Kopš pavasara Latvijā datorus pērk vairāk un labākus, un pirms mācību gada interese par tiem pieņemas spēkā
Koronavīrusa Covid-19 pandēmija īsā laika sprīdī iemācīja mūs strādāt, komunicēt un izklaidēties citādāk. Un tā arī mainīja mūsu skatījumu uz vajadzību pēc dažādām tehnoloģijām, laužot gadiem iesīkstējušus uzskatus. Tomēr, iespējams, nozīmīgākais neparastās situācijas pienesums ir pragmatisma pamodināšana lielā sabiedrības daļā, kas uzskatāmi izpaudās iepirkšanās paradumos.
Dzīvojot tehnoloģiju laikmetā, kolektīvajā apziņā bija izveidojies priekšstats, ka dators jau nu noteikti ir katram darbīgam cilvēkam. Pandēmijas izraisītā sociālā izolēšanās lika pamosties no šī maldu miega, jo izrādījās, ka daudzās mājsaimniecībās ir labi ja viens dators uz visiem. Dažkārt tas bija kādam no vecākiem darba devēja izsniegts. Strādājot un mācoties mājās, ar to vairs nepietika, tādēļ pavasarī Latvijā strauji pieauga pieprasījums pēc personālajiem skaitļotājiem.
"Ja salīdzinām marta datus ar iepriekšējā gada pavasari, tad iegādātās datortehnikas apjoms Tet veikalos palielinājās divkārtīgi, savukārt tieši portatīvo datoru – pat četrkārtīgi. Varētu teikt, ka šogad marts bija kā decembris, kas tradicionāli ir vērienīgākais iepirkšanās mēnesis, cilvēkiem sarūpējot dāvanas Ziemassvētkiem," intervijā Dienas Biznesam stāsta izklaides un tehnoloģiju uzņēmuma Tet tehnikas biznesa vadītājs Pāvels Degtjarevs, uzsverot, ka klienti pirka kā datorus, tā spēļu konsoles un pat planšetdatorus, kuru pārdošanas apjomi pasaulē pēdējos gados bija kļuvuši gaužām vārgi.
Pragmatiski lēmumi
Mainījās arī datoru iegādes kritēriji. Pirkumus būtībā var iedalīt divās lielās grupās. Pirmajā ir ierīces skolēniem – vienkārši, lēti datori, kuri atbilst skolu noteiktajai minimālajai konfigurācijai. Šajos pirkumos klienti maz esot skatījušies uz dizainu, korpusa materiāliem un gabarītiem. Pieņemot, ka dators lielāko dzīves daļu vadīs uz skolēna galda un netiks nēsāts ārpus mājas, svaram un izskatam bija sekundāra nozīme. Svarīgākais kritērijs bija laba cena.
Otra kategorija ir mājsaimniecībai vai pieaugušo darbam nepieciešamie klēpjdatori. Šajā lauciņā tika novērotas radikālākās izmaiņas.
"Jau agrā pavasarī bija redzams, ka cilvēki sākuši pirkt tehniku citādāk. Ja pirms tam deva priekšroku lētākai ierīcei, rēķinoties, ka tā kalpos 2–2,5 gadus, tad šogad cilvēki sāka rūpīgāk izturēties pret finansēm. To var skaidrot ar nedrošību par nākotni, kā dēļ pirkumi kļuva pārdomātāki. No pirmās intereses izrādīšanas līdz lēmuma pieņemšanai pagāja vairāk laika, taču lēmums bija nobriedis. Pircēji izvēlējās dārgāku, jaudīgāku produktu ar lielāku resursu rezervi, lai lietotu to vismaz četrus gadus," Tet eksperts uzsver, ka šobrīd patērētāju rīcību diktē motīvs pirkt labas, nevis lētas lietas.
Neraugoties uz augsto pieprasījumu cauru vasaru, mācību gada priekšvakarā interese par ierīcēm tikai pieaug. Jo īpaši tādēļ, ka joprojām valda neziņa, kādā formā rudenī notiks mācības. Ja atkal nāksies darboties attālināti, tad labāk, ja bērniem nav jāstāv rindā pie vienīgā skaitļotāja. Šī pavasara pieredze lika izdarīt secinājumus kā vecākiem, tā tirgotājiem, tādēļ Tet sola piedāvāt īpašas atlaides mācībām piemērotiem datoriem.
Drošāk apdrošinātajiem
Klientu prātīgākā uzvedība izpaužas arī lielākā atbildībā. Martā par 25% nokritās pārdošanas apjomi elektroiekārtu pagarinātai garantijai un apdrošināšanai, ko var skaidrot ar pircēju vēlmi ieekonomēt. Taču kopš maija pieprasījums sāka atkopties. Tet veikalā nopirkto preču apdrošinātāju apkopotie dati liecina, ka šovasar apkalpoti par 23% vairāk apdrošināšanas gadījumu nekā pērnvasar. Tas nozīmē, ka gandrīz par ceturtdaļu palielinājies reģistrētu atlīdzību pieteikumu skaits. Ja pirms diviem gadiem apdrošināšanu vai pagarināto garantiju pirka katrs piektais, tad šogad jau katrs otrais klients.
