No 1. jūlija vairāki airBaltic pasažieri ar izbrīnu secinājuši, ka pēc norēķiniem ar kredītkarti par pirkumiem airBaltic lidmašīnā, čekā pēkšņi parādās 2% kredītkartes nodeva, par kuras iekasēšanu iepriekš neviens nav brīdinājis.
Kā Db.lv paskaidroja airBaltic korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags, airBaltic par kredītkartes maksām, iepērkoties lidojuma laikā, brīdina pasažierus rakstiski ar atbilstošu informāciju airBalticCafe&Shop ēdienkartēs, no kurām tiek izvēlēti produkti. Pēc airBaltic pasažieru novērtētā, airBaltic ēdienkartē uz otrā vāka tiešām nelielā drukā ir šāds paziņojums, turklāt, piemēram, 5. jūlija reisā no Parīzes uz Rīgu airBaltic stjuartes arī mutiski esot brīdinājušas pasažierus par šādas nodevas iekasēšanu.
Tas, ka daļa aviosabiedrību mēdz iekasēt kredītkartes nodevas, piemēram, par biļešu iegādi internetā, nav nekas neparasts. «Tas, vai šādu nodevu piemērot arī par norēķiniem uz borta ir katras aviokompānijas politikas jautājums. No Rīgas lidojošās aviokompānijās gan šādu praksi par norēķiniem ar kredītkarti uz borta līdz šim nebiju pamanījis. Dažas kompānijas vispār uz borta pieņem tikai norēķinus ar kredītkarti, airBaltic varbūt grib savās lidmašīnās panākt tikai norēķinus ar skaidru naudu,» pieļauj aviācijas eksperts Tālis Linkaits.
«Iemesls, kāpēc izlēmām iekasēt nodevu par norēķiniem ar kredītkartēm ir tāds, ka gribam veicināt norēķinus ar skaidru naudu. Turklāt norēķini ar kredītkarti nenotiek tiešsaistes režīmā, līdz ar to mums nav iespēju uzreiz pārliecināties, vai uz kartes ir nauda vai nav. Tas mums rada papildu izmaksas, tāpēc šo risku gribam novērst,» skaidroja Jānis Vanags.
«Šajā gadījumā īsti nav saprotams, kādēļ aviokompānija iekasē šādu nodevu, tādēļ, lai šo situāciju izvērtētu, ir vajadzīga padziļināta informācija. Katrā ziņā, šādiem noteikumiem par kredītkartes maksu būtu jābūt ietvertiem standartlīgumā ar patērētāju, kas slēgts ar kredītkartes izdevēju, tomēr nevajadzētu būt tā, ka aviosabiedrība iekasē kaut kādu kredītkartes nodevu,» DB savu viedokli pauda Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane. Viņa gan piebilda, ka šis ir virspusējs PTAC viedoklis un lai sniegtu kompetentu atbildi būtu jāsaņem vairāk informācijas.
SEB bankas pārstāve Agneses Strazda Db.lv norādīja, ka «VISA un MasterCard standarti paredz, ka brīdī, kad tirgotājs pieņem lēmumu nodrošināt maksājumu karšu pieņemšanu, tirgotājam jāņem vērā nosacījums, ka tas nedrīkst piemērot papildu komisijas maksu par šādu risinājumu kā maksāšanas alternatīvu». Viņa norāda, ka lēmuma par norēķiniem lidmašīnā piemērot kredītkartes nodevu iemesli, visticamāk, jājautā pašam uzņēmumam un karšu pieņemšanas servisa nodrošinātājam, jo tieši šīs puses vienojas par pamatnosacījumiem karšu norēķinu nodrošināšanā.