2019. gadā īstenotā nodokļu reforma Lietuvā attiecībā uz darbaspēka nodokļiem var likt pārskatīt 2018. gadā Latvijā iedzīvināto nodokļu sistēmu
Finanšu ministrijas sagatavotais Valsts nodokļu politikas pamatnostādņu 2018.-2021.gadam īstenošanas 2018. gadā starpposma novērtējums rāda, ka visās trijās Baltijas valstīs ir īstenoti pasākumi, kuru rezultātā tiek samazināts darbaspēka nodokļu slogs. Vairāki DB aptaujātie uzņēmēji norāda, ka minētais apliecina Baltijas māsu konkurenci par investīcijām un ekonomiskā izrāviena īstenošanu. Vienlaikus uzņēmēji uzskata, ka pašlaik vēl pāragri spriest par Lietuvas jauniegūto konkurētspēju, kaut arī nenoliedzami kaimiņzeme ir spējusi piesaistīt ļoti būtiskus investorus. «Vispirms – dažus mēnešus pēc darbaspēka nodokļu reformas Lietuvā vēl ir pāragri vērtēt, vai tā ir vai nav konkurētspējīgāka salīdzinājumā ar to, kāda ir Igaunijā un Latvijā,» uzsver Latvijas Nodokļu konsultantu asociācijas valdes loceklis Ainis Dābols. Viņaprāt, pagaidām var secināt tikai to, ka cīņa par to, kura Baltijas valsts vairāk piesaistīs un noturēs investorus, situācijā, kad statistiski tiek rādīts darba algu pieaugums, ir saasinājusies. Savukārt par to, kā šādā situācijā tiks risināti sociālās nodrošināšanas jautājumi, pēc A. Dābola domām, ir jāmeklē papildu informācija.
Reformas mērce
Lai arī Igaunija jau daudzus gadus ar vienoto – «plakano» - 20% iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmi visiem ienākumiem ir uzrādījusi labāko izaugsmi, Latvija ir nolēmusi iet pretējā virzienā, un kopš 2018. gada ir ieviestas trīs IIN likmes – 20% ienākumiem līdz 20 004 eiro gadā, 23 % likme no 20 004,01 līdz 55 000 eiro (no 2019. gada līdz 62 800 eiro) un 31,4% likme ienākumiem virs 55 000 eiro (no 2019. gada līdz 62 800 eiro). Savukārt Lietuvā būtiskākās reformas ir veiktas valsts sociālās obligātās apdrošināšanas iemaksu jomā, kur likme no 40,2% ir samazināta līdz 21,29%. Īpaši labvēlīgs režīms ir noteikts darba devējiem, kam iemaksas no 31,2% ir samazinātas līdz nieka 1,47%. Savukārt darba ņēmēju iemaksu apmērs no 9% palielināts līdz 19,5%. Turklāt, līdzīgi kā Latvijā, arī dienvidu kaimiņi ieviesuši valsts sociālās obligātās apdrošināšanas maksimālo apmēru – 2019. gadā griesti būs 120 vidējo mēnešalgu apmērā (132 840 eiro). Bet, atšķirībā no Latvijas darba devējiem, Lietuvas kolēģiem nebūs jāmaksā solidaritātes nodoklis. Lai kompensētu sociālo iemaksu samazināšanas rezultātā sagaidāmo sociālā budžeta ieņēmumu kritumu, Lietuvā vienlaikus IIN likme algota darba ienākumiem palielināta no 15% līdz 20%, bet, ja ienākumi pārsniegs 132 840 eiro gadā, būs jāmaksā jau 27%. IIN pieauguma rezultātā gūtie ienākumi tiks novirzīti pamatpensijas finansēšanai no valsts pamatbudžeta.
Vienlaikus ar IIN likmes pieaugumu Lietuvā paplašināts arī neapliekamā minimuma (NM) pielietojums, t.i., ienākumu slieksnis, līdz kuram piemēro NM, palielināts no 1160 līdz 2555 eiro mēnesī. Turklāt starp darba devējiem un Lietuvas valdību noslēgta vienošanās, ka nodokļu samazinājums tiks kompensēts ar bruto ienākuma palielinājumu visiem darba ņēmējiem par 1,289 reizēm, kā rezultātā palielināsies darba ņēmēja ienākums, ko tas saņem pēc nodokļu nomaksas jeb uz rokas, norādīts Finanšu ministrijas informatīvajā ziņojumā
Tāpat Igaunija kopš 2018.gada, ieviešot diferencēto neapliekamo minimumu, nodokļu politikā ir pavirzījusies Latvijas virzienā, tomēr arī te ir būtiskas atšķirības: pirmkārt diferencētais neapliekamais minimums ir 500 eiro mēnesī, un to pilnā apmērā piemēro atalgojumam līdz 2 100 eiro mēnesī. Savukārt nevienlīdzības plaisu igauņi cenšas mazināt, ļoti būtiski palielinot pabalstus ģimenēm ar bērniem. Tā, piemēram, ģimene ar 3 bērniem neatkarīgi no tās ienākumiem saņem pabalstu 510 eiro mēnesī.
Visu rakstu lasiet 14. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!