VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) koncerna apgrozījums šogad pirmajā pusgadā bija 117,196 miljoni eiro, kas ir par 8,8% mazāk nekā 2023.gada attiecīgajā periodā, savukārt koncerna zaudējumi pieauga par 33,7% - līdz 3,551 miljonam eiro, liecina kompānijas publiskotā informācija.
Vienlaikus paša LDz apgrozījums 2024.gada pirmajā pusgadā bija 75,204 miljoni eiro, kas ir par 6,3% mazāk nekā 2023.gada attiecīgajā periodā. Tajā pašā laikā LDz apgrozījums šogad pirmajā pusgadā pirms finanšu līdzsvara maksājumiem bija 71,657 miljoni eiro, bet zaudējumi bija 3,546 miljoni eiro.
2024.gada pirmajā pusgadā LDz publiskās lietošanas infrastruktūra ir izmantota, lai pārvadātu 6,109 miljonu tonnu kravu, kas ir par 21,1% mazāk nekā pērn pirmajā pusgadā, un 8,99 miljonu pasažieru, kas ir pieaugums par 9,3%.
Šogad pirmajā pusgadā vilcienu nobraukto kilometru skaits, ieskaitot tehnoloģiskos vilcienus, bet bez LDz pašu vajadzībām veiktajiem kilometriem, salīdzinot ar 2023.gada pirmo pusgadu, kopumā ir palielinājies par 8,4%, tostarp pasažieru pārvadājumos palielinājies par 20,6%, bet kravu pārvadājumos samazinājies par 15,3%.
Lielākais īpatsvars kravu pārvadājumos šogad pirmajā pusgadā bija importa pārvadājumiem, kas veidoja 63,5% no kopējiem pārvadājumiem. To apmērs 2024.gada pirmajā pusgadā bija 3,88 miljoni tonnu, kas salīdzinājumā ar pagājušā gada pirmo pusgadu ir samazinājums par 15,7%.
2024.gada pirmajā pusgadā būtiskāko pārvadājumu daļu veidoja graudu, graudu pārstrādes produktu, sēklu un augļu pārvadājumi (42%) un naftas un naftas produktu pārvadājumi (19%). Koksnes un tās izstrādājumu pārvadājumu īpatsvars kopējā pārvadājumu apmērā bija 3,5%, minerālmēslu pārvadājumu īpatsvars - 2,4%, akmeņogļu pārvadājumu īpatsvars - 2,4%, bet pārējo kravu īpatsvars veidoja 30,7%.
Vadības ziņojumā teikts, ka ar ģeopolitiskās situācijas izmaiņām un noteiktajām starptautiskajām ekonomiskajām sankcijām pret Krieviju un Baltkrieviju LDz 2024.gadā, iespējams, nespēs īstenot finanšu līdzsvara nosacījumus, un "Latvijas dzelzceļš" no personīgajiem līdzekļiem nespēs gada laikā segt visas izmaksas, kas ir saistītas ar dzelzceļa tīkla darbības nodrošināšanu pilnā apmērā un atbilstošā kvalitātē.
Kopā 2024.gada pirmajā pusgadā apgrozījumā iekļauts valsts budžeta finansējums jeb dotācija 30,37 miljonu eiro apmērā, tostarp 30,252 miljonu eiro apmērā pasažieru pārvadājumu segmenta finanšu līdzsvara nodrošināšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam un 118 849 eiro par neizmantoto apkalpes vietu uzturēšanu.
Kopējais "Latvijas dzelzceļa" kapitālieguldījumu apmērs 2024.gada pirmajā pusgadā ir 23,783 miljoni eiro. Nepabeigtajā celtniecībā iekļauti investīciju projektiem iegādātie materiāli 3,575 miljonu eiro apmērā.
Šogad "Latvijas dzelzceļš" turpina darbu pie iepriekšējos gados izvirzītajām prioritātēm - darbības efektivitātes veicināšanas, pārskatot biznesa, organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, lai palielinātu uzņēmuma saimnieciskās darbības efektivitāti un samazinātu izmaksas, kā arī uzņēmuma konkurētspējīgas un ilgtspējīgas darbības nākotnē nodrošināšanu.
Pagājušajā gadā LDz koncerna apgrozījums bija 263,529 miljoni eiro, kas ir par 3,4% vairāk nekā 2022.gadā, taču koncerns cieta 3,231 miljona eiro zaudējumus. Tostarp pirmajā pusgadā koncerns strādāja ar 128,436 miljonu apgrozījumu un 2,656 miljonu eiro zaudējumiem.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna LDz valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDz apsardze" un loģistikas uzņēmums "LDz loģistika".