Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) padome apstiprinājusi Godīgas eiro ieviešanas tirdzniecībā kodeksu. Asociācija norāda, ka godīga prakse sevī ietvertu to, ka tirgotāji rūpīgi un taupīgi veiks visus pasākumus, kas noteikti saistībā ar pāreju no lata uz eiro.
Tirgotāji arī apņemas izskaidrot pircējiem visus ar eiro ieviešanu neskaidros jautājumus. Maiņas periodā, pārejot uz eiro, tirgotāji nodrošinās patērētājam informāciju par preces cenu latos un eiro. Tirgotāji, kas atzīst Godīgas eiro ieviešanas tirdzniecībā kodeksu, veicot pārrēķinu no latiem uz eiro, saglabās vai samazinās vidējo piecenojumu precēm. Tāpat tirgotājs pēc pirmā pieprasījuma sniegs sabiedrībai informāciju par cenas pārrēķina principiem, teikts paziņojumā.
LTA pārstāvji piedalījušies arī seminārā par eiro ieviešanu Igaunijā, kur arī bijusi izveidota godīga eiro ieviesēja kampaņa, bet neskatoties uz to, ka cenas netika celtas, pārejot uz eiro tās augušas.
«Arī Latvijā būs līdzīgi, jo ir daudz ražotāju, kas pieraduši cenas mainīt ar 1.janvāri. Igaunijā tirgotāju asociācija skaidroja patērētājiem, kāpēc cena mainījusies – ne jau līdz ar eiro ieviešanu vai tāpēc, ka tirgotāji būtu cēluši cenas, bet gan tāpēc, ka ražotāji tās palielinājuši,» norāda LTA.
Igaunijas tirgotāji atzinusī, ka atzīme par godīgu eiro ieviesēju tika izvietota veikalos, bet tas netika īpaši reklamēts. Oficiāli Igaunijā eiro ietekme cenas kāpumam bijis 0,3%. Šajā laikā nevienam no tirgotājiem nebija peļņas, jo bija jāsedz izmaksas, kas saistītas ar eiro ieviešanu. Vidēji eiro ieviešana tirgotājiem izmaksājusi no 0,2 % līdz 1% no gada apgrozījuma, mazākiem veikaliem tā bijusi dārgāka, lieliem – relatīvi lētāka.
Godīgas eiro ieviešanas tirdzniecībā kodekss tapis balstoties uz Eiropas Centrālās bankas vadlīnijām eiro ieviešanā, Latvijas Eiro ieviešanas likumprojektu un LTA Godīgas cenu atveidošanas kodeksu, Latvijas Tirgotāju profesionālās ētikas kodeksu un Tirdzniecības labas komercdarbības prakses kodeksu.