Likvidēto uzņēmumu skaits pērn pieaudzis par 57% un pārsniedz 10 tūkst. robežu, daudzās Latvijas pašvaldībās pērn mirušo uzņēmumu skaits pārsniedz jaundzimušo
To liecina SIA Lursoft apkopotie dati pēc Uzņēmumu reģistra ziņām. Pētījums rāda, ka līdz ar kopējo tendenci valstī – samazināties jaunreģistrēto uzņēmumu skaitam un pieaugt likvidēto – praktiski visās Latvijas lielākajās pilsētās novērota līdzīga situācija. Izņēmums ir bijusi Daugavpils, kur pērn reģistrēto uzņēmumu skaits audzis, tiesa gan, likvidēto uzņēmumu skaits, tāpat kā citviet, palielinājies. Pētījums rāda, ka 2015. gadā visbiežāk likvidēti uzņēmumi, kuri iepriekš strādājuši mazumtirdzniecības, vairumtirdzniecības un ēku būvniecības jomās. Pretstatā uzskatam, ka lielākoties tiek likvidēti pēdējo gadu laikā reģistrētie uzņēmumi, Lursoft apkopotā informācija rāda, ka 2015. gadā likvidēto uzņēmumu vecums sasniedz pat 9,5 gadus, tiesa gan, aizvadītajā gadā likvidēti arī 44 pērn reģistrēti uzņēmumi, tostarp 11 mazkapitāla SIA, savukārt 1 – reorganizēts. Turklāt no 2015. gadā likvidēto uzņēmumu dalībniekiem tikai 150 personas pēc tam ir reģistrējušas jaunus uzņēmumus. Analizējot kopējo uzņēmumu skaita bilanci lielākajās Latvijas pilsētās, Lursoft pētījums rāda, ka tikai četrās pagājušajā gadā tas bijis ar plusa zīmi. Proti, jaunreģistrēto uzņēmumu skaits bijis lielāks nekā likvidēto tikai Jelgavā, Jūrmalā, Rīgā un Valmierā. Pārējās pilsētās likvidēto uzņēmumu skaits pārsniedzis reģistrēto vidēji par septiņiem uzņēmumiem.
Vairāki DB aptaujātie nelielu reģionos strādājošu uzņēmumu vadītāji mirstības pieaugumu uzskata par loģisku, jo teju vai visos attālākajos novados sarūk iedzīvotāju skaits, turklāt jaunā paaudze pēc izglītības iegūšanas lielākoties neatgriežas dzimtajā vietā, bet atrod darbu Rīgā un Pierīgā vai ārzemēs, tādējādi samazinās arī potenciālo pircēju skaits un kādam tirgotājam savu bodīti likumsakarīgi nākas slēgt. Līdz ar to, ja patērētāju skaits Latvijā kopumā samazinās, tad arī loģiski, ka tirgotājiem pieaug konkurence un kāds to nespēj izturēt, DB skaidroja neliela tirdzniecības uzņēmuma vadītājs. Viņš nevēlējās publiski komentēt situāciju, taču atzina, ka jau kādu laiku cenšas īstenot ieceri par biznesa diversifikāciju, jo paredz, ka perspektīvā turpināsies samazināties potenciālo pircēju skaits.
Visu rakstu Izšķīst arī neaktīvo uzņēmumu slānis lasiet 8. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.