasaulē pēta starptautiska informācijas un mērījumu kompānija Nielsen, un to nosaka, izmantojot robežšķirtni 100. Indeksa rādītāji virs tās nozīmē optimistiskāku, bet zem – pesimistiskāku attieksmi.
«Patērētāju noskaņojums pasaulē uzskatāmi atspoguļo aktuālos notikumus katrā reģionā,» stāsta Iveta Pukše, Nielsen valdes locekle Latvijā. «Eirozonas lēnais izaugsmes temps un ekonomiskās izaugsmes palēnināšanās jaunattīstības valstīs, kā arī militāri konflikti un lielas katastrofas ietekmē pasaules iedzīvotāju noskaņojumu. Piemēram, Malaizijā, kuru pērn skāra vairākas traģiskas aviokatastrofas, iedzīvotāju optimisms piedzīvojis dramatiskāko kritumu un pazeminājies līdz indeksam 89, kas ir zemākais rādītājs kopš 2009.gada. Arī Krievijā pēdējā ceturksnī iedzīvotāju optimisms ir krietni mazinājies un noslīdējis līdz indeksam 79, kas ir par 8 punktiem mazāk, nekā iepriekš,» viņa uzsver.
Lai arī iedzīvotāji joprojām ir piesardzīgi, tomēr Baltijas valstīs ekonomiskās situācijas vērtējums ir uzlabojies. 48% respondentu Latvijā uzskata, ka valstī vērojama ekonomiskā recesija. Pirms gada – 2013.gada nogalē tie bija 63%. Arī Lietuvā un Igaunijā to iedzīvotāju īpatsvars, kas uzskata, ka valsts atrodas ekonomiskās krīzes posmā samazinājies – Igaunijā tie ir 43% (gadu iepriekš – 49%), Lietuvā – 52% (gadu iepriekš – 57%).
Samērā līdzīgi visu trīs Baltijas valstu iedzīvotāji vērtē savu individuālo finanšu situāciju un darba iespējās tuvākā gada laikā. 24% respondentu Latvijā, 32% Lietuvā un 35% Igaunijā uzskata, ka darba iespējas valstī tuvākā gada laikā būs labas. Gadu iepriekš šis īpatsvars bija attiecīgi 21% Latvijā, 27% Lietuvā un 29% Igaunijā. Prognoze par individuālo finanšu situāciju tuvākā gada laikā kļuvusi nedaudz optimistiskāka Latvijā un Igaunijā, bet nedaudz pesimistiskāka – Lietuvā. Gan Latvijā, gan Igaunijā 42% aptaujāto savu finanšu situāciju tuvākajam gadam prognozēja kā labu (2013. gada ceturtajā ceturksnī tie bija 39% Latvijā, 36% Igaunijā), savukārt Lietuvā optimistu īpatsvars no 43% 2013. gada nogalē pazeminājies līdz 40% pagājušā gada ceturtajā ceturksnī. Līdzīga situācija Baltijas valstīs ir to iedzīvotāju īpatsvarā, kas prognozēs par nākamā gada finanšu situāciju ir piesardzīgi – 43% Latvijā, 44% Igaunijā un 45% Lietuvā.
Patērētāju noskaņojuma uzlabojums pasaulē ir lēns, bet tomēr vērojams vairāk nekā pusē aptaujāto valstu. Teju puse aptaujāto uzskata, ka nākamā gada laikā iespējas darba tirgū būs labas vai ļoti labas (49%). Nedaudz pieaudzis arī optimisms attiecībā uz personīgajām finansēm – no 55% 2013. gada beigās līdz 56% pērn nogalē.
Pesimistisks noskaņojums pagājušā gada ceturtajā kvartālā bija vērojams eirozonā - patērētāju noskaņojuma indekss samazinājās 20 valstīs no 32. Izteikti optimistisks vērtējums bija vienīgi dāņiem, kur indekss sasniedza 103, bet Vācija un Šveice bija vienīgās valstis, kur vairums respondentu (49% Vācijā un 56% Šveicē) pauda optimismu par darba tirgu tuvākā gada laikā.
Eiropas lielākajā ekonomikā Vācijā indekss pieaudzis par vienu punktu līdz 98, kas ievērojami kontrastē ar reģiona vidējo rādītāju – 76. Lielākais pieaugums reģionā vērojams Īrijā, kur tas pieaudzis par 6 punktiem līdz 90. Turpretī Krievijā, pēc trīs pozitīvi tendētiem kvartāliem, indekss samazinājās par 8 punktiem līdz 79.
Pasaulē 2014. gada pēdējais ceturksnis pavadīts ne tik optimistiski, kā trešais ceturksnis, tomēr 39 no pētījuma ietvertajām 60 valstīm uzrādījušas pozitīvāku noskaņojumu, nekā pirms gada. Patērētāju optimisms pasaulē pagājušā gada ceturtajā ceturksnī sasniedza indeksu 96, kas ir par diviem punktiem mazāk nekā trešajā ceturksnī. Neraugoties uz kritumu, tas vēl joprojām ir augstāks, nekā pirmskrīzes laikā, kad tas bija 94. Vienīgie reģioni, kur patērētāju noskaņojums pārsniedz robežšķirtni 100, ir Ziemeļamerika un Āzijas un Klusā okeāna reģions, kur indekss ir 106 (iepriekšējā ceturksnī – 107). Par vienu punktu noskaņojums pasliktinājies arī Vidējos Austrumos un Āfrikā (95), par trīs punktiem – Latīņamerikā (88) un diviem punktiem – Eiropā (76). Valstu šķērsgriezumā par diviem punktiem samazinājusies patērētāju pārliecība ASV (106), par četriem punktiem – Ķīnā (107) un Japānā (73).