2014. gadā Liepājas ostas stividorkompānijas pārkrāvušas 5,3 miljonus tonnu kravu, kas ir otrs lielākais kravu apgrozījums atjaunotās Liepājas ostas vēsturē, informē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārstāvji.
Tas apliecina, ka Liepājas osta, pateicoties ostas uzņēmumu un Liepājas speciālāsekonomiskās zonas pārvaldes investīciju projektiem, turpina kvalitatīvu attīstību, tomēr gads ir bijis sarežģīts, norāda Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš.
Pērn Liepājas ostas kompānijas pārkrāvušas par 9,5% vairāk nekā gadu iepriekš.
Tradicionāli lielākais kravu apgrozījums bija beramkravu segmentā 3,64 miljoni tonnu jeb 69%. Lielāko daļuberamkravu 2014. gadā veidoja labība un labības produkti – 52%, kam seko celtniecības materiāli – 10 %, bet salīdzinoši nelielu daļu veido koksnes šķelda, minerālmēsli, koksa smalkumi.
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš uzsver, ka 2014. gadā Liepājas osta strādājusi ar kravu apgrozījuma pieaugumu un līdz ar Liepaja Bulk Terminal ieguldītajām investīcijām un darbības paplašināšanu, savas pozīcijas Liepājas ostā nostiprinājušas beramkravas tajā skaitā, labība un labības produkti. Termināls līdz ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes īstenoto ostas padziļināšanas projektu, turpinājasavu attīstību, kas atspoguļojas arī rezultātos. Gada pēdējos mēnešos stabilizējās arī līdz šim lielākās ostas kompānijas AS LSEZ Liepājas osta LM darbība, kas jau domājams šogad, pēc uzņēmuma īpašnieku maiņas, atsāks stabilu darbību. Diemžēl arī 2014. gadā Liepājas ostai bija jāiztiek bez metāla un tā izstrādājumu kravām, bet situācija šogad varētu mainīties līdz AS Liepājas metalurgs darbības atsākšanu.
Ja beramkravu segmentā Liepājas ostā 2014. gadā bija 30,1% pieaugums, tad diemžēl samazinājums ir ģenerālkravu un lejamkravu grupā. Ģenerālkravu īpatsvars bija 25 % jeb 1,3 milj. tonnu. 2014. gadā stabili strādāja LSEZ SIA Terrabalt, kas nodrošina prāmja satiksmi un ro-ro tipa kravas. Ar pieaugošu noslodzi strādā prāmja līnija Vācijas virzienā Liepāja –Traveminde, kā arī testa režīmā strādājošā līnija Zviedrijas virzienā Liepājā – Nīneshamna. Aizvadītajā gadā ro-ro kravas, veidoja 14% no visām kravām un veidoja 759 tūkst. tonnu. 2014.gadā minimāli bija Liepājas ostai tradicionālas metāla un tāizstrādājumu kravas, kas tieši saistīts ar AS Liepājas metalurgs darbības pārtraukšanu. Lejamkravu apgrozījumu 2014. gadābija 352,6 tūkst. tonnu jeb 7 % no visām kravām un to vistiešāk ietekmēja naftas cenas samazinājums pasaules tirgū.
No ostas stividorkompānijām 2014. gadā lielāko kravu apgrozījumu nodrošināja LSEZ Liepaja Bulk terminal, kas sasniedza 2 miljonu tonnu apgrozījumu un vēlreiz apliecināja savas darbības efektivitāti, attīstot terminālu, noliktavu saimniecību un loģistikas virzienus. 2014. gadā uzņēmums strādājis ar 68,6 % pieaugumu. Vēl ar kravu apgrozījuma pieaugumu strādājušas ostas stividorkompānijas LSEZ SIA Duna - +14,3 % un LSEZ SIA Terrabalt - +12,6%.
Jau 2014. gada pēdējie mēneši parādīja, ka kravu apgrozījums palielinās un 2015. gadā Liepājas osta plāno sasniegt 6,63 miljonu tonnu apgrozījumu.
LSEZ pārvaldes Investīciju un mārketinga daļas vadītājs Ivo Koliņš norāda, ka 2015. gada kravu apgrozījuma prognozi uzņēmuma pārstāvji balstījuši uz ostas kompāniju plāniem, kā arī Liepājas SEZ pārvaldes redzējumu par kravu pārvadājumu tirgus iespējamo attīstību 2015.gadā. Plānots, ka kopumā 2015.gadā Liepājas ostā tiks pārkrauti 6,3 miljoni tonnu kravu, kas ir par 19% vairāk nekā 2014.gadā. Prognozētos apjomus pamato AS Liepājas Metalurgs darbības atsākšana, kā arī naftas cenu stabilizācija, kas varētu sekmēt naftas un naftas produktu pārkraušanas apjomu pieaugumu. Savukārt 2012. gadā sasniegto rekordaugsto kravu apgrozījumu 7,4 miljoni tonnu ir plānots pārsniegt ne ātrāk kā 2018. gadā.