Latvijas kuģniecība (LK) apstiprina, ka ir pārdevusi divus jaunbūvējamos naftas gāzvedējkuģus kuģniecībai Navigator Gas katru par 52 miljoniem ASV dolāru (26 miljoniem latu), liecina LK paziņojums NASDAQ OMX Riga.
Kuģu pircējs pārņems visas saistības pret kuģu būvētavu šo kuģu būves līgumu pabeigšanai un atmaksās LK iemaksātos naudas līdzekļus. Kuģu pirkšanas-pārdošanas līgums stājās spēkā 2011.gada 18.martā, teikts LK paziņojumā biržai.
«Tā ir daļa no LK stratēģijas, izmantot līdzekļus, kas tiks iegūti no šo kuģu pārdošanas, lai finansētu divus jaunbūvējamos tankkuģus, kas tiks saņemti no Korejas kuģu būvētavas Hyundai Mipo Dockyard Ltd. jau šī gada maijā un jūnijā. LK mērķis šajos saspringtajos ekonomiskajos apstākļos ir rīkoties piesardzīgi, tajā pašā laikā turpinot izvērtēt un izmantot iespējas paplašināt floti ar moderniem kuģiem,» skaidro LK valdes priekšsēdētājs Pols Tomass.
Jau ziņots, ka AS Latvijas kuģniecība (LK) koncerna zaudējumi pagājušajā gadā pieauguši līdz 123,92 miljoniem ASV dolāru (62,33 miljoniem latu), kas ir par 37,3% vairāk nekā 2009.gadā, kad zaudējumi apmērs bija sasniedzis 90,26 miljonus ASV dolāru (45,4 miljonus latu).
2008.gadā LK koncerna peļņa veidoja 28,158 miljonus latu.
Biržā NASDAQ OMX Riga publicētajā paziņojumā tiek norādīts, ka lielākā daļa zaudējumu saistīta ar uzkrājumu izveidošanu četrām Korejas kuģu būves rūpnīcā Hyundai Mipo Dockyard Co. pasūtītajām kuģu jaunbūvēm 48,52 miljonu ASV dolāru (24,4 miljonu latu) apmērā, SIA LASCO Investment debitoru parādam 45,43 miljonu ASV dolāru (22,85 miljonu latu) apmērā, ieguldījumam SIA NAFTA Invest kapitāla daļās piecu miljonu ASV dolāru (2,5 miljonu latu) apmērā un novecojušajam kuģim Indra 4,48 miljonu ASV dolāru (2,25 miljonu latu) apmērā.
LK norāda, ka administratīvās izmaksas samazinājās no 28,49 miljoniem ASV dolāru (20 miljoniem latu) 2009.gadā līdz 21,46 miljoniem ASV dolāru (15 miljoniem latu) 2010.gadā.
«Neskatoties uz piesardzīgas stabilitātes atgriešanos pasaules kuģošanas tirgos gada otrajā pusē, ienākumi no kuģu frakta ne tuvu nebija pietiekami, lai nosegtu visas LK administratīvās izmaksas, un tas bija viens no iemesliem, kāpēc bija nepieciešams veikt izmaiņas padomes un valdes sastāvā,» teikts paziņojumā.
LK koncerna kopējā aktīvu vērtība ir samazinājusies no 964,41 miljona ASV dolāru (484 miljoniem latu) 2009.gadā līdz 699,72 miljoniem ASV dolāru (351,9 miljoniem latu) 2010.gadā. Aktīvu vērtības samazinājumu noteikuši jau iepriekš minētie uzkrājumi, LASCO Investment izslēgšana no koncerna konsolidētās finanšu uzskaites 114,91 miljona ASV dolāru (57,8 miljonu latu) apmērā, jo šī sabiedrība atzīta par maksātnespējīgu, depozītu un naudas līdzekļu samazinājums, kas izmantots NAFTA Invest kapitāla daļu iegādei un sabiedrības naudas plūsmas nodrošināšanai, kā arī kuģu aktīvu nolietojumu 26,61 miljona ASV dolāru (13,38 miljonu latu) apmērā.
Tādējādi LK koncerna pašu kapitāls ir samazinājies no 454,77 miljoniem ASV dolāru (228,74 miljoniem latu) gadu iepriekš līdz 334,16 miljoniem ASV dolāru (168,08 miljoniem latu) 2010.gada 31.decembrī.
Samazinājušās arī LK saistības - no 509,64 miljoniem ASV dolāru (256,64 miljoniem latu) 2009.gadā līdz 365,56 miljoniem ASV dolāru (183,87 miljoniem latu) pagājušā gada beigās. Saistību samazinājums arī tiek skaidrots ar "LASCO Investment" izslēgšanu no koncerna konsolidētās finanšu uzskaites.
Uz 2010.gada 31.decembri pašu kapitāla īpatsvars koncerna kopējos aktīvos bija 48%, bet saistības sastāda 52%. Gadu iepriekš šī attiecība bija 47% un 53%.
Pagājušā gada beigās LK koncerna komerciālajā vadībā esošajā flotē ietilpa 21 tankkuģis, no kuriem 18 kuģi ir LK koncerna īpašums, bet trīs tankkuģi pieder citiem kuģu īpašniekiem. 2010.gada 31.decembrī LK flotes vidējais vecums samazinājās līdz pieciem gadiem. 2010.gada laikā LK pārdeva septiņus novecojušos tankkuģus un, beidzoties laika nomas līgumam, atdeva īpašniekam vienu nomāto kuģi.
2010.gada laikā LK tankkuģu flote galvenokārt bija nodarbināta laika nomā. Lai arī rezultāts no kuģu darbības bija pozitīvs un sasniedza 12,69 miljonus ASV dolāru (6,38 miljonus latu), LK koncerna neto reisu rezultāts 2010.gadā ievērojami atpalika no iepriekšējā gada rezultāta (148,91 miljons ASV dolāru jeb aptuveni 74,9 miljoni latu) un sasniedza 88,31 miljonu ASV dolāru (44,42 miljonus latu).
Saskaņā ar biržas informāciju LK lielākais akcionārs ar 49,91% akciju ir AS Ventspils nafta, kurai ar 27,55% seko AS International Baltic Investments Ltd, bet vēl 10% akciju pieder Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai.
Par LK dibināšanas datumu tiek uzskatīts 1940.gada 29.oktobris, kad tika izveidota Latvijas Valsts jūras kuģniecība. 1996.gadā kompānija kļuva par VAS Latvijas kuģniecība, kas atradās Privatizācijas aģentūras valdījumā. 2002.gada 5.jūnijā pēc vairākiem politizētiem privatizācijas mēģinājumiem uzņēmums kļuva par publisku akciju sabiedrību un kotējas NASDAQ OMX Riga Oficiālajā sarakstā.