Gleznotāja Gundega Dūduma rada ne vien gleznas un interjerus, bet arī košas un krāsainas somiņas, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Manas somiņas savā ziņā esmu es pati. Katra soma ir kā maza glezna. Tās ir daudzfunkcionālas, jo var vilkt gan pie džinsiem un kedām, gan pie vakartērpa, ejot uz operu,» uzskata Gundega Dūduma, somu zīmola Duduma Bags (SIA Bazhaar) īpašniece. Vaicāta, kā viņa spēj apvienot visas savas radošās aktivitātes, Gundega teic, ka viņai šis darba modelis patīk, jo nav visu laiku jāglezno, jāveido interjeri vai jāšuj somas. «Varu visu laiku darīt ko citu,» viņa teic.
Neatrada meklēto
Kā Gundega pievērsusies somiņu darināšanai? Pirms kāda gada viņa internetveikalā gribēja nopirkt somiņu. Ilgi to meklējusi dažādos veikalos, taču nav varējusi atrast tieši tādu, kādu bija iedomājusies. «Trijos naktī gāju gulēt dusmīga par iztērēto laiku. Tomēr nākamajā rītā izdomāju, ka mani tik viegli apturēt nevar – tādu somiņu, kādu esmu izsapņojusi, mierīgi varētu uztaisīt arī pati. Man mājās ir daudz audumu un es ķēros klāt. Uztaisīju skici, sadiedzu, atradu labu šuvēju, kura sašuva trīs dažādas somas. Pēc tam somas novērtēja manas draudzenes un teica, ka arī viņas tādas gribētu. Kur problēma?» viņa atminas. Kad bija gatavas pirmās trīs somas, Gundega uzcītīgi apstaigāja Rīgas labākās šūšanas darbnīcas, taču neviens nebija ieinteresēts viņas pasūtījumā. Draugi ieteica šūšanas fabriku Valmierā un turienes šuvējām iepatikās mākslinieces ideja. «Man ir svarīgi, ka visiem cilvēkiem, kas ir procesā iesaistīti, patīk tas, ko viņi dara, jo man šķiet, ka to var sajust gala produktā,» pieļauj Gundega. Pēc tam viņa uzšuva pirmās 50 somas, kuras vienlaikus bija mārketinga pētījums – vai kādam tās patīk, par kuriem modeļiem cilvēki ir gatavi samaksāt naudu, jo viena lieta ir teikt, ka patīk, bet pavisam cita – patīk tik ļoti, ka ir gatavi tādu iegādāties. «Tad top skaidrs, vai ir jēga turpināt,» saka Gundega.
Gundega bija rēķinājusies, ka jebkurš sākums ir diezgan grūts, taču bija viens periods, kad viņai radās šaubas, vai nepieciešams turpināt sākto, bija vēlme visam atmest ar roku. Vienā šādā krīzes punktā pie sociālajā tīklā Instagram publicētas bildes Paris Vogue redaktore pajautāja, kas šīs somas taisa. To Gundega uztvēra kā zīmi, ka iesāktais jāturpina, un ar dubultu sparu ķērās pie darba. «Esmu sapratusi, ka vēlos izveidot kvalitatīvu produktu, lai tā nebūtu amatniecība, bet gan zīmols, ar ko iziet pasaulē. Tam nepieciešama laba ideja, savs skatījums, īpatnība, kvalitāte un apjoms. Nevar iekļūt nevienā ārzemju internetveikalā, ja noliktavā nav vismaz 300 vienību,» ir noskaidrojusi Gundega. Tomēr Latvijā esot problemātiski nopirkt 200 vienādus rāvējslēdzējus, un ar vietējā tirgū pieejamiem materiāliem nav iespējams realizēt ambīcijas. Tāpēc nesen uzņēmēja bija aizbraukusi uz audumu un furnitūras izstādi Parīzē, kur pasūtīja nepieciešamās lietas, lai strādātu nopietnākā līmenī. «Man ir svarīgi, lai tas izskatītos pēc pasaules produkta,» saka Gundega. Viņa kā gleznotāja un interjera dizainere bija pieradusi strādāt viena pati, būt sev saimniece un noteicēja. Taču tagad jāsastrādājas ar šuvējām, izejmateriālu piegādātājiem, veikaliem utt. «Sanāk atvērt jaunas durvis un iekāpt pilnīgi citā pasaulē. Taču, tā kā man nepatīk rutīna, tas man ir interesanti,» teic Gundega.
Austrumnieciskas notis
Gundegas darbi kontrastē ar citām Latvijas dizaineru somām. Viņa pieļauj – tas tāpēc, ka viņas vecvectēvs ir arābs, austrumnieciskā krāsainība viņai ir asinīs.
Visu rakstu Somiņas tikpat krāšņas kā gleznas lasiet 3. novembra laikrakstā Dienas Bizness.