SIA PharmIdea pretvēža zāļu ražošanā no plauktiem cels Latvijas un citu valstu zinātnieku lolotās idejas.
Ja uzskata, ka uzdrošināšanās ir success story (veiksmes stāsts – angļu val.), mēs esam success story. Vēl esam pašā ceļa sākumā, pieticīgi saka Vitālijs Skrīvelis par savu SIA PharmIdea, uz kuru daudzi jau raugās kā uz visai spožu zvaigzni mazajā inovāciju biznesa zvaigznājā. Uzņēmums dibināts 2005. gadā, lai gan lūkošana pēc finansējuma biznesa iecerēm sākusies jau piecgadi agrāk. V. Skrīvelis uzsver, ka PharmIdea starts nebūtu bijis iespējams bez ES fondu līdzekļiem, banku toreizējās atsaucības un riska kapitāla fondu parādīšanās, jo farmācijā, kur biznesa iegriešana prasa vismaz piecus līdz septiņus gadus, pašreizējā krīze daudz ko sabremzētu līdz sastingumam. Tagad pēc piecu gadu darba PharmIdea ir sava moderna sterilā ražotne, vienīgā tāda Baltijā, un tajā drosmīgas zinātnieku idejas jau drīz sāks pārvērsties komerciālos inovatīvos farmācijas produktos – galvenokārt tādos, kas radīti cīņai ar vēzi.
Pelna saviem preparātiem
Iekārtu montēšana ražotnē tika pabeigta pirms pāris gadiem. Šīgada maijā PharmIdea ieguva ražošanas licenci, savukārt rudenī iecerējusi tikt pie «Labas ražošanas prakses» sertifikāta, kas nepieciešams, lai sāktu savu produktu reģistrēšanu, V. Skrīvelis stāsta. Pirmie ražojumi, ar ko sapelnīt oriģinālo preparātu izveidei un palaišanai (tā varētu sākties ap 2012. gadu), gan ir tirgū jau esošās pēcpatenta zāles, kā arī pēc ārzemju firmu pasūtījuma veikti pētījumi.
Tomēr galvenais uzstādījums ir inovācijas. «Mēs apzināmies, ka nekad nebūsim akadēmiski zinātnieki, kas izgudro kaut ko no jauna. Esam tipiski inovatori – meklējam idejas un, ja tajās ir komercpotenciāls, piedāvājam to autoriem zinātniekiem sadarboties. Mēs mākam komercializēt – mākam aprakstīt, izstrādāt gatavo zāļu formu, atrast partnerus ārzemju tirgos. Latvijā un bijušajā PSRS ir daudz labu ideju, kas joprojām guļ plauktā vai arī Eiropā patlaban nav realizējamas, jo tām trūkst pietiekamas klīnisko pētījumu bāzes. Eiropā tam pieiet ļoti stingri,» V. Skrīvelis klāsta.
Niknums lika izvēlēties
Fokuss uz pretvēža zālēm uzņēmumā izkristalizējies pakāpeniski. «2008. gadā un aiz niknuma,» saka V. Skrīvelis. Niknumu izsaukusi izlasītā statistika par vēža ārstēšanu Latvijā un citās valstīs. Piemēram, no krūts vēža, kas, laikus konstatējot un lietojot individuāli atbilstošas zāles ir viena no visveiksmīgāk ārstējamām audzēja formām, Latvijā ik gadu uz vienu miljonu iedzīvotāju mirst astoņas reizes vairāk sieviešu nekā, piemēram, Somijā. Šie fakti V. Skrīvelim bijis pēdējais piliens gan PharmIdea attīstības virziena izvēlē, gan izšķiroties par pilnīgu nodošanos šim savam uzņēmumam un aizejot no darba Grindekā, kur bija nostrādāti 16 gadi.