"Pircēji aizvien labāk izprot, ka izdevīgāk ir piemaksāt nieka 2–3 eiro mēnesī un nebaidīties, ka ar ierīci kaut kas varētu notikt. Polises noformēšana aizņem vien piecas minūtes kā veikalā, tā interneta vietnē. Turklāt uzticību vieš arī tas, ka elektroierīču apdrošināšanai ir ļoti augsts kompensāciju izmaksāšanas gadījumu īpatsvars. Šogad naudu par sabojātajām ierīcēm saņēmuši 97% no visiem prasību iesniedzējiem," skaidro P. Degtjarevs, piebilstot, ka elektroierīču apdrošināšana kļūst par plaši izplatītu parādību.
Arī interese par viedtelefoniem nav mazinājusies. Lai arī lielāko pirkumu daļu veido vidējās klases modeļi cenā līdz 400 eiro, pārdošanas apjomus ierastajā līmenī saglabājuši arī krietni dārgākie Premium klases modeļi jeb flagmaņi. Tas lielā mērā ir ražotāju un tirgotāju kopdarba rezultāts, veidojot kopīgas akcijas. Piemēram, flagmaņa telefonam līdzi dāvinot bezvadu austiņas, kuru cena pārsniedz 100 eiro.
Labi veicās arī elektroskūteru tirdzniecība, jo, piesargājoties no sabiedriskajā transportā sastopamajiem riskiem, cilvēki meklēja alternatīvus pārvietošanās veidus.
Pievienojas sadzīves tehnika
Sekojot cilvēku iepirkšanās paradumu maiņai un vēlmei ērti iegādāties vajadzīgās preces vienkopus interneta veikalos, šovasar Tet e-veikala klāstu papildināja ar sadzīves tehniku. Tagad tur iespējams nopirkt arī ledusskapjus, tvaika nosūcējus, veļas mazgājamās mašīnas, plīts virsmas, cepeškrāsnis, mikroviļņu krāsnis, putekļu sūcējus un trauku mazgājamās mašīnas.
"Tet interneta veikals jau šobrīd ir viens no līderiem tehnikas tiešsaistes tirdzniecībā, iekļūstot TOP 5 starp iecienītākajiem e-veikaliem un pat TOP 3 esošo klientu vidū. Apzinot iedzīvotāju vajadzības, secinājām, ka Tet klienti pastiprināti izrāda interesi mūsu veikalos iegādāties arī sadzīves tehniku, tādējādi norēķinoties par vairākiem pakalpojumiem vienlaikus. Tā kā piedāvājam arī elektroenerģijas pakalpojumu, turklāt sadzīves tehnika kļūst arvien "gudrāka", piemēram, spēj sadarboties ar citām ierīcēm un lietotnēm, šis uzņēmumam ir likumsakarīgs pakalpojumu attīstības solis," uzsvēra Tet valdes loceklis un komercdirektors Gusts Muzikants. "Klientu aptaujas liecina, ka 60% patērētāju sadzīves tehniku iegādājas interneta veikalos, pievēršot uzmanību pieejamajiem zīmoliem, kvalitātei, dizainam un iespējai iegādāties produktu uz nomaksu, tādēļ šie būs galvenie kritēriji pieejamajam produktu klāstam." Tet e-veikalā pieejami modeļi no pasaulē lielākajiem sadzīves tehnikas ražotājiem – Electrolux, AEG, Bosch, Samsung un LG.
"Klienti augstu novērtē kvalitatīvus produktus, skaidrus iegādes nosacījumus, garantiju, vienmēr sasniedzamu palīdzības līniju un piegādi. To visu piedāvājam augstākajā līmenī. Dodam iespēju nogādāt pirkumus uz pakomātu, ar kurjeru vai izņemt veikalā. Aizvien vairāk pircēju izvēlas kurjerpiegādi, tādēļ esam paplašinājuši piegādes veidu, kuru vidū ir arī preces ienešana dzīvoklī. Pasūtot lielu ledusskapi, tas ir īpaši vērtīgi. Vēl pētām, vai būtu interese par ierīces, piemēram, veļasmašīnas pieslēgšanu," stāsta P. Degtjarevs. Viņa ieskatā, sadzīves tehnika kļūst aizvien interesantāka, jo tajā ienāk automatizācijas risinājumi. Aizvien pieprasītākas kļūst veļas mašīnas, ko var ieslēgt attālināti, caur mobilo lietotni. Jau drīzā nākotnē būs pieejami ledusskapji, kas ziņos par kāda produkta izbeigšanos un pat spēs paši to pasūtīt interneta veikalā.
Raksts tapis sadarbībā ar