Kosmētikas ražotāja "Stenders" e-komercijas pārdošanas rādītāji šā gada martā, salīdzinot ar pērno martu, ir pieauguši vairāk nekā divas reizes; aprīlī šī tendence turpinās, bet nenosedz dramatisko mazumtirdzniecības apjoma kritumu.
"Šobrīd strādājam arī pie "Amazon" kanāla attīstības, lai vēl vairāk paplašinātu klientu iespējas iegādāties "Stenders" produkciju tiešsaistē un padarītu to vēl plašāk pieejamu visā pasaulē," norāda Jans Gans (Yang Gang), "Stenders" vadītājs.
Sākoties ārkārtas stāvoklim, kompānijā kopumā situācija nemainījās tik krasi, kā tas esot noticis ar daudziem citiem Latvijas uzņēmumiem. Ķīna ir viens no svarīgākajiem "Stenders" tirgiem, kas šobrīd veido lielāko daļu no kopējā apgrozījuma. Kad Ķīnā sākās koronvīrusa uzliesmojums un ar to saistītie ierobežojumi, pārējie tirgi vēl darbojās. Savukārt šobrīd, kad citās valstīs ir spēkā ierobežojumi, Ķīnā situācija lēnām atkal sāk uzlaboties.
"Protams, vīruss ir jūtami ietekmējis pārdošanas rezultātus, taču tas ir arī licis meklēt jaunus pārdošanas kanālus un būt radošiem produktu virzīšanā," viņš teic.
Pagaidām tas notiekot sekmīgi un biznesa rezultāti lēnām sāk atgriezties plānotajās prognozēs. Sekojot līdzi aprīļa rezultātiem, J. Gans norāda, ka cilvēki pavisam noteikti vēl nav atgriezušies ierastajā rutīnā, tāpat pa šiem trim mēnešiem ir mainījušies iepirkšanās paradumi un vēl esot pāragri spriest, kas no tā būs paliekošs.
"Šobrīd ir būtiski, kā situācija attīstīsies Latvijā, kur atrodas viss "Stenders" laboratoriskais un ražošanas process, taču kopumā eksporta apjomi šobrīd nav samazinājušies, kavējušās tikai piegādes," teic J. Gans.
Viņš stāsta, ka ražošana strādā ar pilnu jaudu, tāpat kā darbs pie jaunu produktu attīstības – ierasto vannas produktu, ziepju, matu, sejas un ķermeņa kosmētikas klāstu uzņēmums papildina ar dušas putām, lūpu skrubjiem un šobrīd sevišķi aktuālajiem roku dezinfekcijas līdzekļiem.
"Saprotot, ka šī ir ilgtermiņa situācija, esam pārskatījuši visus investīciju projektus, kā arī vēl lielāku fokusu liekam uz ražošanas efektivitāti un procesu efektivitāti kopumā. Savukārt pārdošanu koncentrējam uz tiešsaistes aktivitātēm, mazumtirdzniecības darbiniekus iesaistot arī ražošanā un meklējot decentralizētus pārdošanas risinājumus, kas ļautu arī pārdevējiem aktīvāk iesaistīties darbā tiešsaistē," saka J. Gans.
Šobrīd gan Ķīnā, gan citos tirgos ir palielinājies ziepju pārdošanas apjoms un pieprasījums pēc tējas koka eļļu saturošiem produktiem. Ilgstoši uzturoties mājās, daudzi ir ieguvuši vairāk laika sev, kas atstāj ietekmi arī uz "Stenders" pārdošanas rezultātiem. J. Gans teic, ka cilvēkiem ir ierobežotas izklaides iespējas, līdz ar to daudzi izvēlas palutināt sevi un rūpējas par savu labsajūtu šajā saspringtajā laikā.
Salīdzinot ar līdzīgu periodu pērn, tiešsaistē ir pieauguši pārdošanas apjomi vannas produktiem, īpaši vannas bumbām. Ir audzis pieprasījums pēc ziepēm, ko veicina aktīvā publiskā komunikācija par roku higiēnas nozīmi vīrusa izplatības ierobežošanā. Pozitīva tendence esot vērojama arī matu kosmētikas pārdošanas apjomiem, kas skaidrojams ar vairākiem jauniem produktiem – cietajiem šampūniem un kondicionieriem, kas esot ieguvuši lielu klientu interesi un atzinību.
Runājot par to, kā uzņēmums pielāgojas jaunajiem apstākļiem, J. Gans uzsver, ka galvenais ir darbinieku drošība un veselība, tāpēc ir ieviestas būtiskas izmaiņas ikdienas darba organizēšanā. Darbiniekus ar jebkādu elpceļu infekciju vai sliktu pašsajūtu aicina palikt mājās, un atbalsta attālinātu darbu no mājām arī tiem, kuri jūtas labi. Gan ražošanas procesā, gan pārvietojoties uzņēmuma telpās uzņēmumā visi darbinieki ir sejas maskās. Tāpat visiem ir izsniegti individuālie roku dezinfekcijas līdzekļi, bet visas telpas un virsmas tiek regulāri tīrītas un dezinficētas.
"Esam arī sadalījuši darbinieku kustību pa iecirkņiem, lai izslēgtu drūzmēšanos ģērbtuvēs un virtuvēs. Dažādu cehu telpas ir nodalītas ar plēvi, lai mazinātu gaisa kustību starp neatkarīgiem cehiem," viņš stāsta.
"Stenders", tāpat kā daudzi pasaules uzņēmumi, pielāgojas situācijai un cīņai pret Covid-19 un ir uzsācis roku dezinfekcijas līdzekļu ražošanu. Pirmos tūkstoš litrus šī produkta bez maksas saņems Valsts sociālās aprūpes centra "Rīga" filiāļu iedzīvotāji. "Jau iepriekš esam vairākkārt uzsvēruši, ka šobrīd īpaši svarīgi parūpēties par cilvēkiem, kas klasificējas kā paaugstināta riska grupa. Tādēļ vēl pirms jauno dezinfekcijas līdzekļu nonākšanas veikalu plauktos nogādājam saražoto produkciju sociālās aprūpes iestādēm, lai atvieglotu to ikdienas darbu un mazinātu riskus, ar ko ikdienā saskaras to klienti," stāsta "Stenders" mārketinga direktore Kristīne Grapmane. Jau aprīļa sākumā uzņēmums Valsts sociālās aprūpes centram "Rīga" dāvināja 150 kg ziepju.
Db.lv jau vēstīja, ka "Stenders" apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā, kas ilga no 2018. gada 1. aprīļa līdz 2019. gada 31. martam, bija 7,6 miljoni eiro, kas ir par 53,8% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga vairākkārt un sasniedza 1,1 miljonu eiro.