Mikrouzņēmuma «From Bee.With Love.» īpašniece un dizainere Olga Grigurko uzskata, ka «Laimas» konfektes un «Kārums» sieriņi ir Latvijas vizītkarte, tāpēc viņa izveidojusi somiņas, kas līdzinās šiem produktiem. Tāpat viņa darina arī «Book clutch» jeb grāmatu somiņas.
O. Grigurko jau no bērnības vēlējusies nodarboties ar šūšanu, jo viņas vecmāmiņa bija šuvēja. «Es nopirku «second hand» veikalā apģērbu, un mēs to kopā pārveidojām. Man vienmēr bijusi vēlme kaut ko veidot, bet nebija ticības sev,» atceras dizainere.
Papildu somiņu izgatavošanai O. Grigurko strādā interjera dizaina nozarē, taču viņas izglītība ir saistīta ar loģistiku, studējusi «Transporta un sakaru institūtā», kā arī trīs gadus strādājusi šajā nozarē. No Liepājas uz Rīgu viņa pārcēlusies pirms 11 gadiem, bet uzņēmumu nodibinājusi 2013.gadā.
Reiz somiņu autorei bija jādodas uz kādu pasākumu un par godu tam viņa ļoti vēlējās sev uztaisīt somiņu, kas izskatās pēc grāmatas. «Tas paņēma tik daudz laika un nervu, ka es sapratu, ka to ir grūti izdarīt un beigās nolēmu, ka varu šajā jomā sākt savu biznesu. Es somiņas fotogrāfiju ieliku «Instagram» un draugi rakstīja, ka tā ir superīga ideja, jo tā bija izveidota, ņemot par pamatu īstas grāmatas dizainu.»
Neilgi pēc tam Jūrmalā norisinājās konkurss «Jaunais vilnis», kura laikā Krievijas slavenības, piemēram, grupas A’Studio vokāliste Ketija Topūrija no O. Grigurko iegādājās somiņas un arī publicēja to fotogrāfijas «Instagram». Tādējādi dizainerei radās daudz sekotāju no Maskavas un Krievijas. Viņas darināto somiņu nēsā arī māksliniece Ieva Bondare.
Kādu brīdi dizainere pievērsusies arī svārku šūšanai, taču sapratusi, ka vēlas attīstīt tieši somiņu biznesu, jo, viņasprāt, svarīgākā lieta sievietei ir somiņa.
Pašai dizainerei reiz bija somiņa, kuru iegādājusies Anglijā, un tā izskatījusies kā piena paka. «Es par šo somiņu saņēmu daudz komplimentu. Vēlējos izveidot kaut ko patriotisku, un es padomāju, ka mums Latvijā ir tik daudz foršu produktu, piemēram, «Kārums» sieriņi, «Laimas» konfektes. Man šķiet, ka tā ir Latvijas vizītkarte. Man ir daudz draugu no Krievijas un citām valstīm, un, kad es braucu pie viņiem ciemos, viņi vienmēr lūdz nopirkt konfektes vai biezpiena sieriņus, jo tie ir viņu mīļākie latviešu produkti. Nolēmu, ka man jāizveido tādas somiņas, jo tā ir mūsu vizītkarte,» paskaidro O. Grigurko.
Tam sekoja garas sarunas ar «Rīgas Piena kombinātu» un «Laimu», lai dizainere varētu izmantot uzņēmumu zīmolus. Abiem uzņēmumiem un dizainerei noslēgts līgums par konkrētu somiņu skaitu, bet ne laiku. Un tas paredzēts, lai šo ideju nevarētu izmantot neviens cits. Finansiālu atbalstu uzņēmumi dizainerei nesniedz, taču reiz kopīgi sarīkots konkurss, tā saucamais «give away», kura laikā pirmās vietas ieguvējs varēja iegūt savā īpašumā somiņu un otrās vietas ieguvējs biezpiena sieriņus. Vispirms līgums tika noslēgts par «Kārums» zīmola izmantošanu.
«Kad devos uz sarunām pie «Laimas», tad man jau bija gatava «Serenādes» izskata jostas somiņa. Es lūdzu, vai drīkstu izmantot viņu logo, jo «Serenāde» ir vispopulārākā konfekte. Pērn tā svinēja savu 80 gadu jubileju, un arī uzņēmums vēlējās izveidot kaut ko īpašu,» atceras O. Grigurko.
Visbiežāk somiņas iegādājas klienti no Latvijas, bet interese ir arī no citu Eiropas valstu iedzīvotājiem.
Pārsvarā grāmatsomiņas iegādājas sievietes, bet, tuvojoties svētkiem, piemēram, Valentīndienai vai 8.martam, dizainere saņem pasūtījumus arī no vīriešiem, kuri tās vēlas uzdāvināt savām sievietēm. «Man tas ļoti patīk, jo ir svarīgi, ka vīrietis nevis vienkārši iedod savai sievietei naudu, bet atceras, ka viņa vēlējās šo somiņu un to pasūta.»
O. Grigurko stāsta, ka somiņas izveidošana ir roku darbs. Tās pamatā ir finiera karkass. Tas tiek apvilkts ar audumu, kas tiek izšūts, ņemot par pamatu izvēlētās grāmatas dizainu. Viena grāmatas somiņa top aptuveni divas dienas.
Dizainere novērojusi, ka konkurence šajā segmentā Latvijā nav liela, taču klientu agrāk bija vairāk. Arī pasūtījumu skaits ir ļoti mainīgs.
Somiņas tiek pārdotas arī ar «Facebook» un «Instagram» palīdzību. «Somiņas kādu laiku bija pieejamas arī dizaina lietu veikalos, bet veikals uzliek savu uzcenojumu. Viņi uzliek augstas cenas, un tas, ka manas somiņas ir ļoti dārgas, man šķiet kā slikta reputācija manam uzņēmumam. Tāpēc es nolēmu savas somiņas pārdot internetā. Visvairāk somiņas ierauga «Instagram», bet vislabāk produktu pārdošana veicas no cilvēka uz cilvēku.»
O. Grigurko stāsta, ka pavisam drīz būs pieejamas jauna veida vidukļa somiņas, kas būs apvienotas ar vesti. «Tās nebūs saistītas ar produktiem un grāmatām. Man šķiet, ka pietiek. Tas nebūs interesanti, ja atkal izveidošu kaut ko saistītu ar produktiem. Tagad ir modē jostas somiņas. Tas ir ļoti ērti, īpaši vasaras laikā, kad norisinās festivāli, ir brīvas rokas, bet viss nepieciešamais ir līdzi,» paskaidro dizainere.