Starptautiskās lidostas Rīga vadībai interesi pārņemt Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic reisus ir izteikušas vairākas lētās lidsabiedrības, kas jau strādā Rīgas lidostā, norāda lidostas valdes priekšsēdis Arnis Luhse.
Kā zināms, no lētā gala lidsabiedrībām Rīgā darbojas gan Ryanair, gan Wizz- Air.
Viņš skaidro, ka lidsabiedrību pārstāvji pie lidostas vadības jau vērsušies pirmajā reizē, kad publiski tika izplatīts paziņojums par to, ka airBaltic tūlīt bankrotēs. «Aviosabiedrību pārstāvji nāca pat vairākas reizes un teica - mēs pārņemsim,» uzsver Luhse.
Viņš noraida airBaltic vadītāja Bertolta Flika apgalvojumus, ka pēc airBaltic palikšot tukša vieta.
«Protams, Rīgas bonus ir bijis airBaltic, jo tā veido starpsavienojumus un orientējas uz tranzīta pasažieriem, taču tukša vieta nepaliks, un, ja Fliks tā saka, viņš melo un blefo,» uzsver Luhse un norāda: «Protams, pasažieru «savelkošo» centru Rīgā neviens neveidos, jo čehi, piemēram, to veidos Prāgā. Nacionālās kompānijas veidos savu centru savās mājās, nu, šajā ziņā Flikam ir taisnība.»
Viņš skaidro, ka viegli lidsabiedrībām būtu pārņemt tiešos reisus. «Tiešajos reisos tiek apkalpots viens miljons pasažieru, un šos, protams, pārņems citas aviokompānijas,» atzīst Luhse. Tranzītpasažieru skaits esot 1,9 miljoni gadā, citas lidsabiedrības, visticamāk, tos nepārņemšot.
Viņš norāda, ka, ja notiek «melnākais scenārijs» un airBaltic bankrotē, lidosta «atlec atpakaļ uz trīs miljoniem pasažieru gadā». Tiesa, uzreiz lidosta atkritīšot uz diviem miljoniem un pēc pusgada būšot jau trīs miljoni, jo kādu laiku aizņemšot reisu pārņemšana. Tā gan lidostai nebūšot katastrofa - jo mazāk reisu, jo mazāks apkalpojošā personāla skaits. Tie neesot tiešie zaudējumi.
Viņš skaidro, ka airBaltic jau ziemas sezonā ir samazinājis lidojumu skaitu no 8% līdz 10%, salīdzinot ar pērno ziemu. Savukārt, ja salīdzina ar vasaras sezonu, lidsabiedrības parasti globāli samazina lidojumu skaitu līdz 30%.
«Jā, var teikt, ka tagad šie 10% airBaltic samazināto reisu paliek tukšā, un tas nozīmē mazāku pasažieru apjomu. Ja kompānija līdz šim nepārtraukti ir augusi, tad šis ir pirmais samazinājums,» uzsver Luhse.
Jau rakstīts, ka airBaltic pērn kopumā ir pārvadājusi 3 206 735 pasažierus, kas ir par 16% vairāk nekā 2009.gadā.
Kā ziņots, airBaltic vadītājs Bertolts Fliks šonedēļ paziņoja, ka jau šā gada novembrī airBaltic samazinās lidojumu skaitu par 726 lidojumiem un decembrī par 723 lidojumiem salīdzinājumā ar 2010.gadu, bet 2012.gadā airBaltic plāno kopumā veikt 45 517 lidojumus. Tas ir par 9400 lidojumiem mazāk nekā 2011.gadā. Tas nozīmē, ka vidēji airBaltic 2012.gadā starptautiskajā lidostā Rīga izpildīs par 25 lidojumiem dienā mazāk nekā šogad. Iemesls lidojumu samazināšanai - valdības neizlēmība jautājumā par aviokompānijas pamatkapitāla palielināšanu. Pirmdien un otrdien savukārt negaidīti tika atcelti 11 izlidojošie reisi un tikpat ielidojošie reisi.
Air Baltic Corporation ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un "Baltijas Aviācijas sistēmas" (47,2%). Baltijas Aviācijas sistēmas vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.
Patlaban starp airBaltic akcionāriem - Fliku un valsti - ir saspringtas attiecības saistībā ar airBaltic finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem lidsabiedrībā.