«Mūsu koncepcija ir – vēzi var ārstēt citādi, nekā to dara šobrīd,» V. Skrīvelis saka. Patlaban cilvēki vadās pēc klišejas, ka vēzis nozīmē neizbēgami letālu iznākumu, tāpēc labāk izvēlas par to nezināt, un rezultātā audzējs tiek atklāts novēloti. Risinājums PharmIdea skatījumā ir maksimāli agrīna diagnostika, ko uzņēmums pēc kāda laika apņēmies īstenot arī paša veidotos centros. Tad iespējams lietot imūnmodulējošas zāles, ar kuru palīdzību organisms pats cīnās ar vēža šūnām. V. Skrīvelis norāda, ka PharmIdea lauciņš ir arī ar vēža ārstēšanu saistītas biotehnoloģijas, kas tiek attīstītas, sadarbojoties ar somu zinātniekiem. Savukārt kopā ar Gruzijas pētniekiem PharmIdea ķērusies pie bakteriofāgiem, kas ļautu tikt galā ar baktērijām, kuras kļuvušas rezistentas pret antibiotikām. Auglīgu sadarbību uzņēmums izvērsis arī ar Latvijas zinātniskajiem institūtiem, dibina kontaktus ar Krievijas pētniekiem un sācis kopīgu darbu ar Vēža izpētes kompetences centru Tallinā, kur atrodas arī PharmIdea meitasuzņēmums. Tas izveidots tāpēc, ka Igaunija ir labs tramplīns uz Skandināvijas tirgu, tajā ir spēcīga zinātne un plaši pieejami ES struktūrfondi, kas vērsti tieši uz pētniecību un inovācijām. Turklāt zinātnieki ir tauta, kas visu laiku jākontrolē, nosmej V. Skrīvelis. «Jau Latvijā sapratām, ka reti kurš zinātnieks spēj pieņemt rūpniecības disciplīnu – to, ka ir noteikts termiņš, noteikts budžets un noteikts rezultāts, kas jāsasniedz,» viņš saka un piebilst, ka visā pasaulē tomēr joprojām ir vesela plejāde zinātnieku, kuru nostāja ir «nepārdot dvēseli riebīgajiem kapitālistiem rūpniekiem».
Konkurenti – pasaulē
PharmIdea vēža problēmai grasās ķerties klāt no visām pusēm – gan ar zāļu ražošanu, vēlāk ar diagnostikas centru izveidi, gan ar centieniem izskaust slimības cēloņus, kas savā ziņā rodas cilvēka galvā un apziņā. Neko sīkāk par šo pēdējo virzienu V. Skrīvelis pagaidām vēl nestāsta, vien smaidot nosaka: «Esam zināmā mērā pilnīgi traki, jo domājam tālāk par klasisku pēcpatenta zāļu ražošanu.»
Vēža izplatība pasaulē pieaug, jo attīstītās nācijas strauji noveco, savukārt jaunattīstības valstis ļoti piesārņo vidi. Tieši tāpēc pasaulē PharmIdea ir daudz konkurentu, savukārt Latvijā – neviena. Grindeks un Olainfarm ir partneri, ar kuriem iespējama sinerģiska sadarbība, teic V. Skrīvelis. «Viņi specializējas citās terapeitiskajās kategorijās, pretvēža zāles ražo tikai tabletēs un kapsulās, ir spēcīgi tirdzniecībā un ķīmiskajā sintēzē, bet mēs – sterilajās tehnoloģijās.»
PharmIdea stiprā puse, pēc V. Skrīveļa teiktā, ir arī ļoti pieredzējušu un patstāvīgu speciālistu komanda, kas zina drēbi, labi sabalansētā ideju ģenerēšana un disciplinētība to izpildē. Starptautiskajā tirgū ļoti palīdz arī ātrā reakcija uz klientu jautājumiem un pieprasījumiem un spēja preparātus ražot nelielās sērijās – tādas nepieciešamas klīnisko pētījumu veikšanai, arī pretvēža zāļu tirgus nav masveidīgs. «Jūtam, ka pieeja ražot 500–1500 flakonu sērijas attaisnojas – nāk klienti no ASV un saka: tieši tāda izmēra, tādas konfigurācijas ražotne mums ir vajadzīga,» V. Skrīvelis stāsta, bet neslēpj, ka uzņēmuma vīzija ir pašreizējo viena miljona eiro gada apgrozījumu pakāpeniski kāpināt līdz 30–50 miljoniem – tad pietiktu visām trakajām idejām. Tuvākais plāns pēc Labas ražošanas prakses sertifikāta iegūšanas ir reģistrēt pirmos trīs līdz piecus produktus t. s. ātrās ieiešanas tirgos – Pakistānā, Tunisijā u.c. Vēlāk Krievijā, Eiropā, kur jau sadalītais tirgus ir grūtāk un ilgāk ieņemams bastions. Cik daudz no PharmIdea saražotā paliks Latvijā? Proporcionāli iedzīvotāju skaitam – pasauli apdzīvo seši miljardi, Latviju – divi miljoni, teic V. Skrīvelis.